yamaha 9,9 4-takt årsmodell 98 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

yamaha 9,9 4-takt årsmodell 98

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• yamaha 9,9 4-takt årsmodell 98

Hejsan har nyligen fått mig en ny liten plasteka en Yamarin 4200 med en yamaha 9,9 hästars.
    Tycker inte riktigt att den varvar ut ordentligt svårt att uppskatta för man har inte varvräknare.
    Han som jag köpte den av misstänkte att de hade bytt propeller , har ej kollat ifall propellern är orginal som sitter på men har det betydelse med propellern och varvtalet.
    Båten planar inte ut riktigt är lite som fattas.
    Mvh Andreas

Ursprungligen postat av thors_strato Visa inlägg
    Hejsan har nyligen fått mig en ny liten plasteka en Yamarin 4200 med en yamaha 9,9 hästars.
    Tycker inte riktigt att den varvar ut ordentligt svårt att uppskatta för man har inte varvräknare.
    Han som jag köpte den av misstänkte att de hade bytt propeller , har ej kollat ifall propellern är orginal som sitter på men har det betydelse med propellern och varvtalet.
    Mvh Andreas
    Kanske inte ska gå fortare det är väll inte många båtar som planar med 9 hk Linder 355 kanske .
    Är motorkåpan helt rak i full fart lutar motorn bakåt går det ju saktare men det va väll ingen nyhet .

Lycka till

Kommentera

Är det en eka som du skriver är det inte konstigt att den inte planar. En eka ska nämnligen inte plana. Däremot ska den vara bra att ro och i sakta mak ta sig fram.
      Ditt skrov är alltså inte planande.
      Då får du byta båt om det ska gå undan.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ditt skrov kräver nog 20-30hk för att gå riktigt bra, men prova justera pinnen till riggen, ner till innersta läget, då planar den lättare fast du förlorar något i toppfart. Ang propeller så, har du otur så sitter där en high trust propeller på din motor och med en sådan får den svårt att varva ut samt att plana.

Kolla här och jämför med siffrorna på din propeller: http://www.yamaha-motor.com/outboard..._15_F2_F15.pdf

Kommentera

Thors, varför kallar du båten plasteka. Det är ju ett vanligt planande snabbt skrov.
          Eka är nåt helt annat. Fast du kanske kallar Djurgårsfärgan för eka också.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av thors_strato Visa inlägg
            Mvh Andreas
            Mät varvtalet vid fullgas (med viss vana kan man höra om motorn varvar ut korrekt) på en sådan liten båt blir antalet personer ombord mycket viktigt för prestandan troligen måste du nästan byta prop om ni är flera (för att det ska stämma korrekt inget man gör normalt) dimensionera proppen efter det vanligaste antalet personer ombord.och lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Nej fel av mig plasteka är det ju inte helt riktigt =).
              skall traila upp den och kika vad de är för propeller på den .
              Tack för svar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 867 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus