Yamaha F100 -08 problem vid gaspådrag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha F100 -08 problem vid gaspådrag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Yamaha F100 -08 problem vid gaspådrag

    Hej

    Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan fick jag blåsa av. När jag la i båten förra veckan var den svårstartad och kändes som batteriet hade cellfel då startmotor och även trim/tilt motor klickade i vissa lägen. Detta visade sig dåligt kontakt pga. ärgad kontakt på minuspolen(bakom plastskydd) vilket jag åtgärdade, bytte även ut till nytt batteri i samma veva. Efter detta fungerade inte varvräknaren längre, den "startar" upp men visar bara ett streck och trim/tilt indikatorn blinkar.(se bifogad bild)
    Som jag nämnde tidigare så får man nöta på starten i ca 10 sekunder innan den startar mot tidigare då den startade på 2 sekunder. När motorn väl är igång och man ska lägga upp båten i planing känns det som motorn kvävs när man ger på fullt gaspådrag. Går man ner på lägre varvtal fortsätter motorn att gå men man hör att den inte går lite rent som tidigare år.

    Dessa saker nedan har jag felsökt:

    * Kollat tändning på tändspolarna med enkel tändningsprovare mellan tändspole och stift, det är gnista.
    * Jag har bytt alla tändstift, inget gammalt stift var blött eller hade "onaturlig" färg.
    * Jag har lossat bränsleslang efter lågtryckspumpen efter det mindre filtret som sitter direkt efter pumpen och när motorn är igång med denna slang är lös pumpar det rikligt med bränsle så misstänker inte dålig bränsletank med tillhörande handpump(blir hård).
    *Jag har undersökt alla säkringar som sitter inne i motorn som sitter vid luftintaget med multimeter, alla dessa är hela.

    Mina funderingar är om det kan vara högtryckspumpen(VST) som har lagt av. Det går ström fram till kontakt till VST:n men vet inte hur den ska låta när man drar på tändningen så har inget att relatera till. Vet att det sitter dels en elektrisk pump i VST:n men även två filter och en flottör. Har testat att tömma VST:n på bränsle för att kolla så det inte var fel på flottören och den fyller på bränsle så misstänker mer pumpen som trycker ut bränslet till insprutningen. Tänkte kolla om någon annan har erfarenhet av att dom haft problem med VST:n?

    Tack på förhand.

    Mvh Walle

  • #2
    När du la i båten har den stått sen förra säsongen?
    Funka den bra tidigare då brukar det var batteriet och bensinen som har blivit gammalt.
    Är det så då kan det vara gammal bensin?

    Det nya batteriet är det sprillans nytt?
    Vad är det för batteri, märke och modell?
    Har du mätt spänningen på batteriet?
    Är det laddat, ett nytt batteri från butik kan behövas laddas.

    Kommentera


    • #3
      Hej Cosmoz

      Jag la i båten förra veckan och det var inga problem med motorn förra säsongen. Det är ny bensin så borde inte vara det problemet.
      Batteriet jag köpte var Exide Start EN750 74 Ah.Laddade det innan jag monterade det och har en spänning på 12,8 volt sist jag mätte.

      Mvh David

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Wallepalle1 Visa inlägg
        Hej Cosmoz

        Jag la i båten förra veckan och det var inga problem med motorn förra säsongen. Det är ny bensin så borde inte vara det problemet.
        Batteriet jag köpte var Exide Start EN750 74 Ah.Laddade det innan jag monterade det och har en spänning på 12,8 volt sist jag mätte.

        Mvh David

        Börja med att försöka hitta felet till mätaren som inte visar som den ska du hade någon kontakt som hade ärjat så det kan hänga ihop.
        Hade jag tagit en voltmätare & kollat vidare om det inte är fler kontakter som kan vara dåliga.

        Kommentera


        • #5
          Ang att motorn känns trött när du ska upp i plan så kan du ju testa om du märker någon skillnad om du samtidigt pumpar på blåsan. Märker du skillnad till det bättre så kan det vara lågtryckspumpen som inte orkar ge tillräckligt med bränsle. Sen kan ju spridarna/injektorerna sättas igen oxå. Brukar gå att lossa hela railen med spridarna på och köra på starten så kan man hur spredarbilden är. Det ska komma ut som dimma,inte strålar.

          Motorn går på alla cylindrarna? Tappar man 1cyl så kan motorn gå vettigt på lägre varvtal men orkar inte med när man drar på. För då kan de ju vara injektor,tändkabel eller tändspole som gett upp. Testa att dra ut o sätta tillbaka en tändkabel i taget medan motorn är igång och lyssna om du märker någon skillnad.

          Och vad gäller varvräknaren så skulle jag kika på kontaktstycken osv så inte mer har ärgat eller blivit fuktiga.
          Senast ändrad av jimmy85; 2024-06-25, 15:03.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

            Börja med att försöka hitta felet till mätaren som inte visar som den ska du hade någon kontakt som hade ärjat så det kan hänga ihop.
            Hade jag tagit en voltmätare & kollat vidare om det inte är fler kontakter som kan vara dåliga.
            Jag ska följa ditt råd och mäta strömmen från mätaren för att se om det är dålig kontakt på vägen.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Ang att motorn känns trött när du ska upp i plan så kan du ju testa om du märker någon skillnad om du samtidigt pumpar på blåsan. Märker du skillnad till det bättre så kan det vara lågtryckspumpen som inte orkar ge tillräckligt med bränsle. Sen kan ju spridarna/injektorerna sättas igen oxå. Brukar gå att lossa hela railen med spridarna på och köra på starten så kan man hur spredarbilden är. Det ska komma ut som dimma,inte strålar.

              Motorn går på alla cylindrarna? Tappar man 1cyl så kan motorn gå vettigt på lägre varvtal men orkar inte med när man drar på. För då kan de ju vara injektor,tändkabel eller tändspole som gett upp. Testa att dra ut o sätta tillbaka en tändkabel i taget medan motorn är igång och lyssna om du märker någon skillnad.

              Och vad gäller varvräknaren så skulle jag kika på kontaktstycken osv så inte mer har ärgat eller blivit fuktiga.
              Har testat att pumpa blåsan vid körning men blir ingen skillnad. Tack för bra tips med att kolla injektorerna, detta ska jag testa innan jag ger mig på VST pumpen. Jag får känslan av att det är ett bränsleproblem så detta med injektorerna ska jag testa ikväll.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 642 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 961 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 711 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Startad av MLU, 2020-03-09, 22:03
              7 svar
              1 764 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg senzitivity  
              Startad av Anderi79, 2023-07-01, 13:22
              6 svar
              441 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman
               
              Arbetar...
              X