Hur många timmar är för mycket på en motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många timmar är för mycket på en motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur många timmar är för mycket på en motor?

Jag håller just nu på att leta efter en ny fiskebåt som jag skall använda på västkusten till Fiske och lite nöjesturer. Jag har fastnat för en Walkaround båt på ca 6m. När jag skummar igenom blocket och andra siter efter båtar inom min budget så har de flesta motorer gått allt mellan 200-500 timmar.

Vad är egentligen för mycket? När börjar en motor bli för "välanvänd"?
    Skall tilläggas att de motorer jag kollar på är t.ex. Suzuki 115 eller 140HK, Mercury 135HK Verado etc. som är allt från 3 till 13 år gamla.
    Jag vill ha en pålitlig motor. Jag planerar att köra vissa långturer. Både längs med västkusten men även ut på djupen 40-50 sjömil från land och vill inte riskera att ha en motor som löper större risk att fela än andra.

Hur skulle ni resonera med de förutsättningarna?

//B

Det antal timmar Du nämner är i mina ögon inte mycket alls, har bara motorn fått ordentlig service med oljebyten och annat (ska vara dokumenterat) så har den många år kvar, en sak som är viktig att kolla på motorer som är nära 10 år eller mera är kam remmen eller kedja nberoende på fabrikat men de Du kollar på har rem om jag minns rätt.

Varför det är viktigt att kolla detta är att om den går sönder under färd blir det ofta stora skador = dyrt att laga, så det lönar sig att kolla det och ev byta i förebyggande syfte så har motorn mycket kvar att ge, jag skulle inte tveka att köpa en beg av de varianter Du nämner om ovan är OK.

Jämför med en beg bil som som gått 20.000 mil det är många gånger fler timmar än båtmotorn och inte många tvekar på att köpa en sån bil och 4 Takts båtmotorer är i princip samma som bilmotorer bara ett växelhus med proppeller istället för växellåda och hjul!

My 2 Cent

Kommentera

Med tanke på var du ska använda båten, borde du kanske överväga att ha en mindre reservmotor också, om det finns utrymme för det. Det blir problematiskt med en motor som lägger av under de omständigheterna.

Kommentera

De fleste motorer går ikke i stykker, de står i stykker. Det gjelder spesielt i saltvann, så hvis du kan velge mellom to identiske motorer hvor den ene har gått i saltvann og den andre i ferskvann, så er valget ditt enkelt. : )

En moderne 4-takter som vedlikeholdes kan fint gå 4000 timer før du må påregne større kostnader, motorer som brukes mye (profesjonell bruk, ferger, fiskebåter etc) kan gå over 10.000 timer. Når vi snakker om motorer fra saltvann, er alder mye viktigere enn brukstimene, pga korrosjon.
        Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 842 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus