watersnake elmotorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

watersnake elmotorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Dem 55Ibs som anges är ju motorns dragkraft men hur mycket ström den förbrukar ser Du i specen har inte koll på det men kolla Watt talet på högsta så vet Du vad den drar maximalt sen kör man normalt inte på högsta läget utan det blir något mellanläge och då drar den ju mindre men det bör finnas en lista på hur mycket den drar på de olika lägena.

Sen kan Du räkna fram den teoretiska driftstiden men det är en glädjekalkyl då flera olika parametrar påverkar tiden och Du kan som regel inte dra ur ett batteri mer än till 30-40% innan Volttalet sjunker så att motorn inte går bra längre!!
    Generellt tips är att Du med en kraftigare motor (högre dragstyrka) kan få nöjaktig fart på lägre effektläge = mindre strömförbrukning = bra, så det låter vettigt att ta den större om Du känner att Du ligger på gränsen med den större båten.

Börja med ett 80Ah batteri och testa i praktiken och märker Du att det inte räcker så skaffa ett till och paralellkopla dem det går ju att ha lite avstånd mellan batterierna om det inte finns utrymme att ha dem i bredd.
    Hej Bosse Rospigg;

Det är ganska stor skillnad i urladdningskurvorna på startbatterier och marinbatterier. Startbatterierna är konstruerade för att under hög spänning släppa mycket ström (många amper) ifrån sig under några sekunder för att sedan falla ganska snabbt i spänning. Riktiga marinbatterier är konstruerade för att släppa mindre ampermängder ifrån sig under längre tid. Det är även skillnad i urladdningskurvorna mellan olika fabrikat av marinbatterier.

Spänningen hos ett fulladdat marinbatteri ligger på 12,9 - 13,8 volt och spänningen hos exempelvis Tudor Nautica 80Ah ligger fulladdat på 13,8 volt och sjunker långsamt ner till 12 volt när 75 - 80 % av kapacitansen är utnyttjad. Det innebär i klartext att just Tudor Nautica 80Ah och gamla Tudor Marin 75Ah håller jämförelsevis mycket hög spänning genom större delen av urladdningskurvan. Det finns , som du nämner ovan, andra fabrikat av "billiga"
    fritids- och marinbatterier som snabbt sjunker ner mot 10 volts spänning när 30 - 40 % av kapacitansen är utnyttjad. Sådana marinbatterier är inte att rekommendera vid drift av elektriska fiskemotorer, utan lämpar sig bäst som startbatterier och eventuellt som underhållsbatterier till elektronik ombord.
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av notbig Visa inlägg
      Tänkte bara komma med ett litet inlägg när det gäller förbrukning, oftast kan man räkna om dragstyrkan lbs till ampere timmar, en 34 lbs ca, 34 ampere timmar på full effekt på motorn, alltså ca, 2 tim på ett 75 amperes batteri!
      så länge denna regel följs ska man kunna få en uppskattad förbrukning och man vet vad har att att rätta sig efter när man köper både batteri och motor!
      För mer info om Watersnake motorerna klicka följ länken!

http://www.wiggler.se/Watersnake.pdf
      Hej Håkan; Riktigt så enkelt är det inte! Det är nog lite för lättvindigt att sätta likhetstecken mellan dragstyrka i Lb och strömförbrukning i amper. En elektrisk fiskemotors dragstyrka i Lb (1 Lb = 0,454 kilopond) har egentligen inte mycket med dess strömförbrukning att göra.

En planetväxlad, tyristorstyrd 12 volts elektrisk fiskemotor med en propeller som har stor area och liten stigning kan ha låg strömförbrukning och stor dragstyrka men samtidigt relativt låg fart. En direktdriven 24- eller 36 volts elektrisk fiskemotor med högt varvtal kan ha liten propellerarea, hög strömförbrukning och liten dragstyrka men å andra sidan driva en båt jämförelsevis ganska snabbt. Elmotorns spänning, varvtal och propellerarea samt propellerstigning är några av de faktorer som avgör motors dragstyrka i Lb eller kilopond.
      Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av pe5 Visa inlägg
        Ok, då kanske man ska snåla och köpa den med bara fotkontroll. Hade tänkt att använda motorn till flötestrolling.
        Snåla absolut inte på det, du kommer garanterat ångra dig!
        Fördelen med fjärr är att du kan gå runt i båten vid drillingar, utsättnignar mm. Har förvisso ingen fotpedal till min motor men använder fjärren på så många olika ställen på båten att jag aldrig skulle kunna tänka mig att byta.

Till fjärren får du även små hållare som du kopplar på dina spön, då kan du lätt styra båten samtidigt som du står och fiskar.

//Anders
        www.pikewallis.se

Kommentera

Jag kör med en Watersnake 44 som är steglös och är hur nöjd som helst med denna använder 2st 72amp klarar mig en heldag på detta

Kommentera

Kör du flötestrolling tycker jag fotplatta räcker bra. Jag använder händerna för att dutta på fotplattan, ingen mening att ha den ivägen på golvet när jag ändå sitter med händerna lediga.

Har en frontmonterad Watersnake 54 som jag hårdkört i lite drygt 1.5 år (flötestrolling på höst/vinter och vj på sommaren). Är mycket nöjd. Det enda jag kan anmärka på är att jag fått smörja låsningsmekanismen som håller fast/lossar motorn i uppfällt läge ett par gånger.

Jag har ett 115aH deep cyclebatteri som jag aldrig laddat ur trots pass från gryning till skymning. Jag trollar dock aldrig utan kör normalt aldrig fortare än 0.5 knop.

En sak mindre som kan gå sönder också om man skippar fjärr Men den är säkert bra att ha i vissa lägen.

/Martin

Kommentera

bumpar tråden lite.

Vill ha några nya uppdaterade erfarenheter från watersnake.

ska köpa en ny elmotor inför vår fisket. en aktermonterad.. har kikat lite på en watersnake 54lbs.

hade en minnkota 50 förut som jag var mycket nöjd med. men den tappade jag mitt ute i sjön i somras...

Kommentera

Jag hade en Watersnake 55a. Bytte till en Minn Kota Traxxis 55 och blev förvånad vilken skillnad det blev på drifttid.
                Körde/kör med ett billigt 75ah batteri och W55 kunde jag trolla med ungefär 3h innan det var helt slut medan Traxxisen kan gå 8h innan batteriet börjar sinka.

Vill du ha en billig elsnurra så kolla Sigma, billiga och snåla i elförbrukning. Om du inte vill lägga några extra tusenlappar för en Traxxis då =)

//Linus

Kommentera

watersnake elmotorer

Finns en Traxxis på blocket såg jag, 4k men det är väl förhandlingsbart.

Kommentera

Hade en Watersnake på min lilla SeaNymph 14 som trollingmotor, inte mkt vikt i den båten men jag körde med ett vanligt bilbatteri från biltema. Var inga problem att puttra fram i 1-2knop i 5-6 timmar. Men å andra sidan så hade jag även en vanlig 10hk som jag körde vid längre transportsträckor.
                    Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Lyfter denna tråden lite

Fler folk som kör watersnake nu kanske? Värt att köpa eller ska man hålla sig undan? Folk med egen erfarenhet är alltid bra

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 878 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58