Upphängning av Evinrude-motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upphängning av Evinrude-motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Upphängning av Evinrude-motor?

Jag har i en annan tråd kort tagit upp att jag har problem med att hänga upp en Evinrude-motor från 80-talet. Dock är det inga problem att hissa motorn ur vattnet, problemet är alltså att den inte går att fixera i upprätt läge.
    För den som har lust finns bilder att titta på som jag har tagit av motorn.
    Någon som har en idé hur man skall gå tillväga?

Väldigt tacksam för hjälp!

Eino: vilken spärr? Lock/release-spärren? Vad jag kan se fungerar fjädern, den fungerar i alla fall när man skall låsa motorn då den är i vattnet. Tror du att det är på detta ställe, enligt bild2.jpg nedan, som jag ska felsöka??

här är en bild på fjädern, om det var den du menade?

Kommentera

Du får ju flytta pinnen i dom olika hack den ska ligga i tills du får rätt läge. Om inte det går är den fastrostad på nåt sätt. Har en med samma typ som din hemma. Man bara flyttar den manuellt för han i dessa spår
      man ser på bild.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Du får ju flytta pinnen i dom olika hack den ska ligga i tills du får rätt läge. Om inte det går är den fastrostad på nåt sätt. Har en med samma typ som din hemma. Man bara flyttar den manuellt för han i dessa spår
        man ser på bild.
        menar du dem hack som syns på bilden? De är ju enbart till för att ändra vinkel när man kör båten. Båtmotor flyttas alltså bara några grader. Mitt problem är att jag inte kan få upp motorn ur vattnet och få den att stanna där.

Kommentera

Du har väl som jag skrev ett svart handtad eller en spärr som fäller mot dig. Och sedan drar du upp motorn och den låser sig. Den ska sitta på vänster sida.
          Brukar stå Run på den. Är lika med grundsmyg. Sen när motorn ska ner i rakt läge fäller man tillbaks spärren först.

Kommentera

du kan eventuellt dra åt bulten lite grann den som sitter i motorfästet

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              Du har väl som jag skrev ett svart handtad eller en spärr som fäller mot dig. Och sedan drar du upp motorn och den låser sig. Den ska sitta på vänster sida.
              Brukar stå Run på den. Är lika med grundsmyg. Sen när motorn ska ner i rakt läge fäller man tillbaks spärren först.
              Har ingen sån spärr, endast spärren som heter Lock/release som sitter rakt under choken. Sådana där vanliga spärrar som är till för upphängning, som sitter på vänster eller höger sida, som ex. på en Yamaha-motor som jag kollat på, finns inte.

Äh, jävla skitmotor..jag får nog tillverka något eget känns det som..Gah!

Kommentera

Som nödlösning kanske du kan ta med en liten träkloss och klämma fast mellan rigg och akterspegel så motorn inte åker tillbaka när du ska ha den uppfälld?

Kommentera

Har själv en Evinrude. Den har ingen spärr för att låsa den i uppfällt läge. Däremot om du fäller upp den och sen viker motorn åt sidan så håller den kvar i uppfällt läge. På min funkar det.
                  "Hellre en dålig fiskedag än en bra arbetsdag"

Kommentera

Sjukt jag har min 6 hk av äldre modell i källaren. Har glömt hur det var med upphängningen för grundsmygläge eller för ändring av riggläge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58