snabbreparation för nybörjaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

snabbreparation för nybörjaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• snabbreparation för nybörjaren

Hej nu är det så att jag har en 8hk yamaha från sent 70-tal. är ett v stansat på märkningen. ska sälja motorn och skulle behöva lite hjälp med hur jag rensar ur förgasaren, har trollat många timmar i sommar, och vad jag ska byta för att den ska bli mer lättstartad? Jag vill helst inte lämna in på service eftersom de tar 700kr i timmen, hellre tar jag isär den själv och klurar mig fram.

stiften är bytta. troligtvis något problem med tändningen. ibland startar den direkt, ibland kan man få dra sig svettig innan den sätter igång. Kör man på tomgång kan den helt lägga av för att sen igen ta en tio minuter innan man dragit igång den.

Är det någon som kan ge bra tips för en amatör som vill ge sig fan på att lära lite om tvåtaktare. Tacksam för svar.

låter som att den får för mycket soppa! när den dör på tomgång kolla om stifften är blöta, samt att du har rätt avstånd på stifftet.

Kommentera

ska kolla det du säger. Kan det ha att göra med att man pumpar in från början för mkt?
      brukar pumpa ordentligt med pumpen tills det tar emot. det räcker med en pumpning kanske?

Kommentera

Gabbu, prova att trycka på slangblåsan når du kör. Går den bättre då kan det vara bränslepumpmembranet. Kan även då också vara tjuvluft. Men det vanligaste problemet är skit i förgasarmunstyckena. Du har väl CDI-tändning på din. Så det inte är en brytarmotor vi talar om. Då är det vanligt med nedslita brytarkontaker. Är ju en svart plastlåda som är CDI:en. Titta också på stiften så att inget har nåt grått över sig. Då är det topplockspackningen som har gått.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Gabbu, glömde att säga om tankblåsan sjunker ihop när du trycker under gång. Då är det garanterat membranet i bränslepumpen. Eller otät slanganslutning till trycktant. Kan och också vara backventil i slangblåsan som är otät. Är som sagt mycket att kolla på äldre motorer.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            Hej nu är det så att jag har en 8hk yamaha från sent 70-tal. är ett v stansat på märkningen. ska sälja motorn och skulle behöva lite hjälp med hur jag rensar ur förgasaren, har trollat många timmar i sommar, och vad jag ska byta för att den ska bli mer lättstartad? Jag vill helst inte lämna in på service eftersom de tar 700kr i timmen, hellre tar jag isär den själv och klurar mig fram.

stiften är bytta. troligtvis något problem med tändningen. ibland startar den direkt, ibland kan man få dra sig svettig innan den sätter igång. Kör man på tomgång kan den helt lägga av för att sen igen ta en tio minuter innan man dragit igång den.

Är det någon som kan ge bra tips för en amatör som vill ge sig fan på att lära lite om tvåtaktare. Tacksam för svar.

som elanen säger. Det kan vara blåsan, slangen eller backventil som inte är tät vilket gör att soppan kommer rinna ner i tanken och inget tryck uppstår.
            Och när pumpen vill ha soppan drar den bara luft.

Vill du rengöra förgasaren så är det lättaste att ta bort flottören( Skålen i botten av fuggen) Där brukar iallafall det mesta av skiten samlas och kan plugga igen munstycket

Ta det som en vana att rengöra under vintern så slipper du otrevligheter senare om du till ex fått med sandkorn i soppan så tar du bort det innan lager av skit byggs upp och som till sist kan smita ut ur munstycket om du har otur.
            Cylindern brukar inte uppskatta skit mellan den och kolven. Det är redan tillräckligt trångt
            Senast ändrad av speeedo; 2007-09-21, 20:19.

Kommentera

Nu är jag inte så haj på båtmotorer, har inte meckat med någon så pass gammal. Men har pillat på lite 2t o 4t crossar under åren. Börja med att kolla tändingen. Stift, tändhatt mm. OK? Om så gå vidare till bränsle. Kolla så att bränsle filter inte är igensatt samt att det kommer fram soppa. Om det ser ok ut kolla förgasarn munstycken, flotören. Om även det ser ok så kolla tjuvluft. Gissar på att det är där någonstans

En bra och rolig sida för div saker är: www.howstuffworks.com
              Där kan man ex hitta "How to Tune an Outboard Motor" http://entertainment.howstuffworks.c...in-a-boat3.htm

Lycka till!

Kommentera

Vatten?

Alla har sina poänger här och ingen verkar ha fel i sina uttalanden. Jag har 2 förslag. När motorn stannar på tomgång kan det bero på att du har fått vatten i cylindrarna, ta ur stiften och kolla om det är små droppar/blöta pärlor på dom. Det är tecken på att den tar in vatten mellan blocket och riggen. Då blir det till att köpa ny packningssats och skruva... Kör man med höga varv hinner motorn förbränna bränslet och det ev. vattnet vilket inte går när man kör på tomgång vilket får till följd att motorn dör.
                Det kan även vara så att du har Bosch-stift, dom är extremt känsliga enl min mening om dom blir sura, testa isf. att byta till t.ex. ngk.
                Eller kan det vara så enkelt som att du bara behöver justera lågfartsmunstycket?

Lycka till!

Kommentera

Ja så enkelt att lågfartsmunstycket står alldeles för fett. Om man inte vet ett skvatt om båtmotorer, blir det ju som att leta efter en nål i en höstack. Risken är också att man mekkar sönder motorn. Speciellt om man går och skruvar på små känsliga förgasar munstycken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58