Säkring till elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Säkring till elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Säkring till elmotor?

Tjena
    Jag har köpt en elmotor och har nu en fråga...

Behöver man ha en säkring mellan batteri och motor???

/Danne

Lek med tanke att din motor skulle gå sönder på något sätt. Den maximala ström som motorn klarar innan den brinner upp är 50Amp och du har ett batteri som kan lämna 75Amp. Om nu kablarna till motorn klarar denna stöm så har du i ett nafs och en lite stund en doppvärmare på 75Amp. x 12Volt = 900watt. Sedan kan du om du har riktig otur få byta både motor och batteri. Säkringen skyddar dig och batteriet och kanske även din båt från att brinna upp om något fel skulle inträffa.
    Micke Berglund

Kommentera

Ursprungligen postat av Salmo Trutta Visa inlägg
      Lek med tanke att din motor skulle gå sönder på något sätt. Den maximala ström som motorn klarar innan den brinner upp är 50Amp och du har ett batteri som kan lämna 75Amp.
      Ok
      min motor drar 35A vid högsta hastigheten, vilken säkring kan då vara passande? 40A? och har det någon betydelse om man sätter säkringen på röd(+) eller svart(-) kabel?

/Danne

Kommentera

Ursprungligen postat av ryckfiskarn Visa inlägg
        Tjena
        Jag har köpt en elmotor och har nu en fråga...

Behöver man ha en säkring mellan batteri och motor???

/Danne
        Hej Ryckfiskarn; MINN KOTA som tillverkat elektriska fiskemotorer i Minnesota sedan 1932 installerade en termisk säkring i 24-voltsmodellerna åren 1972-1974. Efter tre års tester plockades säkringarna bort och har såvitt jag vet inte återkommit i någon ny MINN KOTA-modell sedan dess. MINN KOTA startade sin första serietillverkande fabrik på gränsen mellan MINN-esota och Nordda-KOTA och som nämnts redan år 1932.
        Save the Big Ones for me!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Salmo Trutta Visa inlägg
          Lek med tanke att din motor skulle gå sönder på något sätt. Den maximala ström som motorn klarar innan den brinner upp är 50Amp och du har ett batteri som kan lämna 75Amp. Om nu kablarna till motorn klarar denna stöm så har du i ett nafs och en lite stund en doppvärmare på 75Amp. x 12Volt = 900watt. Sedan kan du om du har riktig otur få byta både motor och batteri. Säkringen skyddar dig och batteriet och kanske även din båt från att brinna upp om något fel skulle inträffa.
          Det är värre än så. Ett 75Ah batteri klarar utan problem att ladda ur över 600A vid en kortslutning. Så fort det handlar om "bilbatterier" är det klassificerat som starkströmssystem och måste avsäkras om man ska vara petig.

Men som sagt var så är det nog inget att oroa sig för i detta sammanhang. Jag känner ingen som avsäkrar sin elmotor och jag gör det inte själv heller. Hittills har det funkat.
          www.brofiske.net

Kommentera

Hej!
            När jag fick min pd55 så satt det en klisterlapp på strömkabeln.
            " Måste avsäkras med en 50amp säkring mellan motor och batteri" Varför skulle man avstå? Man säkrar ju upp allt annat...

Kommentera

Ursprungligen postat av marbleman Visa inlägg
              Hej!
              När jag fick min pd55 så satt det en klisterlapp på strömkabeln.
              " Måste avsäkras med en 50amp säkring mellan motor och batteri" Varför skulle man avstå? Man säkrar ju upp allt annat...
              Frågan är ju som sagt varför dom inte kommer med fabriksmonterade säkringar om det nu är så viktigt...

Fick svaret när jag köpte min...nej...oh nej, det behöver du verkligen inte.
              sigpic

Kommentera

Jag har min motor avsäkrad med 50Amp. Har även flytväst eller flyoverall när jag är ute och fiskar. Nödraketer, drivankare, förbandslåda, mobiltelefoner, mm.
                Har aldrig haft behovet av nöd/säkerhetutrustninge men har det alltid med i fall att.
                Tror även att min säkring håller livet ut.
                Micke Berglund

Kommentera

använder du bilbälte??

Resonemanget ovan är ju lite av att jag har ju aldrig krockat varför skulle jag ha bilbäte då.
                  Tycker Salmo Trutta gör helt rätt och har en poäng även om han ibland blåser in i grunda vikar utan ett säkert sätt att sig ut....

Better safe than sorry.

/qcn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar