Svårstartad Mariner Magnum 1989 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårstartad Mariner Magnum 1989

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Master Visa inlägg
    Magnum är inte en typ av motor, det var som sagt en serie där det ingick en del kraftigare komponenter. Inriktade sej mot yrkesbranchen... Altså standardmotorer som var extrautrustade...
    Som jag skrev kunde tex, laddningen vara krftigare, Rejäl cylindervolym, Mer rostfria komponenter. mm,...

Tycker inte att du ska racka ner på en motor med dom få erfarenheterna dessutom låter en hel del som att det kan förklaras med felaktigt handhavande...

Jag menar:
    Startar den inte och det hjälper att pumpa så får den ju uppenbarligen otillräckligt med bränsle. Kan vara ett antal orsaker som inte har med motorn att göra.
    Väljer man då att tok-kirra som du beskriver istf, att lösa problemet så förstår jag att elsystemet får stryk. Står i manualen hur lång tid man får köra startmotorn och det handlar om sekunder...
    Att den var törstig, visst äldre jänkemotorer är ju inte kända för att vara snåla men även det kan ju bero på en åt helsike kombination av motor, båt, proppeller, mm....

Har haft över 20-talet Mercury motorer under åren och har uppfattningen om att dom jäklarna är nästan skottsäkra. (dom äldre) Däremot måste man lära sej dess egenheter.
    Men ngn, gång på 90-talet började mitt förtroeende för deras modeller svikta.
    Men dom gamla 2 och 4-cylindriga bara gick och gick... Hade en 70-tals 35hk som vi missskötte så in i helsike men den höll ändå, varje höst var det bara vatten i växelhuset och den var gammal så vi struntade i att fixa den. Den gick i flera år tills vi bytte bort den.. :-) Mot en likadan fast 40hk och nyare men det var ingen märkbar effektskilnad...
    Mina erfarenheter och dom handlar främs om motorer före 90-talets mitt
    Sa inget om att "tok-kirra", fattar väl vem som helst att man inte kan köra startmotor i flera minuter.
    Och visst, den hade problem med att suga upp bränslet, även efter diverse åtgärder.
    Själv har jag haft båt i ca25år och min far i över 50år så visst fattar jag att motorer har egenheter.
    Denna motor var den absolut sämsta som jag haft att göra med, och har även hört negativt om denna motorn från andra när jag hade detta problemet.
    Min var en -96a och kanske var det så att dom gamla var bättre.
    Men nu ska inte vi tracka ner på varandra, skrev bara vad jag tyckte.
    www.stampelures.se

Kommentera

Mitt råd till dig är (detta gör jag med alla mina tvåtaktare varje vår)
      Byt tändstift, tvåtaktare kan käka stift eller rättare sagt de gör det.
      Gå igenom förgasare/förgasarna. Tvåtaktsolja sätter ofta igen munstycken om de står med soppa i under förvaringen. Byt soppaslangar ofta och ha alltid ett högkvalitativt eget soppafilter på slangen(köp på en crossaffär el. dyl. och kolla att det flödar ordentligt)
      Kolla tändkablar, byt alla som du själv inte satt dit .Undersök alla högspänningsanslutningar, Byt brytare om du har brytartändning.
      Och byt tändstift, det räcker inte med att borsta av dem.
      /O

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av btc_andersson Visa inlägg
        idag var jag ute på sjön och det blåste upp utav bara fan, helt plötsligt dog motorn succesivt. Sen drog jag igång skiten igen på 2 jävlasnurrjävlar. Körde ett par mionuter, stanna igen, blev förbannad och rodde lite men det var så höga vågor och mycket ström så det vars omöjligt, fick igång den igen och den dog precis när jag nådde land.

När jag kom iland märkte jag att det var knappt något tryck i blåsanfrån trycktanken, kan det bero på det eller vad kan det va? motorn är totalgenomgången och nyservad hos psarrholm i malmö i januari utan större anmärkningar.. Jag snackar om en suzuki 8 hp motor från början av nittiotalet.

kolla så att det inte är en massa skit i tanken som fastnar i röret som går ner i tanken.

Kommentera

jaa..vad kostar en ny trycktank? eller, själv slangen borde ju räcka..tanken e i stort sett ny....Jag vågar inte pilla på motorn för mkt för jag kan inte ett skit om det....
          Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 899 visningar
          0 gillar