MinnKota vill inte vara med - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MinnKota vill inte vara med

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av martinh77 Visa inlägg
    När en tråd ändå är igång avseende elmotorer så tänkte jag fråga hur jag på enklast sätt kan förlänga kablaget till min minn kota endura 30.

Behöver skarva på ca 4m!
    Visst är det 2.5 kabel?!

Om det finns en smidig lösning på skarven så ser jag gärna att den går att koppla på och av, på så sätt kan jag dra kabel smidigt i båten och sen ha en annan kortare variant om jag hyr båt!

Mkt tacksam för hjälp!
    Här har jag frågat om ungefär samma sak, så har har du lite matnyttigt att läsa.
    Varför Old Firehand har raderat sina inlägg i denna tråd får du fråga honom om, men han förklarar säkert det här i denna tråden.

Senast ändrad av carter; 2009-07-25, 23:16. Anledning: Glömska

Kommentera

Tänkte tipsa om flodström innan men då jag inte sett till honom på ett tag här så lät jag bli. Men där fanns ju svaret. När det gäller el och kablar är det Flodström man ska fråga.

Kommentera

Tack

Visste väl att det borde finnas en annan tråd i ämnet men lyckades givetvis inte hitta den,..

Återkommer om jag får fler frågor

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
          Här har jag frågat om ungefär samma sak, så har har du lite matnyttigt att läsa.
          Varför Old Firehand har raderat sina inlägg i denna tråd får du fråga honom om, men han förklarar säkert det här i denna tråden.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=44358
          Hej Carter; Irritation! Det ska jag försöka förklara för dig. Jag kom ifrån tråden en gång och började berätta om hur man kan åstadkomma olika rörelser och gång i vattnet hos en wobbler genom att bredda, spetsa till eller förlänga skeden hos wobblern.

Då påpekade en "moderator" här på FiskeSnack att jag inte höll mig till ämnet. I rena ilskan började jag att plocka bort mina inlägg undan för undan och besinnade mig först när ilskan hade lagt sig en aning...men då hade jag nog redan raderat mer än hundra av mina egna tidigare inlägg...
          Nothing is for ever!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej igen Roger Olsson;

Jag har nedan personligen svarat efter bästa förmåga på de mail du skickat till mig och förklarat att priserna kan gå både upp och ner. Trumman Sportfiske är inte kända för några höga priser...snarare tvärtom! Eftersom USA-dollarn svängt mycket kraftigt genom åren har priserna och speciellt priserna på reservdelar följt samma väg. Innan vi köpte MINN KOTA elektriska fiskemotorer från Duells Motorfirma i Göteborg var det Mitchell i Frankrike som var Europaagent för MINN KOTA och JWA´s fiskeprylar. Då var priserna på MINN KOTA och reservdelar extra höga, eftersom de svenska inköpen skulle gå via Mitchell i Frankrike med deras påslag innan varorna nådde Sverige.
            Med vänlig fiskehälsning,
            Trumman Sportfiske/LEF
            Leif Engström
            (Old Firehand)

Bålsta 25 juli 2009

Hej Roger Olsson;

Tack för informationen! När vi år 2002 köpte dessa Nr 128-2064023 5-hastighetsomkopplare till MINN KOTA Endura 30, 36, 44 och Endura 50 från Duells Motorfirma i Göteborg, som var agent före Sportsmanship och före Jan Comstedt AB i Göteborg fick vi troligtvis betala betydligt högre priser för alla MINN KOTA reservdelar än vad Jan Comstedt AB säljer dem för idag. Vi har bara följt Duells rekommenderade cirkapriser och desssutom haft omkopplarna i lager sedan 2002. Ibland går priserna ner, men för det mesta stiger priserna år efter år och vi har inte höjt några reservdelspriser utöver rekommenderade cirkapriser samma år som vi köpte reservdelarna.

Trevlig Sommar!

