Vad använder ni för batteri till eran motor? Är i färd med att köpa ett men vet ej hur många AH jag ska ha. Har en Minn Kota Endura 30.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Minn kota, batteri
Collapse
X
-
Har en Minn Kota 30.
Till den har jag två stycken 75Ah's batterier. Den variant av batteri du skall ha är: FRITIDSBATTERI (ej startbatteri för motordrivet fordon).
FÖRDELAR:
* Går det ena sönder har jag ett kvar (Köper du ett stort som går sönder har du inget kvar).
* Enklare att bära två mindre batterier två gånger än ett stort en gång.
* Alltid gott att veta att det ligger ett fulladdat inför hemfärd (eller när halva fisketuren passerat).
* Det andra batteriet kan du använda till exempelvis ekolod (som inte skall ha samma strömkälla som din elmotor).
* Det ena batteriet kan fungera som styrtyngd ifall du är ensam i till exempel en kanot (som i mitt fall).
* Du kan dela upp ditt köp och köpa det andra efterhand.
* 75Ah är fullgott. Och x2 med ovan nämnda så blir du en vinnare!
/StorfiskarenSenast ändrad av Storfiskaren; 2007-06-29, 11:36.The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
Klickbara länkar följer nedan
Nattplockad mask
Gädda äter Sissy
Abborre vs mask
Abborre vs mört
Måånga gäddor samlade vid betet
Gädda äter gädda
Spännande fiskemetod efter gädda
FS SPARADE TRÅD
Laxhugg!
-
Jepp håller med Storfiskaren 75Ah är lagom stora och hanterbara så kör på såna, välj dock en modell som tål djupurladdningar som tex Fritidsbatterier eller renodlade förbrukar batterier.
Har Du inte snabbkopplingar på motorsladdarna så sätt på såna så blir det enklare att skifta mellan baterierna, finns hos Classe i sjön för under hundringen.
Kommentera
-
Jag kör med ett Banner 110ah, kanske lite i största laget men samtidigt har man mycket kapacitet i det. Räcker oftast två till tre fisketurer innan man behöver ladda det igen. Det negativa är att det är det är jäkligt tungt att bära runt på. Hantagen på ett bilbateri är knappast något att hänga i julgranen så det beror på vad du prioriterar? Ett smidigt batteri eller ett batteri med mycket kräm.Senast ändrad av Jompe; 2007-06-29, 09:44.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av landstrykeren Visa inläggDet jag vill ha är ett batteri som räcker några timmar. Men ett 75ah funkar alltså? Hur länge brukar det hålla för er?
Vi hade 75 Ah till våran och det gick 12 timmar på ettan, 10 på tvåan och 2 timmar på femman om jag inte minns helt galet. Tiderna är inte uppmätta utan är beräknade utifrån uppgifter om den motorns elförbrukning som jag hittade på nätet. Vi hade en plasteka på 3,85m och i mindre sjöar klarar man många timmars fiske om man inte behöver transportera sig långa sträckor.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av landstrykeren Visa inläggDet jag vill ha är ett batteri som räcker några timmar. Men ett 75ah funkar alltså? Hur länge brukar det hålla för er?
/StorfiskarenThe alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
Klickbara länkar följer nedan
Nattplockad mask
Gädda äter Sissy
Abborre vs mask
Abborre vs mört
Måånga gäddor samlade vid betet
Gädda äter gädda
Spännande fiskemetod efter gädda
FS SPARADE TRÅD
Laxhugg!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 874 visningar
0 gillar
|