Optimera Suzuki DF30A? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimera Suzuki DF30A?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Optimera Suzuki DF30A?

    Har en Sjöjeep 43 med en Suzuki DF30A från 2017. Va en bytes affär i vintras som jag tog i byte och jag med sonen nu byggt till fiskebåt. Jag upplever som att motorn får jobba orimligt tungt och det tar allt för lång tid att komma upp i plan. I lätt motvind, två vuxna och sonen tar det säkert 10-15 sek innan den planar ut. Vet ju att många motorer är stryptag på olika sätt. Vet någon om denna modell går att kräma ur lite mer? Skulle varit toppen med 40 - 45 hk.

  • #2
    Ursprungligen postat av Anderi79 Visa inlägg
    Har en Sjöjeep 43 med en Suzuki DF30A från 2017. Va en bytes affär i vintras som jag tog i byte och jag med sonen nu byggt till fiskebåt. Jag upplever som att motorn får jobba orimligt tungt och det tar allt för lång tid att komma upp i plan. I lätt motvind, två vuxna och sonen tar det säkert 10-15 sek innan den planar ut. Vet ju att många motorer är stryptag på olika sätt. Vet någon om denna modell går att kräma ur lite mer? Skulle varit toppen med 40 - 45 hk.
    Tyvärr så går det inte med 30hk som är omkring 500cc. Som din suzuki. Tror det bara finns 2 st 30hk som du kan det med. Yamaha och mercury CT. Båda är på 750cc och är en strypt 3cyl 40hk.

    Kommentera


    • #3
      Kolla vilket varvtal motorn skall ligga på vid full gas,
      dvs när du kommit upp i plan och motorn kan varva ur på full gas.

      Om du inte kommer upp i max varv kan du testa att byta till en annan propeller eller till en kompositpropeller med ställbara blad. Då kan du själv testa fram en bra balans mellan toppfart/marschfart/plantröskel

      Kommentera


      • #4
        Ja, jag har beställt en varvräknare och ska kolla. Propellern som sitter på är 10 1/4x13. Ingen aning om det är mycket eller lite pitch för kombination motor/båt.

        Sjöjeepen går tydligen lite "trögt" i sjön. Har inte kollat hur mycket V-botten det är, men den ser lite vass ut. Sedan är det ganska vassa lister. Grymt grepp och stadig att köra, men som sagt orimligt trög att plana. Det är ju en relativt lätt båt trots allt och jag tycker 30hk ska räcka till. Men den hade inte mått dåligt av minst 10hk till...

        Kommentera


        • #5
          Har studerat ämnet lite. Vad jag förstår så kan en 4-bladig propeller hjälpa till att få upp den i plan tack vara mer "grepp". Dock på bekostnad av lite toppfart. Beställde en ställbar kompositpropeller som jag ska testa.

          En fundering är dock att om man nu landar på rätt varvtal på fullt pådrag, men den ändå känns för trög. Återstår det då bara en kraftigare motor? Eller finns det annat man kan laborera med? Viktfördelning är så klart en aspekt men det jag laborerat tycker jag inte riktigt det hjälper tyvärr.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Anderi79 Visa inlägg

            En fundering är dock att om man nu landar på rätt varvtal på fullt pådrag, men den ändå känns för trög. Återstår det då bara en kraftigare motor? Eller finns det annat man kan laborera med? Viktfördelning är så klart en aspekt men det jag laborerat tycker jag inte riktigt det hjälper tyvärr.
            Nu vet jag inte hur utbudet med propellrar ser ut till din motor, men hittar du rätt varvtal så kan det gå att laborera med att gå upp i pitch och ned i diameter eller vice versa för att få andra egenskaper.

            Kommentera


            • #7
              Möjligt att du kan få lite bättre acc med en annan propeller men möjligen på bekostnad av toppfart… om det är av viss relevans. Hade likande problem med en vällastad Alumacraft 445 med en 25hk 4-t (Parsun, gammal Yamahakopia typ) planade ej med tre vuxna, manuell trim så ingen hjälp där heller… Funderade länge på propellerbyte eller en byte till stark (Evinrude) eller eventuellt trimbar 30hk (Yamaha, Mercury) då båten endast var godkänd för Max 30hk. I slutändan bytte jag hela ekipaget…

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 647 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 961 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 722 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Startad av MLU, 2020-03-09, 22:03
              7 svar
              1 768 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg senzitivity  
              Startad av Anderi79, 2023-07-01, 13:22
              6 svar
              442 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman
               
              Arbetar...
              X