Styrning på gammal utombordare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Styrning på gammal utombordare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Styrning på gammal utombordare

    Hej! Jag har en gammal johnsson 70 seahorse som behöver lite service i styrningen. Delvis gick det av en pryl som jag lagat med en bult och 2 slangklämmor (funkar bra nu) men även själv kulleden som hakar i motorn glappar rätt duktigt.
    någon som vet var det är jag behöver köpa? Jag kan inte så värst mycket om båtmotorer, så jag vet inte vad jag letar efter.

    Jag antar att det är mekanisk styrning med vajer? Men jag är inte helt säker.

  • #2
    Det är en gammal Gen 1 eller 2 av Teleflexstyrning utan NFB och med centrumfäste mitt fram på motorn, så det kan bli tufft att hitta nya delar men jag skulle satsaa på att byta hela systemet så blir det bättre och håller längre samt blir också en säkrare styrning.

    Vill Du ha det ännu bättre så byt till en modern NFB Teleflex med genomgående och sätt ett returstag istället då Din motor saknar kanal för genomgång men det går att lura systemet och då får Du en klart bättre och pålitligare styrning = säkrare lite dyrare mycket bättre.

    Byt även styrväxeln på ratten då dem brukar slitas hårt på den sorten och behöver bytas ibland så med en ny vajer så är det klokt att byta den med så den inte går sönder eller börjar slira trots ny vajer.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Det är en gammal Gen 1 eller 2 av Teleflexstyrning utan NFB och med centrumfäste mitt fram på motorn, så det kan bli tufft att hitta nya delar men jag skulle satsaa på att byta hela systemet så blir det bättre och håller längre samt blir också en säkrare styrning.

      Vill Du ha det ännu bättre så byt till en modern NFB Teleflex med genomgående och sätt ett returstag istället då Din motor saknar kanal för genomgång men det går att lura systemet och då får Du en klart bättre och pålitligare styrning = säkrare lite dyrare mycket bättre.

      Byt även styrväxeln på ratten då dem brukar slitas hårt på den sorten och behöver bytas ibland så med en ny vajer så är det klokt att byta den med så den inte går sönder eller börjar slira trots ny vajer.
      Tackar för svar. Det verkar luta mot att byta alltihopa, klurigt att hitta rätt delar.
      har provat att skruva loss vinkeln med kulleden, den är förmodligen 3/8 hänga. Är nära m10, men m10 passar varken bult eller mutter.

      Den med returstag, menar du hydraulisk styrning? Eller mekanisk?
      Om jag byter styrväxel så kan båten få en ny ratt med, den är lite ful ändå.

      Man tar bara bort nuvarande vajjer och mäter totallängden fram till den gängade kulleden för att få rätt längd antar jag?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Fyllekajja Visa inlägg

        Tackar för svar. Det verkar luta mot att byta alltihopa, klurigt att hitta rätt delar.
        har provat att skruva loss vinkeln med kulleden, den är förmodligen 3/8 hänga. Är nära m10, men m10 passar varken bult eller mutter.

        Jo så är det ärtum gänga på den generationen

        Den med returstag, menar du hydraulisk styrning? Eller mekanisk?
        Om jag byter styrväxel så kan båten få en ny ratt med, den är lite ful ändå.
        Nix mekanisk Teleflex, men hydraul är ju bättre på alla vis men dyrare men om Du planerar att byta motor på båten framöver så kandet vara en klok investering.

        Man tar bara bort nuvarande vajjer och mäter totallängden fram till den gängade kulleden för att få rätt längd antar jag?
        Jepp och styrvajrar mäts i fot så samma som med spön 8" = 2,4m osv.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 822 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
        1 svar
        347 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Smolt
        av Smolt
         
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
        10 svar
        709 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg brollann  
        Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
        10 svar
        644 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Siks
        av Siks
         
        Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
        5 svar
        302 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg holden
        av holden
         
        Arbetar...
        X