Trimma elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma elmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trimma elmotor?

    Är det någon här som trixat något med elmotorer för att försöka få dem att trycka fram båten mer effektivt?

    Är det ens möjligt för en hobbytrixare eller krävs det att saker byts ut i sådan utsträckning att det inte är värt det?

    En Minn Kota 30 är billig men det känns som den är på tok för seg och slö.

    Kom gärna med förslag, länkar till andra sidor och egna funderingar inom ämnet.

  • #2
    Kanske kopla ihop två batterier så det blir 24V. Då borde det bli lite mera snurr i den men kanske inte så nyttigt för motorn


    http://teamchar.blogspot.com/

    Kommentera


    • #3
      Nej det är ju en risk.
      Självklart räknade jag med att man behöver mer batterikapacitet men så enkelt är det nog inte som att bara koppla in ett extra batteri.

      Kanske kunde man kombinera extra batterikapacitet med större snurra och byta ut något drev(har elmotorer sådana någonstans tillgängliga för byte?) och på så sätt få mer kraft till att putta på båten?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
        Nej det är ju en risk.
        Självklart räknade jag med att man behöver mer batterikapacitet men så enkelt är det nog inte som att bara koppla in ett extra batteri.

        Kanske kunde man kombinera extra batterikapacitet med större snurra och byta ut något drev(har elmotorer sådana någonstans tillgängliga för byte?) och på så sätt få mer kraft till att putta på båten?
        Tror det blir billigast att köpa sig en starkare motor alt. använda en bensinare.
        sigpic

        Kommentera


        • #5
          Generellt sett tål en elmotor ganska mycket stryk, säkert med dubbla batterier. Frågan är vad fartreglaget tycker om det?
          Fabrikör Stava rules...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Tror det blir billigast att köpa sig en starkare motor alt. använda en bensinare.
            Ja det har du säkert rätt i, men det är inte lika intressant =)

            Finns inget annat alternativ får man ju nöja sig med det jobbiga eller kostsamma valet att tänka om men jag gillar tanken på att kunna få en så liten, smidig att bära med sig och billig motor att prestera bättre.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              ...men jag gillar tanken på att kunna få en så liten, smidig att bära med sig och billig motor att prestera bättre.
              Ta inte illa upp.

              Men det gör säkert MinnKotas Ingenjörer också...
              sigpic

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Är det någon här som trixat något med elmotorer för att försöka få dem att trycka fram båten mer effektivt?

                Är det ens möjligt för en hobbytrixare eller krävs det att saker byts ut i sådan utsträckning att det inte är värt det?

                En Minn Kota 30 är billig men det känns som den är på tok för seg och slö.

                Kom gärna med förslag, länkar till andra sidor och egna funderingar inom ämnet.
                Rent teoretiskt blir motorn starkare och snabbare om du ökar spänningen några volt. Dubblar du spänningen via två seriekopplade 12 volts batterier från 12 till 24 volt går motorn nästan 50 % snabbare, detta med hänsyn taget till ökat vattenmotstånd. Däremot blir din glädje inte långvarig, eftersom motorn blir överhettad och bränd efter cirka femton minuters körning på högsta läget. Fabriksgarantin gäller inte om motorn överbelastats och bränts genom för hög tillförd spänning. Ett annat och bättre alternativ för att få lite högre fart på båten är att höja motorn i vattnet precis till det läge där den inte kaviterar och suger luft. Du kan via muffen på riggröret ovanför motorfästet steglöst justera motorns höjdläge i vattnet. Allra bästa och fungerande alternativet för att få högre fart på en elektrisk fiskemotor är att byta upp sig till en större och starkare modell. Köp en MINN KOTA Endura 50 och du blir mer än nöjd!
                Go for a stronger and faster Electric Fishing Motor!
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2008-01-20, 10:43.

                Kommentera


                • #9
                  Med tanke på att motordelen på en Minnkota sitter i den del av "motorn" som är nere i vattnet så är det svårt att meka då det ju måste vara absolut tätt efter att Du skruvat klart och det lär inte bli lätt, vad Du möjligen kan göra är att byta propeller om det finns en passande med lite högre stigning så trycker den fram båten lite mera men varvtalet sjunker ju samtidigt så risken är att det tar ut varandra.
                  Så rent ekonomiskt så är byte det enda rätta, men har Du en oemotståndlig lust att pilla isär saker så förbered Dig på att det blir dyrt och att Du kanske aldrig får ihop den till fungerande skick igen!!

                  Vad gäller transportvikt så skiljer det inte mycket mellan 30, 36 och 40 så det ska inte vara ett hinder för att inte byta till större motor.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                    Är det någon här som trixat något med elmotorer för att försöka få dem att trycka fram båten mer effektivt?

                    Är det ens möjligt för en hobbytrixare eller krävs det att saker byts ut i sådan utsträckning att det inte är värt det?

                    En Minn Kota 30 är billig men det känns som den är på tok för seg och slö.

                    Kom gärna med förslag, länkar till andra sidor och egna funderingar inom ämnet.
                    Hej igen TinTin; Efter att ha funderat lite extra på dina frågor vill jag föreslå dig att köpa ytterligare en MINN KOTA Endura 30 och placera den på dubbla propellerlängdsavståndet ifrån din första Endura 30 på akterspegeln, dvs "Side By Side" med din gamla Endura 30. På så sätt får du dubbla dragkraften 60 lbs på högsta läget eller 13,6 kilopond x 2 = 27,2 kiloponds dragkraft. Idag kan du köpa en ny Endura 30 här i Sverige för SEK 1.745:-. Det blir nog ditt billigaste alternativ. Med två Endura 30 har du sammanlagt 10 olika hastighetslägen att välja bland för att hitta för dagen rätt trollingfart.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

                    Ps. Klicka på MINN KOTA bland annonsörer till höger. Ds.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 873 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    768 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    714 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 781 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X