Batteriladdning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteriladdning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteriladdning

Nu har jag äntligen investerat en elmotor. Gjort färdigt motorfästet, köpt batteri och laddare. Endast monteringen är kvar.

Laddaren är en Ctek xs 7000 och då följde det med en extra kabel som man kan montera på klämfästena som ska på batteripolerna. På kabel är sedan ett uttag så man snabbt kan plugga i laddaren istället för att hålla på med att sätta på klämmorna från laddaren på batteripolerna.

Eftersom jag har batteriet inne bakom tanken så tycker jag detta skulle vara mycket smidigare att bara plugga in laddaren i kontakten än att ta av snabbfästen och sedan sätta på laddningsklämmorna från laddaren.

Det jag undrar är alltså om det går att ladda batteriet även fast motorn är kopplad till batteriet....?! Kan batteriet eller elmotorn ta skada av det? Eller ska man alltid ta av klämmorna från polerna så inte batteriet har kontakt med motorn under laddning?

Hoppas ni förstår min kassa förklaring. Försökte bifoga bild men den var förstor!

Skitfiske

Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inlägg
    Nu har jag äntligen investerat en elmotor. Gjort färdigt motorfästet, köpt batteri och laddare. Endast monteringen är kvar.

Laddaren är en Ctek xs 7000 och då följde det med en extra kabel som man kan montera på klämfästena som ska på batteripolerna. På kabel är sedan ett uttag så man snabbt kan plugga i laddaren istället för att hålla på med att sätta på klämmorna från laddaren på batteripolerna.

Eftersom jag har batteriet inne bakom tanken så tycker jag detta skulle vara mycket smidigare att bara plugga in laddaren i kontakten än att ta av snabbfästen och sedan sätta på laddningsklämmorna från laddaren.

Det jag undrar är alltså om det går att ladda batteriet även fast motorn är kopplad till batteriet....?! Kan batteriet eller elmotorn ta skada av det? Eller ska man alltid ta av klämmorna från polerna så inte batteriet har kontakt med motorn under laddning?

Hoppas ni förstår min kassa förklaring. Försökte bifoga bild men den var förstor!

Skitfiske
    Jodå jag förstår precis hur Du menar

Det går utmärkt att göra som Du vill med Ctekens laddkabel fastmonterad på batteriet och sen bara koppla in laddaren i snabbkontakten vid laddning, behöver inte lossa något från batteriet, men har Du en huvudbrytare mellan batteri och förbrukare så bryt den innan laddning så är ju allt bortkopplat iaf !!

Kommentera

Tackar för svaret!

Då ska jag börja montera grejerna idag! Ska bli helt suveränt att kunna glid fram ljudlöst i vikarna och slippa starta stormotornvarje gång vid småförflyttningar. Ska även bli kul nu när man kan flötestrolla vilket jag aldrig har gjort.

skitfiske

Kommentera

Utan att veta så skulle jag inte använda batteriklämmor om batteriet sitter vid tanken, känns som det är risk för gnistbildning och utrymmet vid tanken känns som det skulle kunna få en perfekt bränsle/luftblandning.
        Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inlägg

Skitfiske
          Hittade ett helautomatiskt relä som sköter laddning och isär koppling av batterierna. Man kopplar bara in relät mellan plusspolerna på startbatteriet och förbruknings batteriet och ansluter en liten ledning till minuspolen så sköter sig batterierna själva.

Handlade på Båtaccenten i Haninge. Relät kommer från BLUE SEA Systems och heter 7610 ACR ( Automatic Charging Relay) klarar 120 Amp.

Detta relä sköter även om att ladda startbatteriet när jag har kopplat CTEK med snaddkontakt till förbrukningsbatteriet.
          När spänningen sjunker på något av batterierna så bryts förbindelsen skulle jag starta motorn så laddas startbatterit först och efter en stund kopplas även förbrukningsbatteriet in och får laddning. Batterierna förblir ihopkopplade tills spänningen sjunker på ett av batterierna.

Vet inte vilken huvudmotor du har och hur mycket generatorn levererar.
          Jag har en 50 Yamaha och det fungerar utmärkt.
          Micke Berglund

Kommentera

Ursprungligen postat av Salmo Trutta Visa inlägg
            Hittade ett helautomatiskt relä som sköter laddning och isär koppling av batterierna. Man kopplar bara in relät mellan plusspolerna på startbatteriet och förbruknings batteriet och ansluter en liten ledning till minuspolen så sköter sig batterierna själva.

Handlade på Båtaccenten i Haninge. Relät kommer från BLUE SEA Systems och heter 7610 ACR ( Automatic Charging Relay) klarar 120 Amp.

Detta relä sköter även om att ladda startbatteriet när jag har kopplat CTEK med snaddkontakt till förbrukningsbatteriet.
            När spänningen sjunker på något av batterierna så bryts förbindelsen skulle jag starta motorn så laddas startbatterit först och efter en stund kopplas även förbrukningsbatteriet in och får laddning. Batterierna förblir ihopkopplade tills spänningen sjunker på ett av batterierna.

Vet inte vilken huvudmotor du har och hur mycket generatorn levererar.
            Jag har en 50 Yamaha och det fungerar utmärkt.
            Verkar vara en kanongrej att ha ett sådant relä så du har.

Dock så kommer jag inte använda mig av detta men många andra har du säkert helt klart gett ett kanontips till...

Skulle vara lite intressant och veta hur mycket du betalade för relät?

Kommentera

Smarta grejor kostar tyvär lite extra 1360:- pröjsade jag.
              Micke Berglund

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 899 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus