Motorproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorproblem

    Köpte mej en båt med en gammal Johnson 50 hk (-88) för ett tag sedan och nu skulle jag sparka igång den tänkte jag.
    Men jag kan bara dra runt motorn ett halvt varv sedan är det stopp.

    Har alltså provat med att:

    1) laddat batteriet och testat med starten, men den slår till och sen stendöd.

    2) provat att dra runt motorn för hand (med urtagna tändstift), går att vrida ett halvt varv på svänghjulet sedan tar det stopp.

    Någon som kan ha en ide om vad det kan vara?
    Värt att lägga tid på, eller köpa en ny/nyare motor?

  • #2
    Om den funka förut då gissar jag på att batteriet är slut och behöver bytas

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Newborn Visa inlägg
      Köpte mej en båt med en gammal Johnson 50 hk (-88) för ett tag sedan och nu skulle jag sparka igång den tänkte jag.
      Men jag kan bara dra runt motorn ett halvt varv sedan är det stopp.

      Har alltså provat med att:

      1) laddat batteriet och testat med starten, men den slår till och sen stendöd.

      2) provat att dra runt motorn för hand (med urtagna tändstift), går att vrida ett halvt varv på svänghjulet sedan tar det stopp.

      Någon som kan ha en ide om vad det kan vara?
      Värt att lägga tid på, eller köpa en ny/nyare motor?
      Utgår ifrån att Du provkörde motorn innan köp så Du vet att den funkade då iaf, om så är det något som hänt senare, att den inte går att dra runt ens för hand är illa så batteriproblem kan vi lämna så länge.

      Har Du kollat att växeln inte ligger i utan det är neutral, om växeln ligger i bara lite så slår startspärren till och det går inte att få igång motorn och det brukar inte gå att dra runt den för hand heller.
      Om det är växeln som ligger i och neutralen inte går i lätt så behöver Du justera växellägena med hjälp av justerskruvarna på växelvajern inne under motorkåpan.

      Hjälper inte det så får det bli mera omfattande felsökning men vi hoppas på ett lätt fel.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg

        Utgår ifrån att Du provkörde motorn innan köp så Du vet att den funkade då iaf, om så är det något som hänt senare, att den inte går att dra runt ens för hand är illa så batteriproblem kan vi lämna så länge.

        Har Du kollat att växeln inte ligger i utan det är neutral, om växeln ligger i bara lite så slår startspärren till och det går inte att få igång motorn och det brukar inte gå att dra runt den för hand heller.
        Om det är växeln som ligger i och neutralen inte går i lätt så behöver Du justera växellägena med hjälp av justerskruvarna på växelvajern inne under motorkåpan.

        Hjälper inte det så får det bli mera omfattande felsökning men vi hoppas på ett lätt fel.

        Tyvärr så provkörde jag inte innan köpet då vi inte fick igång den pga batteriet inte var fulladdat då, litade på att förra ägaren inte ljög mej rakt i ansiktet.

        Växeln ligger inte i det har jag kollat, batteriet är fulladdat, dock ej belasttestat, men för det ska det ju gå att dra runt motorn tycker jag.

        Får väl åka ut till båten och ta bort toppen senare i veckan, tänkte mest på om det kunde vara någon som har en eller flera tips på vad det kan vara.
        Går ju som sagt att dra ett halvt varv på svänghjulet med spärrskaft, men inte ett helt varv..

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Newborn Visa inlägg


          Tyvärr så provkörde jag inte innan köpet då vi inte fick igång den pga batteriet inte var fulladdat då, litade på att förra ägaren inte ljög mej rakt i ansiktet.

          Växeln ligger inte i det har jag kollat, batteriet är fulladdat, dock ej belasttestat, men för det ska det ju gå att dra runt motorn tycker jag.

          Får väl åka ut till båten och ta bort toppen senare i veckan, tänkte mest på om det kunde vara någon som har en eller flera tips på vad det kan vara.
          Går ju som sagt att dra ett halvt varv på svänghjulet med spärrskaft, men inte ett helt varv..
          När något har stått en längre & det funka innan antingen är det batteriet eller dålig bensin som har varit bovarna för mig, i ditt fall när inte motorn rör sig då är det inte inte bensinen i alla fall då hade jag börjat med att säkerställa att det inte är ett batteri problem & provat med ett annat batteri, inte ovanligt att laddaren säger att batteriet är fullt när den egentligen är slut/dött.

          Kommentera


          • #6
            Men TS skriver ju att det bara går vrida svänghjulet för hand ett halvt varv med borttagna tändstift sen blir det stopp.
            Då lär det knappast vara dåligt batteri.

            Det verkar vara något "mekaniskt" fel så att börja med att ta av topplocket verkar vara en bra början.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Newborn Visa inlägg


              Tyvärr så provkörde jag inte innan köpet då vi inte fick igång den pga batteriet inte var fulladdat då, litade på att förra ägaren inte ljög mej rakt i ansiktet.

              Växeln ligger inte i det har jag kollat, batteriet är fulladdat, dock ej belasttestat, men för det ska det ju gå att dra runt motorn tycker jag.

              Får väl åka ut till båten och ta bort toppen senare i veckan, tänkte mest på om det kunde vara någon som har en eller flera tips på vad det kan vara.
              Går ju som sagt att dra ett halvt varv på svänghjulet med spärrskaft, men inte ett helt varv..
              Innan du jobbar dig med att ta av toppen, som med stor sannolikhet kommer innebära ett antar skruvar/bultar som ryker av, så kan du som du redan gjort plocka ur stiften. Peta in en skruvmejsel, eller en penna eller något i tändstiftshålen så att du kan se om kolvarna rör sig när du försöker dra runt motorn.

