Guide för att lära sig tvåtaktsmotorer (små båtmotorer) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide för att lära sig tvåtaktsmotorer (små båtmotorer)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av minismood Visa inlägg
    Vet ej om jag fick svar på följande fråga:
    Vad ska jag kolla på om jag ska se efter om motorn är i gott skick? Typ kolla tändstift, filter..? Hur gör jag detta?

Är din motor i gott skick skall den ha bra komprision.. Har den detta krävs inga större summor pengar för att få den att lira igen.. Biltema ha en Kompressionsprovare för 179:- art nr: 15-1314.
    Vad en frisk motor skall ha i komp skiljer lite mellan modeller och fabrikat.. Så hör med din lokala båtmek vad din motor skall ha, dom borde ha koll. OBS bara för att du inte får exakt det värde som motorn har som ny, betyder inte att den är skrotfärdig.. Skiljer det mycket, så krävs det lite mer omfattande reprationer..

//Abel
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Här är en bra sida för den som vill få ordning på sin förgasare, eller få en inblick så man kan förstå varför t.ex ens motor går bra förräns den blivit varm.
      Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Något annat om min motor...Det är alltså en Evinrude 6-hk från 80-talet..tror jag..:-)
        Jag köpte den för några veckor sen. Har ytterligare ett litet problem. Jag har ingen aning om hur jag ska hänga upp den. Alltså lyfta den ur vattnet och få den att stanna kvar ovanför vattenytan..Vanligtvis brukar det finnas någon spärr eller hake i fästet under riggen men jag hittar ingen förutom det där vinklingsläget. Att låsa motorn i nedfällt läge är inga problem men som sagt när man drar upp...?

Kommentera

Ja du behöver lära dig mycket det hör jag. Finns i regel en svart spak som du drar upp.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

jo, det stämmer, jag behöver lära mig mycket. Precis som du en gång i tiden :-)

Men i alla fall. Jag kanske var otydlig men det finns alltså ingen sån där svart spak, fan, jag kanske behöver ta en bild för att illustrera. Vad som finns är en lock och release-spak men det handlar endast om att riggen skall låsas (för att den inte ska åka upp när man backar...) men annars finns det inget. Jag hittar alltså inget fäste som kan tänkas låsa fast riggen i upprätt läge...Någon som har erfarenhet av Evinrudes från 80-talet?? :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av minismood Visa inlägg
              Något annat om min motor...Det är alltså en Evinrude 6-hk från 80-talet..tror jag..:-)
              Jag köpte den för några veckor sen. Har ytterligare ett litet problem. Jag har ingen aning om hur jag ska hänga upp den. Alltså lyfta den ur vattnet och få den att stanna kvar ovanför vattenytan..Vanligtvis brukar det finnas någon spärr eller hake i fästet under riggen men jag hittar ingen förutom det där vinklingsläget. Att låsa motorn i nedfällt läge är inga problem men som sagt när man drar upp...?
              Har en Johnson från den tiden (samma sak som Evinrude) och där är det samma spak som man använder för att låsa den nerfälld och uppfälld, kan det vara så på din med ??

Kommentera

Rospigg: Alltså Lock och Release-spaken? Hur låser du den när du fäller upp motorn? Bara genom att trycka ner eller upp den? Jag har provat lite med det men det fungerar inte. Som sagt, den fungerar att låsa i nedfällt läge men inte när man drar upp motorn..

Kommentera

Har du pumpat mkt gädda i våras så ska du nog orka hålla emot när du backar
                  Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Jo, på en 6 hk klarar man nog att hålla emot :-) men lock och release har ändå den funktionen att hjälpa för de mindre starka.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58