sprutar vatten ur tändstiften? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sprutar vatten ur tändstiften?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    ??? hur menar du?
    Jag skrev fel svar, trodde trådrubriken var en annan men har redigerat det nu...

Kommentera

Sprutar det vatten vid båda stiften eller bara det ena?
      Kan det vara så att den ena burken går och "driver" runt den andra som det är kylkanaläck på och pga övertryck i cylindern så trycks det ut vid tändstiftet?
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

Jag tror inte dedär vattnet har varit och vänt i förbränningsrummen... Då hadde inte ens en gammal murkla funkat. om inte för vattnet, så hadde de varit för ett uselt komp... . Förmodligen har nån vägg till nån kylkanal ärgat upp.. Vattnet på bilderna tror jag letar sig ut halvvägs mellan förbränningsrummet och "utsidan" av toppen.. Hitta en annan gammal topp för nåra hundringar så går säkert maskinen en mannsålder till.

Men jag får helt ärligt medge att jag trodde du va helt ute å hojjade när du skrev "sprutat vatten ur tändstifften" Nu gör det ju inte riktigt det, men ändå..!!

//Abel
        Senast ändrad av Abelsson; 2008-05-09, 17:52.
        http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg

Men jag får helt ärligt medge att jag trodde du va helt ute å hojjade när du skrev "sprutat vatten ur tändstifften" Nu gör det ju inte riktigt det, men ändå..!!

//Abel
          tack då har jag lite heder kvar iaf..!=)

Kommentera

Jo hedern finns kvar tycker jag, trodde inte heller på det riktigt. Men att vattnet varit i förbränningsrummen känns ändå omöjligt, möjligen i den ena cylindern som nänmts tidigare.

Kommentera

Bra att du stod på dig.
              Jag skulle rekomendera dig att gå tillbaka till dem som repat motorn och fråga dem varför de inte bett dig efterdra toppen, eller att de skull gjort det.. Det sitter en packning under mellan toppen och kylkanalen som skall täta, man drar den med rätt moment när toppen dras. ALLA tvåtaktare som har haft topppen av behöver efterdras/kollas att momentet är rätt. Troligen har du blåst packningen redan, har du tur räcker det att dra toppen på nytt...
              Du kan höra vav dig till mig om du vill ha hjälp, jag har ju trots allt köpt en motor av dig... som fortfarande funkar.

MVH

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg
                Bra att du stod på dig.
                Jag skulle rekomendera dig att gå tillbaka till dem som repat motorn och fråga dem varför de inte bett dig efterdra toppen, eller att de skull gjort det.. Det sitter en packning under mellan toppen och kylkanalen som skall täta, man drar den med rätt moment när toppen dras. ALLA tvåtaktare som har haft topppen av behöver efterdras/kollas att momentet är rätt. Troligen har du blåst packningen redan, har du tur räcker det att dra toppen på nytt...
                Du kan höra vav dig till mig om du vill ha hjälp, jag har ju trots allt köpt en motor av dig... som fortfarande funkar.

MVH

/Oscar
                det var snällt av dig att säga så. jo nu är d så att jag har tätat med sikaflex där det hade korriderat och där vattnet sprutade ut så så länge har det hållt tätt. Å andra sidan är det inget tryck i vattenstrålen utan det rinner ner från vattenskallran. Enligt de tappar inte motorn effekt o det ska inte vara något problem med vattenpumpen som de senast fixade. Nu vet ju inte jag vilka krav man kan ha på reparatörerna. Första gången gjorde de en helrenovering, de hona om en ny cylinder och bytte topplockspackning. Andra gången var det vattenpumpen som var helt pajjad och de bytte impeller. Synd att man ska stå handfallen när det gäller service och reparationer eftersom de kan säga vad som helst och man köper det för att man inte vet bättre..

enligt deras servicekvitto byttes följande delar:
                1st kolv. 6st kolvringar. 1st Riggpackning 1 plugg! 2 st tändstift och nåt till ja inte kan läsa.

Kommentera

Mercury har inga topplock utan hela cylindrar. Är vanligt att nån av inspektionsluckorna har ärgat sönder på äldre murklor..
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Gaggu peta i skvallerhålet med en pianotråd eller liknande. Ärgar ofta igen där också.

Kommentera

Gaggu he he eller Gabbu. Var inte skrivet med avsikt. Eino föll nog bara in på vad jag skrev.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 875 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58