Måla Växelhuset. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måla Växelhuset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måla Växelhuset.

Hejsan.. Har nu blivit ägare till en riktigt fin motor och denna har sedan tidigare ägare blivit sliten i färgen så att det lossnat färg från stora delar av det partiet i det markerade fältet..
    Hade då tänkt mig att ta bort den kvarvarande färgen med roterande stålborste, sådan som sätts i borrmaskinen. Frågan är bara vilken färg jag skall ha till växelhuset och propellern..

, Det finns ju hur mycket som hällst att välja mellan,, Har kollat på hamerite's färg.. kan det va något?

Inte min motor på bilden men den är istort sätt lika dan. En yamaha. 8cem
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av speeedo Visa inlägg
    Hejsan.. Har nu blivit ägare till en riktigt fin motor och denna har sedan tidigare ägare blivit sliten i färgen så att det lossnat färg från stora delar av det partiet i det markerade fältet..
    Hade då tänkt mig att ta bort den kvarvarande färgen med roterande stålborste, sådan som sätts i borrmaskinen. Frågan är bara vilken färg jag skall ha till växelhuset och propellern..

, Det finns ju hur mycket som hällst att välja mellan,, Har kollat på hamerite's färg.. kan det va något?

Inte min motor på bilden men den är istort sätt lika dan. En yamaha. 8cem
    Pulverlack

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
      Pulverlack
      var köper man det och hur gör man isåfall.. Har ingen tillgång till lackbås och hade tänkt att göra det själv så hur skall jag gå till väga i så fall.

Kommentera

Om jag inte är helt ute och fiskar så måste man väl värmehärda pulverlack i en ugn? Lättast är nog att höra på en målarfirma vad de rekommnedera. Det ska ju trots att hålla för vatten och vara miljövänligt.
        ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Hej! Skulle inte tro att pulverlack är ett alternativ då växelhuset måste ungnsbakas i processen. Ska du penselmåla eller har du tillgång till färgspruta eller kanske köra med sprayburk?

Kommentera

pulverlack är nog det som håller bäst men för att göra det så måste det nog lämnas in till någon firma och då är det bäst om huset är sönder taget och maskerade på alla ytor som inte ska målas. Vid pulverlackning så kopplas ström till ämet som ska målas sen så värme härdas ämet i en ungn men sen så har man en lack som håller mycket bra.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

För att pulverlacken ska fästa krävs att ytan är absolut fri från fett och liknande.Att det används ström är rätt men det är bara för att göra ytan statiskt laddad för att den ska dra åt sig pulvret.
              Efter lack härdas den i ugn, 200 grader , i 20 minuter.
              Alla ytor som inte ska ha färg måste maskeras vädigt noga.
              Ytan blir stenhård och väldigt tålig. Bra, javisst. Men om nånting går snett är det ett elände att ta bort färgen. Även med blästring.

//Stefan
              Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
                För att pulverlacken ska fästa krävs att ytan är absolut fri från fett och liknande.Att det används ström är rätt men det är bara för att göra ytan statiskt laddad för att den ska dra åt sig pulvret.
                Efter lack härdas den i ugn, 200 grader , i 20 minuter.
                Alla ytor som inte ska ha färg måste maskeras vädigt noga.
                Ytan blir stenhård och väldigt tålig. Bra, javisst. Men om nånting går snett är det ett elände att ta bort färgen. Även med blästring.

//Stefan
                Bara torka rent ordentligt innan med förtunning eller lik.

Pulverlack är inte "pulverlack", så överdimensionerat hållbart och tåligt är det definitivt inte alla gånger.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  Bara torka rent ordentligt innan med förtunning eller lik.

Pulverlack är inte "pulverlack", så överdimensionerat hållbart och tåligt är det definitivt inte alla gånger.

"Bara torka rent".....Iom att vi kör en pulverlackanläggning i företaget tror jag mig ha en ganska bra koll.
                  Alls inte enkelt att göra rent alla gånger.Gjutjärn, aluminium...nog så svårt att få rent ibland.
                  Rätt gjort med bra underarbete och rätt lacktjocklek sitter det som satan. Och det blir hårt.
                  Kan iofs hända att vi gör fel.....

//Stefan
                  Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
                    "Bara torka rent".....Iom att vi kör en pulverlackanläggning i företaget tror jag mig ha en ganska bra koll.
                    Alls inte enkelt att göra rent alla gånger.Gjutjärn, aluminium...nog så svårt att få rent ibland.
                    Rätt gjort med bra underarbete och rätt lacktjocklek sitter det som satan. Och det blir hårt.
                    Kan iofs hända att vi gör fel.....

//Stefan
                    Jag med jag också, men kanske inte på erat megamultisthlmska sätt...

Det jag menade, pulverlack är inte pulverlack...

Hur gör man för att ändra "tjockleken" ? Annan färg, annan spänning?
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus