Behöver hjälp! Åkte ut idag med båten utan att ha hällt i tvåtaktsolja. Körde slut på tanken (12l) och hann tömma halva andra innan motorn svarar dåligt på fullgas. Ger kanske 30% av effekten vid full gas och stängs av efter någon minut. Jag och polaren kör vidare på taktiken att ge full gas ett par gånger till och för varje gång stängs motorn av snabbare vid full gas. Vi bestämmer oss för att puttra hem. Problemet är att med 3 km kvar börjar motorn rassla och det låter som att den "skär" sig. Vi stänger av motorn och börjar ro, men prövar att dra igång motorn upprepade gånger utan att den tänder. Nu har jag ingen aning om båtmotorer och behöver hjälp. Har motorn skurit sig? Motorn är en 20 hästars tvåtaktare. Mycket tacksam för svar! Gabriel
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Har min motor skurit sig?
Collapse
X
-
Synd att ni inte kom på det där med oljan första gången som motorn sackade.
Låter onekligen som om den har skurit....=dyrt
Kommentera
-
Gabbu, hur lyckas du. Två man och ingen kommer på att fylla i olja i trycktanken. Fast har man råd att köpa en motor till. Garanterat så har motorn gjort sitt. Hoppas vid gud att det var av äldre modell och inte allt för värdefull. Vad var det för motor och vilken årsmodell var det.
Hellre mer olja än för lite när man en gång fyller på tvåtaktsolja i trycktanken.
Som reservdelsmotor inbringar den inte många kronor. En bättre begagnad 20 hk ligger på
5000kr och uppåt. Om du har tur att hitta en som verkligen verkligen är jusst.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inläggBehöver hjälp! Åkte ut idag med båten utan att ha hällt i tvåtaktsolja. Körde slut på tanken (12l) och hann tömma halva andra innan motorn svarar dåligt på fullgas. Ger kanske 30% av effekten vid full gas och stängs av efter någon minut. Jag och polaren kör vidare på taktiken att ge full gas ett par gånger till och för varje gång stängs motorn av snabbare vid full gas. Vi bestämmer oss för att puttra hem. Problemet är att med 3 km kvar börjar motorn rassla och det låter som att den "skär" sig. Vi stänger av motorn och börjar ro, men prövar att dra igång motorn upprepade gånger utan att den tänder. Nu har jag ingen aning om båtmotorer och behöver hjälp. Har motorn skurit sig? Motorn är en 20 hästars tvåtaktare. Mycket tacksam för svar! Gabriel
Hoppas det fixar sig
Kommentera
-
Gabbu det heter Thunderbolt Ignation och är CDI-tändning. Motorn är från 70-talet. Synd annars är dom mysiga. Om du inte bytt impeller på den nyligen eller inte alls. Är det stor risk på dessa äldre Mercury att proppelleraxeln ändå rostat fast i vevaxeln.
Är ett av Mercurys äldre motorers akilleshälar. Ända fram på tidiga 90-talet finns den risken.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 874 visningar
0 gillar
|