"Bärbar" motor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Bärbar" motor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Bärbar" motor!

Efter att ha köpt mig en ny fin båt och hunnit ha den i ca två och en halv vecka så blev jag av med motorn till den :/

Så nu när jag ska skaffa ny motor vill jag ha en som jag kan ta med mig hem efter varje fisketur för att slippa råka ut för samma sak en gång till. Motorn jag hade var på 10 hk och vägde 38 kg i torrvikt. Hann dock aldrig testa lyfta av den från båten innan den blev stulen.. Så det jag undrar nu är om man pallar lyfta en motor på ca 40 kg fram och tillbaka mellan bilen och båten varje gång eller om jag bör köpa en mindre och lättare??

Ursprungligen postat av Exezz Visa inlägg
    Efter att ha köpt mig en ny fin båt och hunnit ha den i ca två och en halv vecka så blev jag av med motorn till den :/

Så nu när jag ska skaffa ny motor vill jag ha en som jag kan ta med mig hem efter varje fisketur för att slippa råka ut för samma sak en gång till. Motorn jag hade var på 10 hk och vägde 38 kg i torrvikt. Hann dock aldrig testa lyfta av den från båten innan den blev stulen.. Så det jag undrar nu är om man pallar lyfta en motor på ca 40 kg fram och tillbaka mellan bilen och båten varje gång eller om jag bör köpa en mindre och lättare??
    Ta en så liten motor som möjligt, bara den klarar av att plana båten med utrustning och polare. 2taktare är det ju också som gäller.

EDIT; Polarn hade en 15hks men byter nu ner sig till en 8hks p.g.a att han vill kunna släpa på skiten lite enklare. Tilläggas att den tjänstgör på en 400SP.
    Senast ändrad av Flodebanan; 2007-10-20, 22:04.
    sigpic

Kommentera

Jag har en 5 hk suzuki 4 takt väger 26 kg det tycker ja är max vad man orkar bära runt på kostar lite över 12000 kr . Finns inbyggd tank men ja kör separat. Sen beror det väll på hur stor bil du har 10 hk tar ju mer plats .
      Vanlig 4 meters båtr gör kanske 5-6 knop skulle ja tippa .

Kommentera

finns bara viljan så.. jag bar 4 lock halvliters ifrån stenaline.. höll på att dö.. har numera 15cm längre armar.. =) har en 2,5hk suzuki 4-takt -05, 13kg till salu.. du kan få en linder 410 fishing på köpet 19000:-

Kommentera

Olidligt grundtips skaffa dej en bättre förvaringsplats kedjor och järn är att rekommendera helst mycket av dem tänk efter vad gör jag för att förhindra bovarnas framfart min erfarenhet är att folk är alldeles för släpphänta förser knappt sina grejor med nåt stöldskydd alls kanske detta funkar som väckarklocka lycka till vi lever i ett bovsamhälle dessvärre svinen finns överallt
          Senast ändrad av TAMTAM; 2007-10-20, 20:45.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kolla på Tohatsu 9,9 hk 2 Takt den finns i två utföranden med olika vikt och den lättare väger bara ca 25 kg och det hanterar Du enkelt mellan båt och bil samt på/avmontering.

Polaren har en sådan och det är en mycket trevlig motor, hoppas att dem fortfarande har båda varianterna kvar men värt att kolla!!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Olidligt grundtips skaffa dej en bättre förvaringsplats kedjor och järn är att rekommendera helst mycket av dem tänk efter vad gör jag för att förhindra bovarnas framfart min erfarenhet är att folk är alldeles för släpphänta förser knappt sina grejor med nåt stöldskydd alls kanske detta funkar som väckarklocka lycka till vi lever i ett bovsamhälle dessvärre svinen finns överallt
              Det är sant, men faktum är att jag hade en räjäl härdad kätting som båten var fastlåst med och ett ordentligt motorlås som motorn satt fast med och tänkte att de där grejerna får man inte upp i första taget. Affärens värsting lås helt enkelt. Men oj så fel jag hade.. Kättingen hade de lyckats få upp på nåt sätt och motorlåset hade de skurit upp med skärbrännare och aktern på båten var ju rejält tilltygad. Så vill någon ha grejerna så tar dom grejerna, jag tror det är svårt att skydda sig mot det. Så därför lämnar jag inte någon motor på båten så länge jag inte kan ha uppsyn över den hela tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
                finns bara viljan så.. jag bar 4 lock halvliters ifrån stenaline.. höll på att dö.. har numera 15cm längre armar.. =) har en 2,5hk suzuki 4-takt -05, 13kg till salu.. du kan få en linder 410 fishing på köpet 19000:-
                haha okej ja viljan finns ju absolut, frågan är hur många gånger kroppen går med på det..
                tack men båt har jag, och jag vill nog ha en lite större motor än så

Kommentera

haha okej ja viljan finns ju absolut, frågan är hur många gånger kroppen går med på det..
                  tack men båt har jag, och jag vill nog ha en lite större motor än så

Under mina vår veckor i blekinge brukar vi hyra båt med en Tohatsu 9,9 hk 2 takt rätt ny . Inge fel på den men 9,9 hk är det inte . Den är lika stor som min 5 hk suzuki å går i ungefär samma fart .
                  Polarn har en 9,9 hk Suzuki 2 taktare 80 tal å den går typ dubbel så fort fast den båten är större. . I norge Hyrde vi båt med 40 hk Tohatsu den gick ju bra men den såg inte större ut än polarns 25 hk Jonsson , dom kanske gör kompaktare grejer.

/Fredrik

Kommentera

Rospigg, du menar nog Tohatsu 9,8 och 9,9 som är två helt olka motorer gällande kubik och vikt. Och Jerklimpan så måste nåt vart fel på den Tohatsun 9,9 hk som gick lika fort som en 5 hk Suzuki. Däremot har ju Suzuki 15 hk en hög kubik på 284 CC.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58