Suzuki 50/70 fyrtakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 50/70 fyrtakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki 50/70 fyrtakt

Nån som kan säga nåt om det är stor skillnad på bränsleförbrukning mellan dessa två motorer under trolling fiske.

Jag har beslutsångest och vet ej vad jag ska köpa, 50 hk vet jag går billigt, men hur är en 70hk?

Det är ingen stor sjö vi fiskar på, så det blir ju inga långa transport sträckor, så jag behöver inte åka 30 knop.

Jag har en Ryds camping så det är ju en ganska stor båt.

MVH/Andreas

Med en sådan tung båt skulle jag köpa en 70hk, har själv en 50hk och den går otroligt billigt.

Kommentera

Tänk bara på att den större motorn väger rejält mycket mer.

//Stefan

edit; Tvåa igen.....
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Jag kör en 70 hk och upplever inte att den drar mycket sopp. Ca 2 l/h i timman vid blandat trolling/körning till fiskeplatserna skulle jag tro. Jag har dock en fast tank på 83 liter utan flödesmätare så jag har inga helt korrekta siffror. Men på den tanken klarar jag 3 dagar i Simris med 20 nm körning i 25 knop och 10 h trolling per dag. Har sett i något test att 70 hk ska dra ca 0,7 l/nm vid marschfart. Jag är själv otroligt nöjd med min motor efter 5 års körning. Jag har en kompis som har en identisk båt med min (Rival 560) fast med en Honda 50 och det är stor skillnad i att köra båten. 50:an maxar ca 22-23 knop och får jobba på maxvarv för det mesta med lite last i båten medans jag lätt kan hålla min i plan även med tung last utan att behöva ligga på höga varv. Topp varv på min ger ca 28-29 knop. I grov sjö kan jag korrigera båten med motorn genom att använda gasen vilket är omöjligt med 50:an.

Har du möjlighet och båten tål det så satsa på en större motor. Det har du igen i ökad åkkomfort. Jag dock ingen erfarenhet av Suzukis 50:a. Bara Honda och Yamaha. Där upplever jag Yaman som klart vassare.

/ Andreas, Team Råfett

Kommentera

köp en 60 hk suzuki då så hamnar du mittimellan :-) 60/70 e samma motor medans 50 är mindre kubik. har en 60 hk på min jofa 555 och den pinnar på i ca 26 knop.

Kommentera

Är din akterspegel frisk och i grunden stark. Då är det som Christer säger lagom med en 60 hk.
            Eller 70 hk om vikten är densamma för 60 hk.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Hur mycket väger en Uttern 560 ht?

Kommentera

Jag har en ryds tumlare med en suzuki df50 och den gör ca28-29knop med all trolling utrustning och två pers i båten. jag är riktigt impad på hur stark den är när det blåser mycket och man går ned i fart till 14-16 knop gamla motorn en 55hk tvåtaktare klarade inte av att gå ned under 20knop när det blåste. Och den drar inte mycket bränsle gissa att den drar melan 0,5-1liter/timme i trolling fart. kommer att få en flödes mätare på den till sommaren så då får jag mera exakta data på hur mycket den drar.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Jaså Eino, var 60-70 hk grisigt tyngre. Ja då är en 50 hk tillräckligt. Ja Ryds Campingen har som du skriver inget högfartsskrov. Är väl halvplanande. Ryds bytte från Campingen till modellen Ryds 56 HT 1983. Den hade samma goda egenskaper som förgångaren. Den var klassad för motorstyrka på 85 hk.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Köp 70:an, ganska säker på att du ångrar dig senare i annat fall. Visst är DF50:an en mkt bra maskin inget snack om saken, dock på tok för klen för din båt! En trollingkamrat till mig körde tidigare just en camping med en suzuki DF70, riktigt lyckad kombination faktiskt. Skiljer rejält mycket kubik på 50:an vs 70:an (~900resp ~1300), det är just DEN mer än antalet hk du behöver till en båt likt campingen! MENINGSLÖST köpa en DF60, lär kvala in bland de absolut tyngsta 60:or som gjorts med sina 164kg... Nej, även om du som du säger inte behöver vräka fram i +30kn GARANTERAR jag att 70:an är som klippt och skuren för din båt. Delgas alltid bättre än fullgas, spar både motor & soppa. Skulle gärna kunna tänka mig ratta en camping, trevlig båt, dock inte med en 50:a.... Lycka till!

Skitfiske!
                    Senast ändrad av DavidJ; 2008-02-17, 21:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58