Lättviktsbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lättviktsbatteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lättviktsbatteri

Jag köpte en gummibåt som var 2,10 m förra sommaren men kom inte speciellt långt genom att ro.
    Därför har jag tänkt att köpa en elmotor och batteri på 75aH, men har nu upptäckt att dessa väger ca 20 kg. Jag är inte så stark i armarna och undrar om någon kan ge tips på något lätt batteri.

Bella

Ursprungligen postat av bella Visa inlägg
    Jag köpte en gummibåt som var 2,10 m förra sommaren men kom inte speciellt långt genom att ro.
    Därför har jag tänkt att köpa en elmotor och batteri på 75aH, men har nu upptäckt att dessa väger ca 20 kg. Jag är inte så stark i armarna och undrar om någon kan ge tips på något lätt batteri.

Bella
    finns nog tyvärr inte något lättare lite lite grann kanske. ett sånt batteri är ju fyllt med blyplattor så dom blir tunga det går inte att komma ifrån. men du får tänka att en lös bensintank väger ungefär samma full med bensin och sen väger bensinmotorn betydligt mer om du skulle ha en sådan. eller var det bara att du måste kånka batteriet fram och tillbaka för laddning osv?

Kommentera

Skall ju bära det från bilen till vattnet och även hem för att ladda det. Kan man kanske köpa 2 mindre batterier och koppla samman dem?
      Ulla
      Ursprungligen postat av bidus Visa inlägg
      finns nog tyvärr inte något lättare lite lite grann kanske. ett sånt batteri är ju fyllt med blyplattor så dom blir tunga det går inte att komma ifrån. men du får tänka att en lös bensintank väger ungefär samma full med bensin och sen väger bensinmotorn betydligt mer om du skulle ha en sådan. eller var det bara att du måste kånka batteriet fram och tillbaka för laddning osv?

Kommentera

Skall ju bära det från bilen till vattnet och även hem för att ladda det. Kan man kanske köpa 2 mindre batterier och koppla samman dem?
        Ulla

Skaffa en mindre utombordare med inbyggd tank. väger betydligt mindre en både batteriet och elmotorn.

Min tohatsu 4hk. Upptrimmad till 5hk och går som ett skott och är starkare väger ca 20kg tom och lägg på 2.5kg för tanken så 22.5kg för allt så.

Skaffa annars en 2hk motor. väger inte speciellt mycket.

Kommentera

Visst kan man köpa två mindre...
          Men ampereeffekten blir avsevärt lägre i slutändan..

Kan du tänka dig att dra batteriet på ett liten kärra?
          Jag tänker på en sådan kärra som öldrickande män (äckligt folk) brukar släpa sina flak på när de passerar diverse länders gränser ???
          En dramat utan väska... är du med ?

Ps. Ett påskägg medföljer i inlägget.

/Storfiskaren
          The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
          Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
          Klickbara länkar följer nedan
          Nattplockad mask
          Gädda äter Sissy
          Abborre vs mask
          Abborre vs mört
          Måånga gäddor samlade vid betet
          Gädda äter gädda
          Spännande fiskemetod efter gädda
          FS SPARADE TRÅD
          Laxhugg!

Kommentera

Bella
            Ja har för mig att en 2,3 hk honda väger 13 kg å då är det inbyggd tank kostar väll omkring 7000. Finns bärväska till har ja för mig .

Lär ju gå bra mycket fortare än elmotor också.

Kommentera

Jag köpte först en elmotor till min trissjolle. Tröttnade på att bära batteriet samt ladda det efter varje gång. Köpte en Yamaha 3,5 hk. Den väger (tom) 16 kg, alltså mindre än bara batteriet till elmotorn! Dessutom har den betydligt mer ork än en Minn kota 40, som var den elmotor jag först hade. Mitt råd är alltså: Kör med en mindre bensinare med inbyggd tank!!
              Senast ändrad av PederE; 2008-03-14, 23:12.

Kommentera

Om inte en bensinare är aktuell så finns det lättare batterier men då måste du tänka nytt, d.v.s. på andra batteriteknologier:

NiMH (Nickel-metallhydrid) dem batterierna är betydligt lättare men också dyrare.
                ett 12V på 50-100 Ah kostar säkert flera tusen, och sen måste du ha en passande laddare, så totalt rör det sig om betydligt större belöp än för tunga blybatterier som är standard i dag för el-snurror. El-mopeder och el-cyklar använder den här teknologien.

Li-Po eller Li-ion (Lithium polymer eller Lithium Jon) Dem är i en särklass med avseende på vikt och kapacitet, men de dyraste av de här. Batteri och laddare kommer säkert upp i samma nivå som för en bensin.-snurra (7T kr) men dem batterierna blir lätta. Används mest till flyg och och andra proffesionella utrustningar.

mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Lättviktsbatteri

Tack så mycket för alla för goda råd. Ja, jag får nog köpa mej någon kärra att transportera sakerna på.

Tanken var att kunna glida fram utan att föra någon väsen, men jag får kanske skaffa en utombordare istället.

Jag har sökt på nätet efter litium- och nickelbatterier men har inte funnit någon lämplig sida. Skulle vilja veta om det finns lämpliga sådana i Sverige, vikten, storleken och priset? Är det någon som vet?

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
                    Jag köpte först en elmotor till min trissjolle. Tröttnade på att bära batteriet samt ladda det efter varje gång. Köpte en Yamaha 3,5 hk. Den väger (tom) 16 kg, alltså mindre än bara batteriet till elmotorn! Dessutom har den betydligt mer ork än en Minn kota 40, som var den elmotor jag först hade. Mitt råd är alltså: Kör med en mindre bensinare med inbyggd tank!!
                    Tycker inte du ska köpa en bensinare om du inte orkar bära ett batteri. Hade en 4hk 2-takt innan, vägde ca 17kg. Betydligt bökigare att bära än ett tyngre batteri. Batteriet är litet, har bärhandtag och kan bäras nära kroppen. Medan bensin motorn är större och bökigare. Du får nog mer problem med motorn. Ska dock lägga till att jag inte har känt på de nya små motorerna. De kanske har bättre bärsystem. Men de kan alldrig bli lika tysta som en elmotor!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58