Trolla med huvudmotorn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla med huvudmotorn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolla med huvudmotorn

Hallå har införskaffat båt där de sitter en 30hk johnson från 04 2takt.. Tänkte bara höra kan man trolla med denna motorn eller måste man ha en extra trolling motor? vet ju att större tå taktare inte mår bra av att trollas med, men vart går gränsen ungefär? tänte ju inrikta mig på havsörings trolling å dylikt men även en del insjö trolling //
    MVH/Johan

Ursprungligen postat av draget Visa inlägg
    Hallå har införskaffat båt där de sitter en 30hk johnson från 04 2takt.. Tänkte bara höra kan man trolla med denna motorn eller måste man ha en extra trolling motor? vet ju att större tå taktare inte mår bra av att trollas med, men vart går gränsen ungefär? tänte ju inrikta mig på havsörings trolling å dylikt men även en del insjö trolling //
    MVH/Johan
    Skulle nog säga att INGEN 2 taktare oavsett storlek mår bra av trollingkörning under långa perioder utom dem nya direktinsprutade 2 takatarna som Mercury Optimax och Evinrude E-tech men dem finns ju bara i större storlekar.

Så kommer Du att köra trolling regelbundet så skaffa en liten 4 taktare men se till at det blir en 2 cylindrig det blir dem ofta vid 6-8 hk för dem små 1 cylindriga går så bedrövligt illa.

Kör Du inte så långa pass och har en lättdriven båt kan en El snurra vara en bra trollingmotor men Du får ju lite extra jobb med batterier och laddning men tyst går det iaf

Kommentera

Jag trollar med en 50hk yamaha och har inte märkt någon skada direkt på den. Då är det en 4takt läste inte förräns efter posten att det var en 2 takt. Men de mår inte så bra av trolling enligt mina erfarenheter.
      Senast ändrad av bj_orn; 2007-10-20, 09:15.
      Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

2-takt runt 6hk-9,9 hk går alldeles utmärkt att trolla med under en längre tid.
        Men då ska det vara motorer som är tvärspolade. Alltså Evinrude (Johnson) och nån enstaka Mercury som har den kolvformen. Går även bra upp till 15 hk av den typen av motor med rätt kolv. Japanska har i regel vändspolade motorer och är ett aber att trolla med. Surar ihop ganska snart.
        Man får ju inte glömma att gasa till ibland så man blåser ut överbliven soppa.
        Min Tohatsu 13,6 hk (15 hk) är näst intill omöjlig att trolla med.
        Beckar igen ganska fort.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

trollade med min yamaha -88 i säkert 15 år hade aldrig några som helst av elanens påstådda problem tror fan att jag inte ens bytte stiften öht under de sista 7-8 åren

Kommentera

Jag vet en 30Hk Yamma som gått x antal tusen timmar på lägsta fart (trollling). inga problem...
            12 hours
            1,440 casts
            2 followers
            1 strike
            DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Finns det ingen miljöapekt? Hur bränsleeffektivt är det att köra med en stor motor på så låga varv etc, kontra en mindre motor, båten skall ju ändå inte färdas snabbt. Beror det på om det går hög sjö och liknande? Det kanske inte spelar nån roll. Är inte alls insatt i detta, skulle vara bra att veta inför framtiden.
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Jag köpte exakt samma motor i våras! En Johnsson 30 2-taktare från -04. Jag har trollat gös hela sommaren och har även trollat endel öring! Jag märker inte direkt att den går sämre!

Men jag har köpt ett extra motorfärste för en liten trollingmotor som kommer att kunna användas när vädret tilllåter dvs när det inte blåser så mkt osv. Tänkte då sätta ett stag mellan motorerna. Kanske någon som har gjort de som kan ge tips?

Problemet är att på lillsnurran som jag ska ha som motor sitter ju gasen på motorn som en liten spak. Är ju inte så kul att behöva böjja sig bakåt och gasa lite för att det kommer en vindpust. Kanske någon också har en smart och enkel lösning på!

/meskmatte

Kommentera

Gruvis, kan helt enkelt vara en vändspolad jappe. 20-25-30 hk Evinrude brukar gå att trolla med. Är bara viktigt att motorn är frisk och allt av stift, rätt bränsle är på topp.
                  Hade en 25 hk Evinrude som gick kanon på tomgång.

Kommentera

Sen är det kanske hur bra en tomgång är. En motor som ruskar runt i tid och otid.
                    Den går säkert också att trolla med. Men med mitt mått att se är det en jämn och besvärsfri tomgång utan tunga tomgångsslag och ryck som är bäst.
                    Så det går säkert som flera skriver att trolla i 40 år med en sån motor som är alla gånger inte går så snyggt. Bara att det är ganska så jobbigt. Den absolut bästa stora motorn att trolla med är en Mercury 40-50 hk fyrcylindriga modellen med elektronisk tändning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58