              Gör dom det, men du bara kan dra runt ett halvt varv, så kan det finnas olika orsaker till det. En eller flera skurna cylindrar, brott på vevstake, eller vevaxel o.s.v.
              Är det någon av kolvarna som inte rör sig, så är det troligen brott på den vevstaken, eller så har kolvbulten gett sig o.s.v.

              Som "gc" skriver, så är det ingen idé att lägga tid på att ladda batteri och annat som har med startmotorn att göra. Får du inte runt motorn med hylsa och spärrskaft, så är det ett mekaniskt problem. Det är ändå en nästan 40 år gammal motor och saker ger ju förr eller senare upp...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

                Innan du jobbar dig med att ta av toppen, som med stor sannolikhet kommer innebära ett antar skruvar/bultar som ryker av, så kan du som du redan gjort plocka ur stiften. Peta in en skruvmejsel, eller en penna eller något i tändstiftshålen så att du kan se om kolvarna rör sig när du försöker dra runt motorn.

                Gör dom det, men du bara kan dra runt ett halvt varv, så kan det finnas olika orsaker till det. En eller flera skurna cylindrar, brott på vevstake, eller vevaxel o.s.v.
                Är det någon av kolvarna som inte rör sig, så är det troligen brott på den vevstaken, eller så har kolvbulten gett sig o.s.v.

                Som "gc" skriver, så är det ingen idé att lägga tid på att ladda batteri och annat som har med startmotorn att göra. Får du inte runt motorn med hylsa och spärrskaft, så är det ett mekaniskt problem. Det är ändå en nästan 40 år gammal motor och saker ger ju förr eller senare upp...
                Jag stoppade i en skruvmejsel och båda kolvarna rörde sej men inte hela vägen förklarligt nog.
                Då tänker jag att vevstakarna borde ha klarat sig?
                Funderar på om det är så att kolvarna har nytt och såna fall borde man kanske kunna knacka till dom lite?
                Har inte skruvat med utombordare förut, men vill inte beställa packningssats för 3500 innan jag vet om jag ska sikta på en annan....

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Newborn Visa inlägg

                  Jag stoppade i en skruvmejsel och båda kolvarna rörde sej men inte hela vägen förklarligt nog.
                  Då tänker jag att vevstakarna borde ha klarat sig?
                  Funderar på om det är så att kolvarna har nytt och såna fall borde man kanske kunna knacka till dom lite?
                  Har inte skruvat med utombordare förut, men vill inte beställa packningssats för 3500 innan jag vet om jag ska sikta på en annan....
                  OK, innan du knackar så skulle jag föreslå följande: Tilta upp motorn max så att tändstiften pekar uppåt, ut med tändstiften och sedan i med något som kan smörja upp och lossa ev. kolvringar som fastnat eller vad det nu kan vara. ATF olja (olja till automatlådor) och en skvätt aceton i det, är ett gammalt knep från bilvärlden och lite billigare än 2 burkar WD40. Låt det stå ett tag, några timmar eller dagar beroende på hur hårt det sitter. Sedan är det bara att försöka med spärrskaftet igen. Fram och tillbaka, försök inte dra med för mycket våld förbi där det stoppar. Utan tändstiften i ska det inte vara speciellt tungt att dra runt motorn.

                  Vill det sig ändå inte, så kanske läge på att knacka, men då behöver du något bättre än en skruvmejsel att driva med. Annars är risken att du slår ett hål i kolven. Vet inte om det är aluminium i block och kolvar, eller gjutjärn, men det är kanske läge på att vara lite försiktig

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

                    OK, innan du knackar så skulle jag föreslå följande: Tilta upp motorn max så att tändstiften pekar uppåt, ut med tändstiften och sedan i med något som kan smörja upp och lossa ev. kolvringar som fastnat eller vad det nu kan vara. ATF olja (olja till automatlådor) och en skvätt aceton i det, är ett gammalt knep från bilvärlden och lite billigare än 2 burkar WD40. Låt det stå ett tag, några timmar eller dagar beroende på hur hårt det sitter. Sedan är det bara att försöka med spärrskaftet igen. Fram och tillbaka, försök inte dra med för mycket våld förbi där det stoppar. Utan tändstiften i ska det inte vara speciellt tungt att dra runt motorn.

                    Vill det sig ändå inte, så kanske läge på att knacka, men då behöver du något bättre än en skruvmejsel att driva med. Annars är risken att du slår ett hål i kolven. Vet inte om det är aluminium i block och kolvar, eller gjutjärn, men det är kanske läge på att vara lite försiktig
                    Atf olja och aceton, ska testas .
                    Har haft i lite av nån typ av 5-56, ska verkligen testa den blandning du föreslår.
                    Haha, hade inte tänkt knacka på kolvarna med skruvmejsel , utan det var en tanke om jag tar väck toppen....

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 891 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Startad av Mackan4, 2024-04-18, 11:57
                    7 svar
                    348 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Fyllekajja, 2024-04-22, 16:00
                    3 svar
                    306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg
                     
                    Startad av Jnan, 2024-04-23, 13:57
                    1 svar
                    178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg
                     
                    Arbetar...