Har min motor skurit sig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har min motor skurit sig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ja motorn var riktigt trevlig såg välbehållen ut för att vara så gammal. Är det värt att skicka in den på reparation istället för att köpa en beggad?

Kommentera

Är inte i närheten värt att reparera. Skulle kosta lika mycket som två begagnade ihop att överhuvudtaget tänka den tanken. Sen vet du ju inte ens om växelhuset går att få ned. Eftersom du inte bytt impeller nyligen. Se den som en bojsten eller en reservdel.
      Du får nog jaga en annan motor. Och köp då en motor med bättre kubik en den lilla som är på din gamla.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag lyckades med nåt liknande en gång för många år sen (av olika anledningar)
        Fick då tipset av lokala båtmecken, att hälla olja rakt ner i tändstifts"hålen", vrida runt "axeln" för hand, så att allt oljade in sig ordentligt igen.
        För mig gick det bra, motorn gjorde sitt jobb ytterligare några år.
        Om det lyckas för dig vet jag inte. Men att inte testa innan du använder den som bojsten tycker jag är onödigt.
        Att via ditt inlägg, utan att ha sett motorn, döma ut den, verkar lite märkligt tycker jag.
        Gör ett försök, o lycka till!

Kommentera

okej! var ute idag och dunka i dubbla mängden tvåtaktsolja. Fick igång motorn och körde på tomgång ett bra tag, varva upp den emellanåt innan jag la i växeln. Motorn gick riktigt fint på full fart och den lät bra oxå. Körde så en ca 25 minuter innan motorn helt dog. Rodde iland. Upprepade proceduren, fick säkert dra en 30 ggr innan jag fick igång motorn. Även den här gången kunde jag varva upp motorn ordentligt men den lät konstigt även på full gas. Märkligt. Man tycker ju att den skulle ha pajjat ordentligt efter att helt ha glömt fylla på med 2-taktsoljan dagen innan. är det någon som har en teori om vad som kan ha hänt.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Är inte i närheten värt att reparera. Skulle kosta lika mycket som två begagnade ihop att överhuvudtaget tänka den tanken. Sen vet du ju inte ens om växelhuset går att få ned. Eftersom du inte bytt impeller nyligen. Se den som en bojsten eller en reservdel.
            Du får nog jaga en annan motor. Och köp då en motor med bättre kubik en den lilla som är på din gamla.

Elanen, körde med den idag på full gas men det var ett jävla mixtrande med reglagen för att ens få motorn att tända. Nu gick det ju bra ända till den helt dog efter 25 minuters åktur. Det var lite synd, man började nästan tro på mirakel. Drog igång den igen kort efteråt även den här gången tog det en lång stund att få den att starta. Lät mycket märkligt efter första stoppet. Varva ur motorn innan jag la till i hamn. Fick räcka när tjejen var med, annars hade man väl kört tills det mörknat.

Är 20hk verkligen för lite för den båten? vad skulle du rekommendera? gör en 15 knop plus med två personer.

Kommentera

15 knop på två man är inget vidare. Den äldre 20 hk du har är ingen kraftmaskin. Som sagt kubiken är låg. Ta en Evinrude på 20 hk så har den bra mycket mer kubik och kraft.
              Ett kompprov avslöjar direkt hur din murkla mår. I stället för att hälla i massa olja.
              Är ju ett rent skämt att tipsa om så korkade grejer. Då vet man inte ett skit om båtmotorer.
              Matolja hade väl vart ännu bättre. Då kunde du fixa pommes på plats sen.

Kommentera

elanen du har humor det blev inga pommes på plats tyvärr. Vad ska man göra om man är novis och inte har en aning? men va tror du? har min snurra skurit sig? för om den startar igen känns det som att det finns hopp att fixa den för en rimlig penning. 15 knop kanske närmare 20 är ganska bra tycker jag, är inte direkt bortskämd med höga hastigheter efter att ha åkt runt halva stäket i 6 knop.

Kommentera

Din motor har säkert nypit. Och då förändras cylinderloppen i motorn. Cylindrarna och kolvringar slits ner och kompressionen försämras kraftigt. Om man häller i olja så blir den tätare i cylinderloppen. Och kan då köras bra en kort stund innan oljan försvinner.
                  Men det är ju inget du kan åka runt på. En kompmätare är det ända raka. Då ser du hur risigt det ligger till. Och låter det illa är det ju tecken på nåt ordentligt.
                  Dt får inte skilja mer än 10-15 psi mellan cylindrarna. Eller om värdet på kompet ligger lågt som på 3-4 på cylindrarna. Har du kört utan olja då är det garanterat slut.
                  Är det inte kanske så att den slutade kyla och inget vatten har kommit ut ur skvallerhålet. Hade du koll på det. Så du kanske bara trodde du glömt olja. Impellern är ju exakt lika viktig som oljan i trycktanken.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Din motor har säkert nypit. Och då förändras cylinderloppen i motorn. Cylindrarna och kolvringar slits ner och kompressionen försämras kraftigt. Om man häller i olja så blir den tätare i cylinderloppen. Och kan då köras bra en kort stund innan oljan försvinner.
                    Men det är ju inget du kan åka runt på. En kompmätare är det ända raka. Då ser du hur risigt det ligger till. Och låter det illa är det ju tecken på nåt ordentligt.
                    Dt får inte skilja mer än 10-15 psi mellan cylindrarna. Eller om värdet på kompet ligger lågt som på 3-4 på cylindrarna. Har du kört utan olja då är det garanterat slut.
                    Är det inte kanske så att den slutade kyla och inget vatten har kommit ut ur skvallerhålet. Hade du koll på det. Så du kanske bara trodde du glömt olja. Impellern är ju exakt lika viktig som oljan i trycktanken.
                    Är hundra på att kylningen funkat och hundra på att jag glömt fylla på tvåtaktsoljan. Blir till att ta reda på kompressionen för att se hur illa det verkligen är. Men när du beskriver det blir jag ganska säker på att den här motorn är körd. Det gick som en klocka idag när jag fyllde på med oljan men sluta fungera efter ca 25 min och var svår att få igång och lät annorlunda efter att den hade stannat. Har du nåt tips på vilka båtmarinor som är duktiga på mercurymotorer?
                    tänkte köpa kompmätaren på biltema frågan är ju bara vilka värden motorn ska ligga på ?
                    Senast ändrad av gabbu; 2007-10-28, 21:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                      tänkte köpa kompmätaren på biltema frågan är ju bara vilka värden motorn ska ligga på ?
                      Det du kan kolla är om cylindrarna har likvärdiga kompressionsvärden. om en av dom ligger betydligt mycket lägre än dom andra så är det värre än om alla är någolunda låga. Om någon cylinder har nypt så brukar det gå att hona upp den en aning med en borrmaskin och honingsverktyg och köpa på sig lätt överdimensionerade kolvar. Det är lite pillpill med att få kolvarna att trivas i loppen men någon crossåkare eller moppetrimmare känner du nog som vet hur det ska gå till. honingsverktyg är billigt på biltema.

Biltema säljer även impellrar till många gamla snurror så kika i den hyllan med om du bestämmer dig för att försöka återuppliva motorn. Kör inte med den mer om du har tänkt att försöka fixa den. Det blir inte billigare av att plåga dom sista kilometrarna ur en döende motor.
                      www.brofiske.net

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus