watersnake elmotorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

watersnake elmotorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• watersnake elmotorer

nån som har någon erfarenhet av dessa?
    funderar på att köpa en 55lbs, är ju ganska mycket billigare än många konkurenter.
    vad bör man ha för batteri storlek till en sådan?
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Team Pikings

Ursprungligen postat av Tekky Visa inlägg
    funderar på att köpa en 55lbs, är ju ganska mycket billigare än många konkurenter.
    Ingen koll på motorerna men till en så kraftig motor skulle jag rekomendera 2 -3st Tudor Nautica 80Ah paralellkopplade, det blir lätthanterligt men med bra drifttid då Du ju inte kör plattan i botten hela tiden

Kommentera

kommer framför allt användas för kortare förflyttningar inne i vikar samt till en mindre båt hur pass nödvändigt är det med flera batterier då? samt hur länge kan ett batteri tänkas räcka? vet inte riktigt vart jag skulle få plats med fler batterier i stora båten. och hur pass pallar en yama 50hk me o ladda upp så mycket batterier under drift?
      ---------------------------------------------------------------------------------------
      Team Pikings

Kommentera

Jag har en Watersnake 34 lbs. Mycket nöjd med den! Den har till skillnad från flera andra tillverkare ett rejält fäste i metall.

Angående batteri så har Biltema ett fritidsbatteri på 110 Ah. Det kommer du långt med även till en så stor motor. Har för mig att det kostar ca 1200 kr.

Kommentera

kommer framför allt användas för kortare förflyttningar inne i vikar samt till en mindre båt hur pass nödvändigt är det med flera batterier då? samt hur länge kan ett batteri tänkas räcka? vet inte riktigt vart jag skulle få plats med fler batterier i stora båten. och hur pass pallar en yama 50hk me o ladda upp så mycket batterier under drift?
          Ok så det är sån användning, då kan Du börja med 1 st sånt batteri för dem är erkänt bra till just elsnurror, köp inget lågpris skräp för livslängden är knappt hälften jämfört med ett A klasat batteri!!

Behöveer Du så kraftig motor på en mindre båt och för korta förflyttningar??

Borde räcka med en mindre som är billigare och drar mindre har dem ingen på runt 35-40 det borde funka utmärkt.

Har Du en Yamaha F50 så laddar den enligt vad jag minns 25A men det är på fullvarv så på marschvarv kanske 15-18A så se till att snurrebatteriet är fulladdat när Du ger Dig ut då yaman bar fyller på lite av det som elsnúrran förbrukar,och koppla för alltivärlden inte in det på startbatteriet så Du blir utan startström!!

Kommentera

Ursprungligen postat av piiliip Visa inlägg
            Jag har en Watersnake 34 lbs. Mycket nöjd med den! Den har till skillnad från flera andra tillverkare ett rejält fäste i metall.

Angående batteri så har Biltema ett fritidsbatteri på 110 Ah. Det kommer du långt med även till en så stor motor. Har för mig att det kostar ca 1200 kr.
            okej. verkar inte vara nån som är missnöjd med watersnake, men o andra sidan så verkar de ju inte vara så många som har en heller....

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Ok så det är sån användning, då kan Du börja med 1 st sånt batteri för dem är erkänt bra till just elsnurror, köp inget lågpris skräp för livslängden är knappt hälften jämfört med ett A klasat batteri!!

Behöveer Du så kraftig motor på en mindre båt och för korta förflyttningar??

Borde räcka med en mindre som är billigare och drar mindre har dem ingen på runt 35-40 det borde funka utmärkt.

Har Du en Yamaha F50 så laddar den enligt vad jag minns 25A men det är på fullvarv så på marschvarv kanske 15-18A så se till att snurrebatteriet är fulladdat när Du ger Dig ut då yaman bar fyller på lite av det som elsnúrran förbrukar,och koppla för alltivärlden inte in det på startbatteriet så Du blir utan startström!!

alltså till lilla båten skulle de ju utan tvekan funka med en mindre. frågan är på stora båten, vill ju dessutom gärna kunna använda den som trolling motor i framtiden, hur mycke ström kan den tänkas suga? hur lång gångtid kan en motor i den storleken tänkas ha på maxfart med ett 80ah batt?
            Team Pikings

Kommentera

okej. verkar inte vara nån som är missnöjd med watersnake, men o andra sidan så verkar de ju inte vara så många som har en heller....

alltså till lilla båten skulle de ju utan tvekan funka med en mindre. frågan är på stora båten, vill ju dessutom gärna kunna använda den som trolling motor i framtiden, hur mycke ström kan den tänkas suga? hur lång gångtid kan en motor i den storleken tänkas ha på maxfart med ett 80ah batt?
              Dem 55Ibs som anges är ju motorns dragkraft men hur mycket ström den förbrukar ser Du i specen har inte koll på det men kolla Watt talet på högsta så vet Du vad den drar maximalt sen kör man normalt inte på högsta läget utan det blir något mellanläge och då drar den ju mindre men det bör finnas en lista på hur mycket den drar på de olika lägena.

Sen kan Du räkna fram den teoretiska driftstiden men det är en glädjekalkyl då flera olika parametrar påverkar tiden och Du kan som regel inte dra ur ett batteri mer än till 30-40% innan Volttalet sjunker så att motorn inte går bra längre!!

Generellt tips är att Du med en kraftigare motor (högre dragstyrka) kan få nöjaktig fart på lägre effektläge = mindre strömförbrukning = bra, så det låter vettigt att ta den större om Du känner att Du ligger på gränsen med den större båten.

Börja med ett 80Ah batteri och testa i praktiken och märker Du att det inte räcker så skaffa ett till och paralellkopla dem det går ju att ha lite avstånd mellan batterierna om det inte finns utrymme att ha dem i bredd.

Kommentera

Hej Tekky; De kinesiska elektriska fiskemotorerna Watersnake som distribueras via Jarvis Marine i Australien till Wiggler AB i Sverige är en av 2008 års svenska nyheter på elutombordarfronten. Erfarenhet om dess kvalitet och livslängd lär nog uppstå hos många "billigköpare" om några år.

MINN KOTA är världens första elektriska utombordsmotor (fiskemotor). År 1932 började MINN KOTA i USA att serietillverka elektriska fiskemotorer. Den allra första fabriken låg på gränsen mellan MINN-esota och North Da-KOTA, därav namnet MINN KOTA. Fabrikens huvudsakliga målsättning har alltid varit kvalitet och driftsekonomi. Det var ingen som talade om miljövård 1932, men för MINN KOTA var miljövård och energisparande redan då ett naturligt begrepp.
                Efter 75 års tillverkning av elektriska fiskemotorer är MINN KOTA fortfarande marknadsledare och Nr 1 inom "den tysta världen" av elektriska fiskemotorer!
                Welcome to the silent world!
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2008-04-16, 10:53.

Kommentera

Har anvænt diverse elmotorer under ca 15års tid, några erfarenheter:

Køp inget under 55Ibs. Effekten blir før dålig till att manøvrera i minsta vind. Man har inga marginaler och får ligga och sega på maxeffekt hela tiden. Suger ut ett batteri på några timmar.. Lætta aluminium, plastbåtar som ligger høgt i vattnet och ær vindkænsliga, ænnu sæmre med liten motor..

Har en ældre Minn Kota 55Extrem Power. Samt en 55riptide AP. Dom går lætt en hel dag på ett 80Ah batteri om man ligger på låga effekter, fløtestrolling. Till mindre førflyttingar klarar man sig också på ett batteri/dag om man inte kør långa førflyttningar (har bensinmotor till det).

Koppla INTE ihop elmotorn med båtens eget elsystem, elektoniken (ekolod, plotter etc) går sønder.. Har lært mig den hårda vægen..

Ær på gång att byta till større båt, då kommer det bli 24, alt 36volt.

En del Minn kota har maximizer, batterierna håller længre? En kompis hade en billig shakespere elmotor, drog ur ett stort batteri på några timmar! Hur en Watersnake ær konstruerad, har jag ingen aning om? Någon får provkøra, se hur længe batteriet håller?
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av piiliip Visa inlägg

Hej Piiiip; MINN KOTA tillverkade fästen och upptippningsanordningar av stål och aluminium från 1932 och långt in på 1980-talet. Vid jämförande tester visade det sig att det nya compositmaterialet som används idag i MINN KOTA´s riggar och fästen är mycket starkare än stål.

Det nya, otroligt starka compositmaterialet introducerades med riggröret hos MINN KOTA 65 "Turbo". Compositriggröret absorberar stöten om du skulle köra på en sten eller stock. Compositriggen är mycket starkare än stål. Den bryts inte av eller blir krokig vid en grundstötning. Den kan inte korrodera eller rosta.
                    Welcome to the "silent world".... a world of electric fishing motors!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus