Parsun 4-taktare, erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Parsun 4-taktare, erfarenheter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Karvid Visa inlägg
    Ursäkta mig,
    men jag tappade poängen... Vad vill du säga?
    Nja, det var väll lite filosoferande om att snart tillverkas allt i Kina då faller alla fabriker i vestern omkull. Vad skall vi producera? Just nu (här hemma) så kunde jag inte hitta något som inte är producerat i Kina (kollade på fiskfile, kameror, redskap/verktyg, byggmaterial, elektronik m.m.

    Sen, när man har kunskapen, fabrikerna, ressurserna så blir ju vestern överflödig, man kan kapa till sig hela världsmarknaden, allt från att filea fisk till Norge (som är skickad dit från Norge) till allt byggmaterial, motorer, bilar båtat, hus ---you name it.

    Just nu svämmar halvledarmarknaden över av piratkopierade halvledare och dom håller i varje fall inte måttet, dom ryker och du kan inte skilja dom från original. Det visar att på det här lilla området så är kvalitet inget värt för en kines, då pengarna bara flyter in (jämför Kinas handelsöverskott). Vestern kan inte konkurrera med et land där 1 miljard människor arbetar i princip gratis.

    små reflektioner bara, inget viktigt jag hade att säga.

    mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Nja, det var väll lite filosoferande om att snart tillverkas allt i Kina då faller alla fabriker i vestern omkull. Vad skall vi producera? Just nu (här hemma) så kunde jag inte hitta något som inte är producerat i Kina (kollade på fiskfile, kameror, redskap/verktyg, byggmaterial, elektronik m.m.

      Sen, när man har kunskapen, fabrikerna, ressurserna så blir ju vestern överflödig, man kan kapa till sig hela världsmarknaden, allt från att filea fisk till Norge (som är skickad dit från Norge) till allt byggmaterial, motorer, bilar båtat, hus ---you name it.

      Just nu svämmar halvledarmarknaden över av piratkopierade halvledare och dom håller i varje fall inte måttet, dom ryker och du kan inte skilja dom från original. Det visar att på det här lilla området så är kvalitet inget värt för en kines, då pengarna bara flyter in (jämför Kinas handelsöverskott). Vestern kan inte konkurrera med et land där 1 miljard människor arbetar i princip gratis.

      små reflektioner bara, inget viktigt jag hade att säga.

      mvh
      Håller helt med i resonemanget! Vad vi tillsvidare kan konkurrera med är kvalitet, för en hel del av det som här benämns kopior är kanske inte alls kopior utan tillverkas under original skaparens överinseende under licens eller t.om som flyttad produktion. Men man har ännu inte nått hög kvalitet på produkten. Det tog lite tid för Japan oxå.... Tids nog är vi överkörda även vad gäller kvalitet. Vi kan bara hoppas att semester och lönekraven ökar pss som de gjort i Japan, Thailand, östeuropa m.fl. Dessa länder har alla idag tappat produktionsenheter till Kina.
      Senast ändrad av Karvid; 2008-01-03, 10:29.
      Det man inte minns har aldrig hänt !

      Kommentera


      • #23
        Karvid,

        Med det vill jag bara komplettera med att båtmotorerna är säkert skitbra, i alla tester, säkert, men hur testar dom om 2-3 år?

        Kina har absolut ingen tradition när det gäller kvallitet, än så länge i alla fall, och som du säger, vi får hoppas att lönenivået stiger fort som f...n och att man inför mycket stränga miljökrav, både på lokala producenter/fabriker och på produkterna.

        mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Karvid,

          Med det vill jag bara komplettera med att båtmotorerna är säkert skitbra, i alla tester, säkert, men hur testar dom om 2-3 år?

