suzuki 9,9 till 15hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

suzuki 9,9 till 15hk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av dallepistolen Visa inlägg
    har en suzuki 9,9 som jag vill göra till 15hk det är antingen en 87 eller 89 är lite osäker.Jag vill plana i morgon!
    Kolla in denna tråden, där är det också massa som säger att det inte funkar och att det inte är nån idé

Att min motor tex. bara hade en liten spärr existerar inte för dom "som vet" tydligen..
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
      funkar säkert på din motor men alla är ju inte lika
      Självklart är det så, inget som sagt att det gäller alla motorer.
      Och det funkar inte "säkert" på min, det funkade.
      Men enligt vissa verkar det som dom tror det är en myt, så är inte fallet.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Om Du nu känner ett flertal som gjort denna manöver på såna snurror varför inte fråga dem direkt istället, kanske be dem göra det åt Dig så är ju problemet löst istället för att surra runt här och sen vara otrevlig när man försöker hjälpa till.
        försöka hjälpa till du skriver ju bara att man skall byta motor!och snackar om andra handsvärde på en motor från 1987. jag känner många som har tagit bort strypningar men på denna modell vet ingen hur man gör och jag hittar inget på nätet, båten planar med 1 pers men med 2 så orkar den inte därför vill jag kolla om det finns nån enkel strypning
        pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

Ursprungligen postat av dallepistolen Visa inlägg
          försöka hjälpa till du skriver ju bara att man skall byta motor!och snackar om andra handsvärde på en motor från 1987. jag känner många som har tagit bort strypningar men på denna modell vet ingen hur man gör och jag hittar inget på nätet, båten planar med 1 pers men med 2 så orkar den inte därför vill jag kolla om det finns nån enkel strypning
          Precis det var just den hjälp jag gav Dig då jag också vet flera som gjort såna saker som Du är inne på med olika snurror och i slutändan har det alltid slutat med att det inte blivit bra och dem insett att det hade varit bättre och billigare att köpa en ny beg snurra, och jo även en -87.a har ett andrahandsvärde!!

Så det jag gjorde var att ge Dig ett erfarenhetsbaserat tips sen är det ju upp till Dig, men att påstå att jag tillbringar min tid med att gissa är inte vidare bussigt.

Men det är ju Din snurra och Dina pengar.

Kommentera

På Kimbows kanske det räckte med nåt bleck. Grejen är ju att det är olika från motor till motor. På nyare motorer är det inte en chans att ändra nåt. Där är det kubiken som är i det närmaste rätt. Men skiljer på alldeles för många delar för att det ska bli lönsamt.
            Fram till runt 1993 gick det att hitta lättändrade motorer. Speciellt dessa 9,9 och 13,6 hk som det var larvgrejer som behövdes tas bort. Men tro att bara för att jag köper en 9,9 så är det en 15 hk med lite mek. Speciellt om det är nån nyare motor.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Dallepistolen om din 9,9 inte planar med två personer. Hur stor båt har du, vore intressant och vilken skrovtyp. Har du annars kikat på din proppeller. Kan vara nåt där. Om du får lite mer varv när du plockar bort nåt. Är inte det ens säkert att den planar. Det är ju kubiken som är kraften i en motor.

Kommentera

Precis det var just den hjälp jag gav Dig då jag också vet flera som gjort såna saker som Du är inne på med olika snurror och i slutändan har det alltid slutat med att det inte blivit bra och dem insett att det hade varit bättre och billigare att köpa en ny beg snurra, och jo även en -87.a har ett andrahandsvärde!!

Så det jag gjorde var att ge Dig ett erfarenhetsbaserat tips sen är det ju upp till Dig, men att påstå att jag tillbringar min tid med att gissa är inte vidare bussigt.

Men det är ju Din snurra och Dina pengar.
                inte min!
                pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

Det gick hur bra som helst att göra om min 9.9 till 15hk, det enda som behövdes göra vara att plocka bort en stopskruv som gjorde att tändplattan inte kunde vridas till full gas. Motorn är en Tohatsu 9.9 2006
                  Go och glad mjölkchoklad

Kommentera

Snus, hoppas nu inte alla plockar av svänghjulet och mixtrar för att ta bort nån skruv.
                    Behövs ju som sagt rätt avdragare till det. Kan ta ett dåligt exempel när en vän ville visa sig på styva linan som båtmotormek.
                    Han skulle ta loss svänghjulet på min Tohatsu 25 med en vanlig avdragare med tre klor under svänghjulet. Jo vad hände, avdragare släppte med stor kraft och slog sönder tändspolen.
                    Skulle sen ta reda på vad den kostade. Priset var i parantäs vad motorn hade kostat mig. Han fick ta motorn så jag slapp se honom igen.

Kommentera

Om Du nu känner ett flertal som gjort denna manöver på såna snurror varför inte fråga dem direkt istället, kanske be dem göra det åt Dig så är ju problemet löst istället för att surra runt här och sen vara otrevlig när man försöker hjälpa till.
                      Precis som Piggen säger snacka med återförsäljarens meckar de om några vet!
                      mvh
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 880 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58