Ny 30hk 4.takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny 30hk 4.takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny 30hk 4.takt

Jag har köpt en ny yamaha 30hk 4-takt och funderar på lite saker.
    Hört att dom går lite fort på tomgång. Och då är min fundering om val av propeller. Funkar pro pulse propellrarna eller ska man välja en fast?
    Är det nån som har erfarenhet av just den här motorn? Kom gärna med tips!

Ursprungligen postat av pawe75 Visa inlägg
    Jag har köpt en ny yamaha 30hk 4-takt och funderar på lite saker.
    Hört att dom går lite fort på tomgång. Och då är min fundering om val av propeller. Funkar pro pulse propellrarna eller ska man välja en fast?
    Är det nån som har erfarenhet av just den här motorn? Kom gärna med tips!
    Har själv kört Pro Pulse på Yamaha F50, F60 och gör det på nuvarande F100 och har bara goda erfarenheter av dem, visst man tappar lite toppfart men vinner en högre marschfart med lägre förbrukning vid lägre varvtal vilket är bra för motorn, dessutom blir greppet i vattnet bättre vid körning speciellt i girar med hårt uttrimmad rigg så blir det ingen kaviation, sen blir accelerationen klart bättre också.
    Så finns en PP till Din 30.a så sätt dit en sån och ha org proppen som reserv.

Det som vissa säger om att PP flexar och inte håller för belastning är bara BS jag känner ganska många som kör med PP och är lika nöjda som mig och inte en enda har jag stött på som kan påvisa motsatsen utan det är bara snack!!

Nu vet jag att vissa kommer att skrika på bevis så jag lägger in det direkt så slipper jag det senare:
    Kolla på flygindustrin där går man över till kompositmaterial i bärande konstruktioner istället för aluminium eller stål det för att minska vikten och öka hållfastheten/vridstyvheten i dem bärande delarna, behöver jag säga mera??

Kommentera

Jag är ju inte orolig för att det flexar. Det är ju inget fartvidunder med 30hk. Mest sugen på att få en motor som funkar bra i trolling. Kommer att skaffa elmotor men jag vill kunna köra med motorn också.
      Hört att bladen inte tål så mycket och att man ska ha flera i reserv med sig...

Kommentera

Ursprungligen postat av pawe75 Visa inlägg
        Jag är ju inte orolig för att det flexar. Det är ju inget fartvidunder med 30hk. Mest sugen på att få en motor som funkar bra i trolling. Kommer att skaffa elmotor men jag vill kunna köra med motorn också.
        Hört att bladen inte tål så mycket och att man ska ha flera i reserv med sig...
        Nej det är sant, visst kör Du på en sten med lite fart så går bladen sönder men det gör även en alu/stål så det är ingen skillnad, att ha några extra blad kan vara bra men jag föredrar att ha en reservpropp istället och har då org 3 bladiga alu proppen, mycket enklare att vid olycka ta sig till land och skifta propp än att meka med lösa blad det kan Du fixa hemma på landbacken.

Ska Du trolla med den bör Du tänka på att om Du ökar stigningen för högre marschfart så får Du också en högre lägsta fart vilken kan bli för hög för trollingen så testa och blir det så kan Du ställa ner stigningen men då ökar toppvarvet (rpm ändras med 200 rpm per tum i stigning upp eller ner) men testa för det är många fördelar med en PP.

Kommentera

Har själv en 40 yamaha fyrtaktare och den går helt perfekt att trolla med
          din motor borde funka kanon med orginal propellern vill du att den ska gå ännu
          saktare kan du montera en happy troller

Kommentera

Bästa och billigaste sättet att få ner farten är att slänga i en eller två murarhinkar i fören.Det bromsar bra och motorn får gå på det varv den mår bra på.
            Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Har själv köpt en ny yamaha F20 och den går för fort på tomgången = 2.5 knop.

Pratade med en polare som kör Honda och han har haft samma problem med alla sin nya fyrtaktare, 15 och 20 fyrtakt ang trollinghastigheten. De första modellernas förgasare fick inte så bra smörjning och började sota igen. Men de nya förgasarna, från 2006 på iaf Hondan är bättre och inga problem med lägre tomgång, enligt en servicetekniker.
              Hmm undra om yamaha törs lova ut att man får sänka tomgången litegrann ?

Någon som har något klokt att säga om att sänka tomgången litegrann ?

Det är ju skandal om inte Yamahas nya motorer inte har teknik som tål ett lägre varvtal, då får de fan igen motorn, då de lovat att den är perfekt för trolling

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                Har själv köpt en ny yamaha F20 och den går för fort på tomgången = 2.5 knop.

Pratade med en polare som kör Honda och han har haft samma problem med alla sin nya fyrtaktare, 15 och 20 fyrtakt ang trollinghastigheten. De första modellernas förgasare fick inte så bra smörjning och började sota igen. Men de nya förgasarna, från 2006 på iaf Hondan är bättre och inga problem med lägre tomgång, enligt en servicetekniker.
                Hmm undra om yamaha törs lova ut att man får sänka tomgången litegrann ?

Någon som har något klokt att säga om att sänka tomgången litegrann ?

Det är ju skandal om inte Yamahas nya motorer inte har teknik som tål ett lägre varvtal, då får de fan igen motorn, då de lovat att den är perfekt för trolling
                Är det inte bara att pröva??? Det är väl garanti!!!

Kommentera

Vill jag köra 1-2 knop tar jag elmotorn.
                  Men vill gärna att bensinmotorn skall ligga från 2 knop och uppåt.

Pratade med Yamahacenter idag och de sa att jag kunde sänka tomgången , det var de äldre förgasarna som krånglade. Skulle den börja gå dåligt, kunde man justera bränsletillförseln utan kostnad hos dem, bara jag blev nöjd Sen så skulle jag få byta stigning på propellern utan kostnad också om det behövdes
                  Tur de är vänliga där

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                    Vill jag köra 1-2 knop tar jag elmotorn.
                    Men vill gärna att bensinmotorn skall ligga från 2 knop och uppåt.

Pratade med Yamahacenter idag och de sa att jag kunde sänka tomgången , det var de äldre förgasarna som krånglade. Skulle den börja gå dåligt, kunde man justera bränsletillförseln utan kostnad hos dem, bara jag blev nöjd Sen så skulle jag få byta stigning på propellern utan kostnad också om det behövdes
                    Tur de är vänliga där
                    Måste nog prata med dom också! Ska dit på torsdag så jag får väl höra med dom...
                    Fick man byta propellern om man inte var nöjd? Det var ju bra att veta...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42