          Kina har absolut ingen tradition när det gäller kvallitet, än så länge i alla fall, och som du säger, vi får hoppas att lönenivået stiger fort som f...n och att man inför mycket stränga miljökrav, både på lokala producenter/fabriker och på produkterna.

          mvh
          Flodis, så Kinesiska muren är nybyggd kanske?
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

          Kommentera


          • #25
            Allesandro, det är väl det enda som gjorts bra där.
            Det mesta är inte i samma kvalite ens om det gjorts på licens i Kina.
            Min Harman Kardon 670 förstärkare rasade rätt fort. Byggd i Kina på licens.
            Såg på nätet att det var ett vanligt fel på just nen modellen.
            Tidigare var det ett kvalitetsmärke.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

            Kommentera


            • #26
              Kan ge er en rapport om 1-2år hur kvaliten på dessa motorer är..
              Har köpt 5st 15hp- 4takt, som kommer att gå ca 100-140 dagar om året

              Kommentera


              • #27
                Parsun

                En polare köpte en ny 2006. Men gav upp efter ett par månader. Gick inte att köra på låga varv.
                Parsun ska tydligen vara äldre generation av Yamaha. Dem har köpt upp gamla maskiner av Yamaha. Så kvalitén borde inte vara dålig. Men det är klart, vad har man för kvalitéts kontroll???

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  Allesandro, det är väl det enda som gjorts bra där.
                  Det mesta är inte i samma kvalite ens om det gjorts på licens i Kina.
                  Min Harman Kardon 670 förstärkare rasade rätt fort. Byggd i Kina på licens.
                  Såg på nätet att det var ett vanligt fel på just nen modellen.
                  Tidigare var det ett kvalitetsmärke.
                  Hmmm...
                  För att nyansera lite. Licenstillverkning är inte samma sak som att lägga ut tillverkning på lego eller flytta produktionen till annat land. Att flytta sin produktion till Kina är något det stora flertalet tillverkare ägnat sig åt under senaste åren... Om kvaliteten brister har inget med landet att göra utan varumärket är fortfarande ansvarig för sin egen kvalitet!!! De har ju "bara" flyttat sin egen fabrik!

                  Simma lugnt!
                  Det man inte minns har aldrig hänt !

                  Kommentera


                  • #29
                    Parsunen fungerar bra!

                    Köpte en 15 hp april 07 i Karlshamn. Priset, CE-märkning och tester var oemotståndliga argument för köp.
                    En del strul var det dock i början.
                    Först behövdes en ny propeller med två nr större stigning ,12.
                    900kr extra. ( Dåligt av handlaren att inte stå för rätt propeller. )Båten är en Crecent 465. Går i 16 knop med 2 man.

                    Sedan var det problem med plastklykan som sitter i röda spiralvajern till säkerhetskontakten. Den hade vidgat sig så motorn stannade plötsligt eller var plötsligt omöjlig att starta.
                    Efter ett antal svordomar under några dar kom jag på att vrida till klykan. Då fungerade allt perfekt. ( Har fått en ny klyka)
                    Motorn har gått väldigt mycket under säsongen. C:a 150 timmar helt klanderfritt. Startar lätt och går som en viskning på låga varv . Brummar dock en del på fullgas. Bra motor till ett fantastiskt pris jämfört med originalet ,Yamaha. Hälsn Freddie

                    Kommentera


                    • #30
                      Postar detta även här (har tidigare skrivit på Maringuiden) då jag såg att det var en del Parsun frågor även på detta forumet.

                      (Jag har nämligen en sådan motor - och kan intyga att de verkligen inte är några kvalitetsmotorer!)

                      I grund och botten handlar det om klantiga besparingar hos tillverkaren. Det mesta som normalt är tillverkat i plåt är på denna motor istället i plast (och därmed betydligt bräckligare), materialet är för vekt och man har därför högre sannolikhet för problem och skador.

                      Några exempel på vad jag varit med om under min dryga månad som ägare (ca 20 tim körde nu kanske?) av en Parsun 5 HK motor med kort rigg:

                      *) Bränslelocket lossat. Billig typ av kedja håller det på plats. Som gjort för att gå sönder inom garantitiden.

                      *) Bränslelockets fäste på tanken är helt i plast. Det värsta är att det är en ganska mjuk typ av plast. Skåror bildas av tanklockets ankare som sliter mot plasten varje gång du tar av/på detta. Och ta av/på det MÅSTE du varje gång du ska ta bort kåpan (och det blir många gånger... läs mer längre ned...).

                      *) Bränslelockets infästning i tanken är som sagt av plast och därmed blir gängorna utslitna. Mina fungerar fortfarande. Men min motor är alltså 1 månad (!!) gammal, och jag kan tänka mig hur dessa ser ut efter ett par år...

                      *) Motorn läcker bensin. Inte i ett visst läge, och inte under bara transport, upphängning eller annat tillfälle. Utan lite när som helst. Jag har ännu inte kommit under fund med exakt varifrån eller varför. Men om du stannar på sjön nånstans (med flit eller pga ngt problem... ehrm) så ser man nästan alltid ett täcke av bränslespill på vattnet efter en stund.

                      *) Rorkulten känns gedigen (om än plastig) vid köpet. Men efter några timmar på sjön börjar den glappa. Den går inte bara att vrida runt inom dess normala axel, utan den börjar även glappa "på axeln" vilket medför att man inte riktigt vet vart de olika lägena är efter ett tag. Det slår på kanske 1cm fram/tillbaka.

                      *) I manualen uppmanas man att köra på maximalt halv gas de första 10 timmarna. När detta väl är avverkat upptäcker man att de sista 50% av gasreglagets utslag inte gör någon skillnad (!!!). Motorn går ej för högre varv utan max har uppnåtts redan vid halvt utslag på rorkultens reglage.....

                      *) Motorn kan trimmas att gå med 5 olika attackvinklar mot sjön för att justera för båtens lutning upp/ned. Dessa kan ändras på sedvanligt sätt med en liten pinne.
                      Problemet är bara att låsningen för motorn ej fungerar. Den spärr som ska göra att motorn ej kan röra sig uppåt är inte centrerad med metallen för motsvarande pinne.
                      Det betyder att motorn kan "lyftas" när som helst under drift. Och vid mer än 50% gas slår motorn mot metallen och vibrerar. Väldigt höga motorljud och störande metalldunk som följd. Går ej justera manuellt utan helt enkelt dålig passform redan från fabrik.
                      (Värst är det på mittpinnen.... såklart precis det läge jag skulle behöva sätta motorn i för att båten ska gå rakt i sjön)

                      *) Min motor har varit på "service" en gång. Parsuns så kallade servicenät består av företag, och privatpersoner (!!!), som i vissa avseenden aldrig ens servat en båtmotor.
                      De första två serviceplatserna jag blev hänvisad till hade aldrig sett en båtmotor på insidan. De blev bara hänvisade att "nu ska ni även serva båtmotorer" utav 4wheel (som är importören av produkterna).
                      Reservdelar är än så länge lätt att få tag på, 4wheel sänder snabbt ut prylarna, och det kan kanske vara en klen tröst i sammanhanget...

                      *) Den som till slut fick serva min motor, anvisad av ÖoB i Linköping, var en privatperson som normalt sett jobbade med helt andra grejjor. Det löste sig dock. Men professionellt kändes det inte. Och jag fick hämta motorn (på egen bekostnad) ca 7 mil från mitt hem, hemma i dennes garage...... (!)
                      Jättetrevlig kille. Toppen. Men som sagt.... seriöst?

                      *) Min motors servicebehov berodde på att dragsnöret fastnade i utfällt läge. Jag var då 1,5 distanstimmar från hamn och det blev en härlig rodd tillbaka den natten kan jag lova. Med fru och två barn i båten...
                      Fjädern som drar tillbaka snören var trasigt, och då allt innanmäte som tar tag och drar runt kolven i cylindern är tillverkat i plast (!!) så hade även något där gått av och något annat blivit böjt. Resultatet var att förrutom att snöret ej gick tillbaka (det kunde jag fixa manuellt även om det tog några minuter varje gång pga att det var svåråtkomligt...) så greppade aldrig draget runt motorn så den startade aldrig.

                      *) Motorn (eller rättare sagt förgasaren) blir väldigt lätt bensindränkt. Jag har endast kört med den interna tanken men jag har hört att problemet även gäller då du kör extern tank.
                      Till och med vid soppatorsk lyckas den pytsa ut den sista skvätten o fyller förgasaren när du stannat. Resultatet blir följande:
                      Du tvingas öppna motorn. För att göra detta måste du först ta bort tanklocket (som i sin tur sliter på plasten.... remember?). När du gjort detta behöver du en skruvmejsel.
                      Då får manuellt tömma förgasaren på bensin genom att ta loss en skruv. Akta så du inte tappar denna på sjön - då är du rökt! (den är liten och har korta gängor - lätt att tappa med oljiga fingrar).
                      När förgasaren är tömd får du montera tillbaka allt igen.

                      *) En bild fastklistrad på rorkulten gör gällande i vilken position gasreglaget skall vara när motorn startar. Denna stämmer "ok" för en kallstart, med choke ute (som för övrigt endast ska vara ute precis de sekunder motorn hoppar igång - choken är alldeles för kraftfull så om du kör med choke i några sekunder efter start tvingas du gå igenom proceduren ovan med att tömma förgasaren för hand..... skruva isär och ihop...).
                      Hur som helst; Den här bilden. Den visar även i vilket läge gasreglaget skall vara när du ska göra en "restart" på motorn. Jag gissar att detta är efter ett medvetet stopp eller då jag fått soppatorsk.
                      Problemet är att bilden inte stämmer utan snarare förvärrar saken. Då motorn sprutar in bensin i förgasaren även efter att den stannat, kan man inte ha MER gas än vid normat start vid en "restart" (vilket bilden förespråkar). Du dränker motorn direkt.
                      Skruva isär... töm... skruva ihop igen. (Ni börjar få en bild av hur lycklig man är på sjön nu va?)

                      *) Växlarna fungerar ibland inte.
                      Jag har ännu inte lyckats konstatera om detta är en förslitningssak så att de kommer ge upp helt eller om det bara "är ibland" och man får leva med det.
                      Motorn fastnar alltså i friläge.
                      Detta har hänt 2 gånger under ca 20 timmars drift. Så det är ju inte ofta... Men lite läskigt när man tror att man lagt i "framåt" o gasar på. Motorn varvar upp som fanken innan man hinner reagera. Skulle växel i detta läge hoppa i skulle den såklart rasa. Men än har det inte hänt... peppar peppar...
                      Backen känns för övrigt väldigt instabil i växelläget. Den "låser inte" där på samma sätt som den gör framåt. Men än har den inte hoppat ur....

                      *) Motorn är väldigt svårstartad.
                      Förrutom bränsleproblemen som nämnts ovan så kan sägas att det ibland är lögn i helvete att starta motorn.
                      Jag har ännu inte kommit fram till vad felet är. Kanske har det att göra med bränsleläckage? Att stiftet blir surt (det hjälper alltså ibland inte att tömma förgasaren manuellt), att luftintaget blir igensatt eller något annat? Jag är ingen expert, men det känns väl inte helt positivt att behöva leta sådana fel på en splirrans ny motor?

                      Så.... nån form av övergripande bild:

                      Kineserna gör bra grejjer ibland. Men med absolut minsta tänkbara materialåtgång, och de tar helt onödiga genvägar som gör att produkter blir "skit" istället för riktigt bra, bara för att spara de sista få dollarna på inköpspriset.
                      Riktigt synd är det.

                      Jag tror att genom att byta ut lite delar mot plåt och metall (istället för plast...) hade de vunnit mycket på den här motorn. Allting känns plastigt.

                      Jag har tidigare ägt många olika märken. Allt från Crescent till Mercury, Yamaha och Evinrude. Så jag har en hel del att jämföra med. Jag kan säga att det är milsvidd skillnad i kvalitetskänslan i delarna, när man börjar skruva med dem och ser vad de verkligen snålat in på. Synd som sagt...

                      Jag kan verkligen INTE rekommendera till köp av de här motorerna. Inte förrän de är "snuskigt billiga" och man kan leva med att de bara håller ett par säsonger. I det läget är det något helt annat och kanske möjligen ok i vårt "slit o släng" samhälle. Men... knappast ens då?

                      Jag vill också tillägga att problemen ovan endast är de största. Det finns flera småfel att ta upp, men som jag inte orkar då jag fått ont i fingrarna av att skriva så här långt redan. Ovanstående är de stora bitarna jag upplevt så här långt, dock.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 878 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      770 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X