Ny fyrtakt 6-8 hk vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny fyrtakt 6-8 hk vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny fyrtakt 6-8 hk vilken?

Hej
    Håller på att skaffa en ny motor till båten i Jämtland, vill ha en fyrtakts motor, men inte alltför tung då jag får bära motorn över en myr, ca 400 meter när båten ska i eller upp för säsongen, vill ju givetvis ha den optimala motorn i förhållandet vikt/prestanda/buller.
    Önskar även gärna åsikter om olika märken, just nu lutar det åt en suzuki 6 hk på 25 kg, men någon försäljare(av selva/yamaha) har sagt att den låter mycket mer än andra motorer i samma storlek.
    Blir helt enkelt inte klok på detta ämne.

Mvh.
    /qcn

Hej förstår att du har problem med val av motorn, hade själv dessa funderingar för några månader sedan innan jag köpte mig en suzuki 4-taktare i den storlek som du pratar om. De där 25 kg:na får du ta med en nypa salt, det tillkommer ju olja och bensin i motorn så den väger nog närmare 30 kg än 25. Ivf så är det nog bara att glömma en större motor än den du nämner då det i storlekar över 6 hk är 2-cylindriga och då drar genast både pris och vikt iväg. Har ingen aning om hur stark du är men jag skulle inte palla bära runt på 45 kg som yamahas 2 cylindriga 8 hästare väger, även om denna motor kanske är något tystare och vibrerar aningen mindre än en 1-cylindrig mindre motor gör.

En 1-cylindrig motor kommer alltid att vibrera mer än en 2-cylindrig men det är inget du behöver oroa dig för allt för mkt, suzuki har nämligen en vibrationsdämpare inbyggd i rorkulten så att vibrationen inte sprider sig ut i rorkulten.

Jag har inget att jämföra med vad det gäller ljudnivån på min suzuki mer än en gammal yamaha 2-taktare 4 hk, och jämfört med den har min nya ett betydligt trevligare ljud, som jag inte kan påstå att jag stör mig på. Kör på sexhästarn om du vill ha en motor med hyfsat drag i som går att bära kortare sträckor på land utan att riskera ryggpajj. Skitfiske! /Robin
    Om det blir dubbelhugg i min båt stämmer man obligatoriskt upp i nationalsången och tar en prisa snus(2006)...dock får man nog lov att ta en prisa nikotintuggummin nu för jag har precis slutat upp med eländet..(2007)
    Eller så skiter man i det och tar en prisa snus som en riktig karl, är nere i träsket igen (2008)

Kommentera

jag gillar suzuki.. har en 60hk och en 2,5hk 4-takt. 60hk låter mindre en 2,5hk konstigt nog men avgaserna går ut ovanför vattnet tror jag på 2,5hk. har en kompis som köpte en 6hk suzuki och han är riktigt nöjd med den. tror de flesta motorer är likvärdiga men suzuki är billigare än honda iallafall.

Kommentera

Har en Suzuki 6hk tycker den låter mycket.
        Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Eino, ändå kom Parsun bra i båtnytt. Men då gick dom bara på att den var på högre kubik och startade he he.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Andra erfarenheter av din motor?

Ursprungligen postat av bj_orn Visa inlägg
            Har en Suzuki 6hk tycker den låter mycket.
            Hej Bj_orn,
            Förutom att du tycker den låter mycket, hur nöjd är du med motorn?
            Har du haft några andra bekymmer? behövt köpa reservdelar?
            Ger den det drag du förväntat dig på din båt?
            Är den någorlunda smidig att hantera, vid tex tiltning när du går in mot en strand eller så?
            Tar förgivet att det är en fyrtakts Suzuki du har.

Alla synpunkter överhuvudtaget mottages tacksamt!

Jag tror kines motorerna får någon annan testa ordentligt först, är man +10 mil från civilation så vill man lita på motorn, även om båten har åror...

Mvh.
            /qcn

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              Eino, ändå kom Parsun bra i båtnytt. Men då gick dom bara på att den var på högre kubik och startade he he.

Frågade en som kom in vid en båtramp för några veckor sedan med en 15HK Parsun, "är en bra, är det värt att köpa en".

Köp för tusan ingen sån här blev svaret, växlarna hade just rasat. ca 1-1,5 år var motorn.
              Förra sommaren så startvägrade den tydligen, Generalagent i Stockholm tror jag det var som man fick skicka motorn till.
              Senast ändrad av Guest; 2007-07-07, 22:24.

Kommentera

Har en 6hk Yamaha fyrtakt -06 går som en dröm. Använder den inte längre står i garaget o samlar damm. Men jag är ju en gammal gringubbe så jag tänker att den kan ju va bra o ha hehe. Helt klart satsa på en 2cyl.
                En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av qcn Visa inlägg
                  Hej Bj_orn,
                  Förutom att du tycker den låter mycket, hur nöjd är du med motorn?
                  Har du haft några andra bekymmer? behövt köpa reservdelar?
                  Ger den det drag du förväntat dig på din båt?
                  Är den någorlunda smidig att hantera, vid tex tiltning när du går in mot en strand eller så?
                  Tar förgivet att det är en fyrtakts Suzuki du har.
                  Mvh.
                  /qcn

Jag har en fyra hk Johnsson och det är samma motor som Suzukin sex hk men den har en bricka som stryper gasen från att gasa fult och tror att det är ett annat gas reglage och att på fyra hk sitter det en propeller med mindre stigning.
                  Men som sagt så lever dom om ganska mycket när man gasar över 1/2 gas och från början tyckte jag den vibrerade mycket men efter ett tag så mjukade gummi kuddarna upp sig så n vibrerar den inte mycket.
                  Enda problemet jag har haft med motor är att troligtvis så öppnar flottören lite för mycket och när motorn gungar i sidled vid hög sjö så drar den i sig mycket soppa och går ojämnt.
                  Och det går bra att sätta dit en separat tank till motorn utan att köpa den dyra tillsatsen från verkstan.
                  Köpte min motor -04 och nu har den gåt mer än 200timmar på trolling båten.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ska man...

Bära en motor över 400 meter myr, så blir det ganska enkelt tyvär att välja bort dom tvåcylindriga alternativen, då skillnaden mellan 25 kg och 35 kg blir väldigt påtagligt. Annars hade jag valt det utan tvekan.
                    Tackar för bra och användbar info från många.
                    Kul att få höra lite synpunkter från en som använder motorn så pass mycket som team Char också. Motorn kommer nog användas en del till trolling men på en i sammanhanget mindre sjö, så risken för sjögång är inte särskillt stor.
                    Till helgen ska jag slå till så kom igen med synpunkter och erfarenheter!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58