Transport av liten motor med inbyggd tank - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Transport av liten motor med inbyggd tank

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Transport av liten motor med inbyggd tank

Funderar på att köpa en liten och lätt bensinmotor (fyrtakt), t.ex. Honda 2,3hk.

Men hur är det, låt säga att det finns kvar en halvliter bensin i tanken efter en fisketur. Kan jag då bara stänga bränslekranen och luftventilen och placera motorn liggandes i bilen UTAN att bilen blir nersölad av bensin eller/och motor tar illa upp?

Någon som vet av erfarenhet?

Det kan du, men det är bra att köra förgasarn tom innan du lägger in motorn i bilen, annars rinner det som är kvar i ut i bilen. Jag brukar stänga av bensinkranen och köra sista biten på det som är i förgasarn. Man lär sig snart när man bör stänga av. Sen ska man lägga motorn på en viss sida, det står i instruktionsboken. Jag kör en 4hkr Yamaha fyrtakt och det är inga problem att frakta den.

Kommentera

Sant som det är sagt av KG.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tack för den informationen KG?. Då ska jag nog börja kolla runt efter lite flotta hösterbjudanden, om det finns sådana.

Ska bli rackarns skönt att slippa ro hela tiden.

Kommentera

Jag har haft en honda 4-taktare 2 eller 2,3 hk. Sålde den då jag tröttnade på att den lät för mycket. Denna modell var fläktkyld och jag har för mig att detta påverkade oljudet. Det gick för övrigt alldeles utmärkt att transportera den liggande efter att som någon nämde kört förgasaren tom.
          Senast ändrad av Bjorn; 2007-11-04, 20:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
            Jag har haft en honda 4-taktare 2 eller 2,3 hk. Sålde den då jag tröttnade på att den lät för mycket. Denna modell var fläktkyld och jag har för mig att detta påverkade oljudet. Det gick för övrigt alldeles utmärkt att transportera den liggande efter att som någon nämde kört förgasaren tom.
            Jag har hört flera klaga på ljudnivån på motorn så det ligger säkert något i det du säger. Sen är den ju kanske lite i svagaste laget om man har lite motvind...

Kan luftkylningen vara en fördel? Torrare vid transport? Mindre underhåll?

Men men... När jag skaffar en motor är det viktigt att den är kompakt och lätt så att jag kan stuva undan den hemma... Både vikt och storleksmässigt är det ganska stor skillnad till 4-5hk-maskinerna...

Kanske får köpa hörselskydd

Kommentera

Ursprungligen postat av TailRunner Visa inlägg
              Kan luftkylningen vara en fördel? Torrare vid transport? Mindre underhåll?
              Någon motorkunnig person som vill sprida lite ljus över detta? Har sett att det både finns småmotorer, runt 2,5hk, med vattenkylning (Suzuki) och luftkylning (Honda).

Kommentera

Man lär sig alltid något nytt.....trodde inte det fanns moderna utombordare med luftkylning. Vad är vitsen med det?

Kommentera

Ursprungligen postat av TailRunner Visa inlägg
                  Någon motorkunnig person som vill sprida lite ljus över detta? Har sett att det både finns småmotorer, runt 2,5hk, med vattenkylning (Suzuki) och luftkylning (Honda).
                  En gissning från min sida är att luftkylningen är billigare att tillverka. Jag ser inga fördelar med detta koncept. Är du orolig för att det skall läcka vatten ifrån exempelvis kylsystem vid transport i bil så är mitt råd att skaffa en låg, stor plastback att lägga i skuffen. Då slipper du även att vara orolig för bensin eller oljeläckage.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                  31 svar
                  23 500 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nivv
                  av nivv