Lyxproblem, vilken trollingmotor skall jag ha kvar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lyxproblem, vilken trollingmotor skall jag ha kvar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lyxproblem, vilken trollingmotor skall jag ha kvar?

    Hej!

    Jag har sedan tidigare en Motorguide xi3, ganska ny i bra skick som funkar bra.

    Jag har köpt en mindre Alubåt ca 4m. I det köpet följde det med en Minn Kota Terrova 12v 55lbs. Typ helt ny, inköpt förra året.

    I båtköpet följde det även med ett Lowrance Elite FS 9". Nu till min fråga, som jag fattat det går det att länka ihop ekolodet med Motorguiden men inte Minn kotan.

    Vilken elmotor hade ni behållt? Är det värt att ha den länkfunktionen mot ekolodet? Jag har läst att Minn kotan kanske är något "bättre". Typ bättre fjärrkontoll, möjlighet att styra via mobilen med mera.

    Jag spinnfiskar nästan bara efter gädda.

    Hur hade ni gjort? Kommer sälja den som jag inte behåller.

    Tack på förhand

    Dan


  • #2
    Det är ju egentligen två frågor:

    1. Behöver du länka ihop elmotorn med lodet?
    2. Behöver du display på fjärrkontrollen till elmotorn?

    1 och 2 kan alltså inte kombineras. Personligen hade jag lätt valt att behålla Minnkotan dvs alt. 2.

    Kommentera


    • #3
      Fiskar också mest gädda & borre
      Haft några elmotorer både motorguide Xi5 & minnkota power drive, terrova & ulterra , båda gör bra elmotorer så oavsett val är det bra motorer.

      Funktionen länka ihop elmotor motorguide & lowrance ekolod har jag några vänner som har men aldrig hört dom använda det riktigt & dom ggr vi har försökt använda det då har det funkat lite si och så, det är ingen funktion jag har sett användas ofta i praktiken.

      Det enda jag har upplevt som bättre med motorguide det är när man kör en drift då är den spikrak när man kollar spåret på lodet.

      Bäst gillar jag Minn kota & hade valt den alla dagar i veckan, kvalitén upplever jag som lite bättre, en fjärrkontroll med display så man ser vad man gör & vad som händer, mjukvara som går att uppdatera utan extra tillbehör.

      Kommentera


      • #4
        Jag hade tagit Minn kota alla dagar i veckan!
        Fiskekompisen har haft två motorguide xi5. Den ena dog efter ett tag, den han fick i utbyte var det bara strul med. När han skulle lämna in den så sa handlaren att de hade slutat att rekommendera motorguide och inte skulle ta in några fler för att de haft för många kunder som fått problem.
        Terrovan han har nu har det inte varit några som helst problem med. Jag köpte en powerdrive till min takbåt i somras, den funkar också hur bra som helst, men man saknar verkligen lift-assist som terrovan har.

        Kommentera


        • #5
          Terrovan, display på kontrollen är verkligen bra o ha också.

          Kommentera


          • #6
            I det läget skulle jag sälja Motorguide å Lowrance och för dom pengarna skulle jag köpa ett Humminbird lod som är kompatibelt med Minn Kotan. Anledningen till detta är för att det är ganska nice att exempelvis lägga upp en långsam rutt genom lodet på exempelvis 4 meters kurvan när man spinnfiskar.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
              I det läget skulle jag sälja Motorguide å Lowrance och för dom pengarna skulle jag köpa ett Humminbird lod som är kompatibelt med Minn Kotan. Anledningen till detta är för att det är ganska nice att exempelvis lägga upp en långsam rutt genom lodet på exempelvis 4 meters kurvan när man spinnfiskar.
              Om du går på det alternativet måste du kolla att din MK Terrova låter sig styras från en Humminbird. Min gamla Terrova gör det inte
              Du måste ha en motor med I Pilot Link för att det skall funka:


              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg

                Om du går på det alternativet måste du kolla att din MK Terrova låter sig styras från en Humminbird. Min gamla Terrova gör det inte
                Du måste ha en motor med I Pilot Link för att det skall funka:

                Ja det är sant, fick för mig att alla nyare Terrova hade det, är dåligt uppdaterad och har själv den gamla Minn Kotan med link till en gammal Onix 10a med en ännu äldre 998 som plotter, funkar kanon..

                Kommentera


                • #9
                  Tack för alla svar, blir nog att behålla Minn kotan. Börjar så iaf. Väntar lite med att sälja motorguiden. Såg att det var ca 3000 för att köpa nätverksdelarna också.

                  Efter att ha kollat en del videos så verkar ekolodet nice med social maps osv. Blir mitt första ”riktiga” ekolod. Lagom taggad

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg

                    Om du går på det alternativet måste du kolla att din MK Terrova låter sig styras från en Humminbird. Min gamla Terrova gör det inte
                    Du måste ha en motor med I Pilot Link för att det skall funka:

                    Denna är från 2023 så är lugnt, tack för tips

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 837 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                    1 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    721 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    308 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Arbetar...
                    X