Har en sur granne, som inte tycker om att vi köpte ny båt med 4-takts motor (yamaha) han påstod att 4-takts motorer skitade ner mer? Han jobbar på bilverkstad.. Finns det något som stödjer det ha säger aller är han bara en avundsjuk "gubbj___l" ??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båtmotor: 2- eller 4-takt?
Collapse
X
-
Har använt både 4 takt och dem nya generationen av miljöklassade 2 takt och det är inte mycket som skiljer när det gäller soppaförbrukning annat än att man måste hälla i 2 taktsolja på dem och det kostar ju lite extra per liter bränsle!!
Både Mercury Optimax (som jag hade) och Evinrude E-tech klarar dem nya Carb III reglerna som träder i kraft 2008 det är mig veterligen dem enda 2 taktare som klarar det också 4 taktarna då!!
Använde min Optimax som trollingsnurra 8-10 tim på tomgång inga problem alls, och den har en suverän funktion som heter Troll Controll som gör att man kan styra tomgångsvarvet via motorinstrumentet och justera upp/ner med 10 rpm per tryck på knappen, den funktionen saknar jag verkligen på min nuvarande Yamaha F100 då den är kanonbra för att få exakt fart vid trolling.
Har Du en viktkänslig båt så tjänar Du på att välja 2 takt då effekt/vikt förhållandet är bättre på dem än 4 takt som är tyngre pga sin konstruktion.
Så 50 hk är inte samma sak i prestanda räknat om Du jämför en 2 takt med en 4 takt!!
Så oavsett om Du väljer en modern 2 takt eller en 4 takt så kan Du ha gott miljösamvete, undvik bara den gamla typen av 2 takt som inte har insprutning!!
Kommentera
-
Måste också säga att jag gillar Optimaxen och dess trollingfunktion...Helt suverän, fattar inte varför inte flera har den funktionen?
Men slutsatsen min är att det med moderna 2-t eller 4-t spelar det ingen roll vad man väljer generellt utan det blir mera en fråga om personligt tyckande..
Kommentera
-
Har haft bägge delarna också nu tillbakatvingad till 2takt igen dock ingen supermodern etec eller liknande kan bara säga att jag saknar min 4takt Yamaha.......
(som huvudmotor då en fyrtaktare kommer att sköta trollingen) 4takt är det bästa enligt min åsikt finns en anledning till att inte en endaste modern bil säljs med 2takt endast Trabant då men till och med de går över med största säkerhet......Senast ändrad av TAMTAM; 2007-11-17, 19:13.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Kan inte kalla mig kunnig, men jag tycker Yamaha V-max 2takt är en brutal motor med 2 emot roterande propellrar. Nu när Yamaha skall börja göra motorcyklar med dessa motorer igen, kommer dom att försöka göra nya utombordare med denna motor?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggHar haft bägge delarna också nu tillbakatvingad till 2takt igen dock ingen supermodern etec eller liknande kan bara säga att jag saknar min 4takt Yamaha.......
(som huvudmotor då en fyrtaktare kommer att sköta trollingen) 4takt är det bästa enligt min åsikt finns en anledning till att inte en endaste modern bil säljs med 2takt endast Trabant då men till och med de går över med största säkerhet......
Kommentera
-
Det pratas aldrig om vridmoment när det gäller utombordare.
En 4-takt måste väl ha bättre vrid än en 2-takt ?
Detta borde kompensera viktskillnaden lite.
Eller har jag fel....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Stampe Visa inläggDet pratas aldrig om vridmoment när det gäller utombordare.
En 4-takt måste väl ha bättre vrid än en 2-takt ?
Detta borde kompensera viktskillnaden lite.
Eller har jag fel....
En tvåtaktare gör ett varv mindre per "takt" och vinner därmed en del vrid.
Det är därför vattenskidåkare och andra som vill leka på vattnet föredrar 2-t.
Rappare i starten är väl det som märks mest till 2-t fördel enligt dom som tror dom vet
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggDet är väl klart att du saknar din gamla 4 taktare om du kör med en omodern 2-taktare. Nu gällde ju frågan moderna motorer och då är det snudd på fördel 2-taktare. Framförallt pga mycket mindre service än på fyrtaktarna. Nu när miljöklassningen är den samma så försvinner mycket av vitsen med att hänga dit en tung fyrtaktare på akterspegeln.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 878 visningar
0 gillar
|