Har min motor skurit sig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har min motor skurit sig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har min motor skurit sig?

Behöver hjälp! Åkte ut idag med båten utan att ha hällt i tvåtaktsolja. Körde slut på tanken (12l) och hann tömma halva andra innan motorn svarar dåligt på fullgas. Ger kanske 30% av effekten vid full gas och stängs av efter någon minut. Jag och polaren kör vidare på taktiken att ge full gas ett par gånger till och för varje gång stängs motorn av snabbare vid full gas. Vi bestämmer oss för att puttra hem. Problemet är att med 3 km kvar börjar motorn rassla och det låter som att den "skär" sig. Vi stänger av motorn och börjar ro, men prövar att dra igång motorn upprepade gånger utan att den tänder. Nu har jag ingen aning om båtmotorer och behöver hjälp. Har motorn skurit sig? Motorn är en 20 hästars tvåtaktare. Mycket tacksam för svar! Gabriel

Ja tyvärr så har den skurit, om det är lönt att reparera beror på motorns årsmodell (värde). Det brukar bli rätt så dyrt.

Kommentera

ok =( tänkte åka imorgon och fylla på med tvåtaktsolja i hopp om att den ska fungera bättre. tack för svaret !

Kommentera

Synd att ni inte kom på det där med oljan första gången som motorn sackade.
        Låter onekligen som om den har skurit....=dyrt
        www.stampelures.se

Kommentera

Gabbu, hur lyckas du. Två man och ingen kommer på att fylla i olja i trycktanken. Fast har man råd att köpa en motor till. Garanterat så har motorn gjort sitt. Hoppas vid gud att det var av äldre modell och inte allt för värdefull. Vad var det för motor och vilken årsmodell var det.
          Hellre mer olja än för lite när man en gång fyller på tvåtaktsolja i trycktanken.
          Som reservdelsmotor inbringar den inte många kronor. En bättre begagnad 20 hk ligger på
          5000kr och uppåt. Om du har tur att hitta en som verkligen verkligen är jusst.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            Behöver hjälp! Åkte ut idag med båten utan att ha hällt i tvåtaktsolja. Körde slut på tanken (12l) och hann tömma halva andra innan motorn svarar dåligt på fullgas. Ger kanske 30% av effekten vid full gas och stängs av efter någon minut. Jag och polaren kör vidare på taktiken att ge full gas ett par gånger till och för varje gång stängs motorn av snabbare vid full gas. Vi bestämmer oss för att puttra hem. Problemet är att med 3 km kvar börjar motorn rassla och det låter som att den "skär" sig. Vi stänger av motorn och börjar ro, men prövar att dra igång motorn upprepade gånger utan att den tänder. Nu har jag ingen aning om båtmotorer och behöver hjälp. Har motorn skurit sig? Motorn är en 20 hästars tvåtaktare. Mycket tacksam för svar! Gabriel
            precis som de som svarat tidigare i tråden så är det mycket troligt att den skurit men att den klarat mer en 12 liter soppa utan smörjning är ganska imponerande. vanligt vis kan man ha oturen att den nyper vid lite olja och går taskigt men eftersom du endast får 30% vid fullgas så kan du nog utesluta det milda. har du tur och får tag på ny kolv och ringar så kanske du kan hona om cyllen beroende på skadan. det kan löna sig vid nyare årsmodell.
            Hoppas det fixar sig

Kommentera

det är en mercury 20hk, turbo...nånting ignition om jag inte minns fel. har inte koll på årsmodell men kanske en 15 år som äldst. Tack till alla som har svarat. Hoppas ni inte råkar ut för samma sak. Vänligen Gabriel

Kommentera

Visste du att du inte hade hällt i någon olja !?

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                  om det är motorn i fotoalbumet så är den minst 25 år
                  ursäkta uttryckte mig lite klumpigt. tack för tillrättavisningen!

Kommentera

Gabbu det heter Thunderbolt Ignation och är CDI-tändning. Motorn är från 70-talet. Synd annars är dom mysiga. Om du inte bytt impeller på den nyligen eller inte alls. Är det stor risk på dessa äldre Mercury att proppelleraxeln ändå rostat fast i vevaxeln.
                    Är ett av Mercurys äldre motorers akilleshälar. Ända fram på tidiga 90-talet finns den risken.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58