Ursprungligen postat av Rospigg
Visa inlägg
Det är ganska stor skillnad i urladdningskurvorna på startbatterier och marinbatterier. Startbatterierna är konstruerade för att under hög spänning släppa mycket ström (många amper) ifrån sig under några sekunder för att sedan falla ganska snabbt i spänning. Riktiga marinbatterier är konstruerade för att släppa mindre ampermängder ifrån sig under längre tid. Det är även skillnad i urladdningskurvorna mellan olika fabrikat av marinbatterier.
Spänningen hos ett fulladdat marinbatteri ligger på 12,9 - 13,8 volt och spänningen hos exempelvis Tudor Nautica 80Ah ligger fulladdat på 13,8 volt och sjunker långsamt ner till 12 volt när 75 - 80 % av kapacitansen är utnyttjad. Det innebär i klartext att just Tudor Nautica 80Ah och gamla Tudor Marin 75Ah håller jämförelsevis mycket hög spänning genom större delen av urladdningskurvan. Det finns , som du nämner ovan, andra fabrikat av "billiga"
fritids- och marinbatterier som snabbt sjunker ner mot 10 volts spänning när 30 - 40 % av kapacitansen är utnyttjad. Sådana marinbatterier är inte att rekommendera vid drift av elektriska fiskemotorer, utan lämpar sig bäst som startbatterier och eventuellt som underhållsbatterier till elektronik ombord.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera