Vatten i växelhuset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten i växelhuset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla svar!!! Jag får nog ta ett snack med affären igen efter helgen!Vi får väl se vad dom säger, annars så får jag väl hota med att skicka er på dom

Kommentera

Ursprungligen postat av spillevinken Visa inlägg
      Tack för alla svar!!! Jag får nog ta ett snack med affären igen efter helgen!Vi får väl se vad dom säger, annars så får jag väl hota med att skicka er på dom
      Ett tips, gör först som TAMTAM föreslår, kontakta Yamahas generalagent (be att få snacka med en servicekille, teknisk fråga), och hör vad dom anser om saken. Kan vara bra att veta, ha i bakfickan s.a.s. om du får ett helt annat svar från "butiken" din.

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Ett tips, gör först som TAMTAM föreslår, kontakta Yamahas generalagent (be att få snacka med en servicekille, teknisk fråga), och hör vad dom anser om saken. Kan vara bra att veta, ha i bakfickan s.a.s. om du får ett helt annat svar från "butiken" din.

mvh

Yamaha är lite konstiga, hitta deras telefonnummer på deras hemsida om du kan.
        Discover the world of Yamaha motorcycles, marine products, and other exciting vehicles. Explore our range, find dealers, and stay up to date with the latest news and events.

Yamaha gör ju världens bästa produkter enligt mig men försäljningsorganisationen är helt åt pipsvängen.
        Ola

Kommentera

Växelhusras=dyrt!!

Kan bara hålla med alla tidigare insändare. Tror inte heller på "teorin" om kondens ifall oljan är som du säger "mjölkig".

Kommentera

Hallå där
            Eftersom växelhuset skall vara ett slutet utrymme, så kan bara kondensen bero på fukten som fanns i luften när man böt olja sist, (kan på sin höjd bli en strimma av grå olja i den annars klara oljan).
            Kräv att verkstan provtrycker ditt växelhus, dom skall ha specifikationer på hur länge ditt växel hus skall hålla trycket, så ser dom om det är tätt eller ej.
            Eftersom du har garanti kvar är det bara att ställa på dom. Förhoppningsvis är det nog bara packningarna till påfyllningsskruvarna som är dåliga.
            Hursomhelst är det verkstans problem. Så köp inte snacket om kondens.
            Lycka till.
            Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Tjena! Mig veterligen så läcker alla motorer in mer eller mindre vatten i växelhuset, oavsett märke eller årsmodell! Tack vare att det bildas undertryck i växelhuset så kan en viss mängd vatten tränga in i någon av packboxarna eller skruvarna! Det är ju därför att det är så viktigt att byta oljan på hösten.Jag har själv sett att oljan på min motor kan vara lite grådaskig ibland och frågade en opartisk kunnig båtmekare om detta fenomen för nått år sedan och han sa att detta var normalt.Skulle typ en packbox vara trasig så skulle det troligtvis rinna ut vatten när man öppnar skruvarna!Sen kan det naturligtvis vara så att den här motorn vi snackar om har något fel, men är det inga fler som upplever att oljan är lite grådaskig när dom byter? Ja ja hoppas bara att om det nu är något fel att det löser sig.Vad vore livet utan båtar och fiske!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                Övertryck i växelhuset gör inte att vatten kommer i men om det hade varit undertryck så...............
                Ja, just det, som jag sa så bildas det UNDERTRYCK i växelhuset!!!!!!!

Kommentera

Lite grådaskig olja påvisar mest att en packbox håller på att säcka. Men det oftast tid innan det rusar in vatten. Skillnad om det är en påstötning på proppelleraxeln så den blivit minimalt skev. Då kan det gå tätt snabbt med vatteninträngning.
                  En lite grådaskig olja smörjer ganska så bra ändå.
                  Bara man byter lite oftare klarar det sig länge.
                  Är ju en liten varning när den grådaskar att inom kort byta packboxar.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ordet tätt blev nåt knas med. Glöm det ordet.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av spillevinken Visa inlägg
                      Hejsan! Jag tänkte vinterserva min motor igår, och när jag tappade ur oljan ur växelhuset så var den alldeles "mjölkig".Svårt att beskriva riktigt hur den såg ut, men eftersom jag inte har någon större erfarenhet av båtmotorer så ringde jag till affären där jag köpt motorn.Där sa man att det är ganska vanligt och att det beror på kondens och inte på ett läckage av vatten in till växelhuset för då skulle det ha skiktat sig.Nu undrar jag om någon kan instämma med vad affären sa, så att jag slipper vara orolig.Motorn är en 9,9 hästars yamaha som jag har garanti kvar på,därför vill jag veta.Tacksam för råd!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      Hej Spillevinken; Det verkar som om växelhuset läcker in vatten! Har du fortfarande kvar garanti på din 9,9 hkr Yamahamotor rekommenderar jag dig att kontakta marinhandlaren du köpte motorn hos. Be handlaren, om han har av Yamaha auktoriserad serviceverkstad att byta packbox, provtrycka växelhuset och fylla på ny växelhusolja. Be samtidigt om att få garantin förlängd en säsong för att du ska ha möjlighet att själv konstatera att växelhuset inte läcker in vatten igen. Personligen har jag alltid blivit mycket väl bemött att alla Yamahahandlare.
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      23 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv