el-motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

el-motor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• el-motor

Hej jag har en linder 400,skulle vilja ha en el motor.Jag undar vad för en man skall köpa ocn hur stor? Fiskar runt karlskrona och i insjöar?Klarar alla salt vatten eller,hur stort batteri behöver man räcker ett 85amp ?

Ursprungligen postat av Pia 100 Visa inlägg
    Hej jag har en linder 400,skulle vilja ha en el motor.Jag undar vad för en man skall köpa ocn hur stor? Fiskar runt karlskrona och i insjöar?Klarar alla salt vatten eller,hur stort batteri behöver man räcker ett 85amp ?
    MinnKota Endura 36 eller 40 så har Du lite extra kraft om det blåser på åt fel håll, bra batteri för elsnurror är Tudor Nautica 80Ah skaffa gärna två och paralellkoppla dem så har Du 160Ah och bra mycket bättre drifttid men ända hanterbara vid transport till/från båten.

Kommentera

Kör själv med en Minnkota 36 på min Linder 400. Funkar bra med ett vanligt 75amp fritidsbatteri. Tycker att det närpå drar mindre med kräm då vi är två i båten och fören inte fångar lika mycket vind. Jag har placerat battriet under mellantoften efter inspiration från Piscatus ombyggnationer. Tänk på att batterierna är tunga att släpa på, så två 25 kg´s klumpar kan bli i mesta laget.

Kommentera

jag har med en linder 400 och jag antar att du har en typ 15hk som transportsnurra och ska ha elsnurran till lite finlir inne i grunda vikar och ev till vj?? vad jag har hört e det bara dem vita minkota som e anpassade för saltvatten.. jag köpte mig en Fladen maxximus 43 ibs för ca 2k och den funkar bra.. ensålänge iallafall(även i saltvatten).. köpte ett varta batteri(marin)80ah och en ctek 3600 för 500:- jag kan använda elmotorn till och från under ett långt fiskepass.. kör man på dem låga växlarna drar den inte så mycket och ska jag en längre sträcka startar jag ju suzukin..

Kommentera

Kostar lite mer, men en frontmonterad elmotor är guld värd .

Skall du endast ha den till VJ så fungerar det bra (kanske t o m bättre) med en vanlig aktermonterad.

/D

Kommentera

En fundering:
            Bör man tänka på vad generaton till den vanliga motorn klarar att ladda?
            Alltså hur stora batterier kan man ha beroende på motormodell?
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Pia 100 Visa inlägg
              Vad skall du ha motorn till? Enbart flötestrolling och vjig? Eller kanske även som transport på mindre båtar, iår och ev. hyrbåtar i småsjöar m.m?

Alt. 1 skulle bli en 30 eller 36lbs MinnKota
              Alt. 2 skulle bli en 50lbs MinnKota

Köpte själv en 50lbs för att kunna ha den som transport i mindre sjöar, på "åna" och när man lånar båtar och inte skall så långt.

Hade jag bara velat ha till flötestrollingen hade jag köpt en 30lbs.

Skall man ankra upp ere väl lika smidigt att starta 4taktaren som att köra med elmotorn, även på grunt vatten?
              sigpic

Kommentera

Hej jag skall endast ha den till v-jigg och små transporter så att man slipper stara bensinaren varje gång

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 881 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58