Med vänlig hälsning,
            Trumman Sportfiske/LEF Sport & Marinprodukter AB
            Leif Engström

At 13:28 2009-07-25, you wrote:
            köpte en ny på annat ställe för 390:-
            Tack för att du försökte överdebitera mig 500:-
            Roger
            ----- Original Message -----
            From: Leif Engstrom
            To: Roger Olsson
            Sent: Friday, July 17, 2009 2:47 PM
            Subject: Re: reservdel minn kota endura 50

Bålsta 17 juli 2009

Hej Roger Olsson;

Tack för din förfrågan! Vi har ett stort sortiment av reservdelar till MINN KOTA elektriska utombordsmotorer (fiskemotorer) som vi dels köpt själva som agent för MINN KOTA under åren 1974-2002 och dels från Duells Motorfirma i Göteborg 2002-2005 när de var agent för MINN KOTA.

Nr 128-2064023 5-hastighetsomkopplare till MINN KOTA Endura 30, 36, 44 och Endura 50 kostar SEK 890:- och enligt reservdelslagerlistan har vi 9 st på lager.

Välkommen med din beställning via www.trumman.com!

Med vänlig hälsning,
            Trumman Sportfiske/LEF Sport & Marinprodukter AB
            Leif Engström

At 18:20 2009-07-16, you wrote:
            Hej!
            Idag fick min elmotor till bryggbåten nog. Den användes rätt hårt för att rycka näckrosor och annat elände.
            Jag har kommit fram till att det borde vara strömställaren med 6st flatstiftskontakter på som gett upp. kopplar jag 12v rakt på de grova kablarna som går till motorn så går den.
            Det är en minn kota endura 50
            Årsmodell ca 03-04
            2064023 är ett artikelnummer jag hittade på fiskesnack.com
            Vad kostar en sån?
            Leveranstid?

Roger Olsson

Att du lägger ut hela vår maildiskussion förändrar inte att du är svindyr på MINN KOTA delar.

Kommentera

Ursprungligen postat av martinh77 Visa inlägg
              När en tråd ändå är igång avseende elmotorer så tänkte jag fråga hur jag på enklast sätt kan förlänga kablaget till min minn kota endura 30.

Behöver skarva på ca 4m!
              Visst är det 2.5 kabel?!

Om det finns en smidig lösning på skarven så ser jag gärna att den går att koppla på och av, på så sätt kan jag dra kabel smidigt i båten och sen ha en annan kortare variant om jag hyr båt!

Mkt tacksam för hjälp!

Hej Martin; För varje meter batterikablarna förlängs ökar motståndet (resistansen) och med ökat motstånd faller spänningen. Det innebär att du bör öka kabelarean rejält om du har för avsikt att förlänga batterikablarna (+ och -). Det är bättre att byta ut den ordinarie dubbelkabeln till en dubbelkabel med grövre area ända från omkopplaren och ner till batteripolsanslutningarna än att du förlänger kablarna några meter via något skarvdon eller dubbelkontakter. Även dessa har egna resistanser, vilket innebär ytterligare spänningsfall med minskad fart och förkortad körsträcka som följd.

Om batterkablarna är för tunna försvinner tillgänglig batterikapacitet (energi) i form av värme. Kablarna blir varma! Om batterikablarna är för långa försvinner också energi.

Nothing is for ever!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Martin; För varje meter batterikablarna förlängs ökar motståndet (resistansen) och med ökat motstånd faller spänningen. Det innebär att du bör öka kabelarean rejält om du har för avsikt att förlänga batterikablarna (+ och -). Det är bättre att byta ut den ordinarie dubbelkabeln till en dubbelkabel med grövre area ända från omkopplaren och ner till batteripolsanslutningarna än att du förlänger kablarna några meter via något skarvdon eller dubbelkontakter. Även dessa har egna resistanser, vilket innebär ytterligare spänningsfall med minskad fart och förkortad körsträcka som följd.

Om batterkablarna är för tunna försvinner tillgänglig batterikapacitet (energi) i form av värme. Kablarna blir varma! Om batterikablarna är för långa försvinner också energi.

Nothing is for ever!
                Old Firehand
                Hej

Omkopplaren som du nämner, är det 52: Brytare fram/back i den övre kåpan som sprängskissen visar. Om det inte är några problem att montera dit en ny kabel är ju det absolut ett alt...förutom att slippa skarvar mm, så ser det ju även snyggare ut...

Är det någon som gjort något liknande och isåfall vilken kabelstorlek använde ni? Erfarenhet slår ju allt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 867 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58