Minn Kota - säkring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota - säkring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Minn Kota - säkring?

    Hej!
    Har skaffat en Minn Kota endura c2 34 lbs.
    Till denna motor har jag tänkt att skaffa ett LiFEPO4-batteri på 50 Ah.
    Enligt Minn Kota så ska man använda en säkring på 50a. Men behövs det till detta batteri? Det kan väl inte leverera mer än 50a än då?

    Mvh/
    Anders

  • #2
    Batteriet klarar av att leverera mkt mer än 50A, 50Ah är mängden ström som finns i batteriet 50A i 1 timme eller 1A i 50timmar det har inget med hur stark ström du kan plocka ut.
    Så säkring bör du ha & den bör sitta så nära batteriet som möjligt, det är ifall det blir kortslutning då vill du inte ha en kabelbrand.
    Det är inte jättenoga med 50A säkring 60-70 funkar också & du köper automatsäkringar till betydligt bättre pris på Swedol eller Biltema

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av DIFAnders Visa inlägg
      Hej!
      Har skaffat en Minn Kota endura c2 34 lbs.
      Till denna motor har jag tänkt att skaffa ett LiFEPO4-batteri på 50 Ah.
      Enligt Minn Kota så ska man använda en säkring på 50a. Men behövs det till detta batteri? Det kan väl inte leverera mer än 50a än då?

      Mvh/
      Anders
      Ett batteri på 50Ah har en kortslutningsström på några hundra ampere, det sätter eld på dina kablar ganska omgående. För att inte tala om själva batteriet som kan bete sig ganska spännande vid en tvärkortis.
      Att inte sätta dit en säkring är bara dumsnålt.

      Kommentera


      • #4
        Leverantören anger max uttag till 50A, det var därför jag undrade. Tänkte att denna för mig nya batterityp hade någon sorts strypning som gjorde så att batteriet maxuttaget inte kunde överskridas.

        Men jag inser nu att dessa siffror inte gäller vid kortslutning.
        Tack till er båda för input!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Batteriet klarar av att leverera mkt mer än 50A, 50Ah är mängden ström som finns i batteriet 50A i 1 timme eller 1A i 50timmar det har inget med hur stark ström du kan plocka ut.
          Så säkring bör du ha & den bör sitta så nära batteriet som möjligt, det är ifall det blir kortslutning då vill du inte ha en kabelbrand.
          Det är inte jättenoga med 50A säkring 60-70 funkar också & du köper automatsäkringar till betydligt bättre pris på Swedol eller Biltema
          Otroligt bra svarat Cosmoz 08 !
          Mvh/Old Firehand (Leif Engström)



          Kommentera


          • #6
            Har ännu en fråga kring ämnet...typ

            Till batteriet har jag tänkt att fästa två olika snabbkopplingar: en som passar Biltema-laddaren och en som passar Minn Kota motorn.

            Kan båda snabbkopplingarna vara kopplade till batteriet samtidigt? Jag menar alltså om t ex Minn Kota snabbkopplingen (MKR-12) kan sitta på batteriet (med motorn frånkopplad förstås) när jag laddar batteriet.

            Antar då att jag behöver två säkringar?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av DIFAnders Visa inlägg
              Har ännu en fråga kring ämnet...typ

              Till batteriet har jag tänkt att fästa två olika snabbkopplingar: en som passar Biltema-laddaren och en som passar Minn Kota motorn.

              Kan båda snabbkopplingarna vara kopplade till batteriet samtidigt? Jag menar alltså om t ex Minn Kota snabbkopplingen (MKR-12) kan sitta på batteriet (med motorn frånkopplad förstås) när jag laddar batteriet.

              Antar då att jag behöver två säkringar?
              Köpte en batterilåda på biltema till min elsnurra, snabbkopplingar från batterilådan till batteriet.
              Elmotorn kopplas på batterilådan med två vingmuttrar, går även att ladda direkt på vingmuttrarna och sen en vattentät agusäkringshållare på pluskabeln från elmotorn då.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Adde_92 Visa inlägg

                Köpte en batterilåda på biltema till min elsnurra, snabbkopplingar från batterilådan till batteriet.
                Elmotorn kopplas på batterilådan med två vingmuttrar, går även att ladda direkt på vingmuttrarna och sen en vattentät agusäkringshållare på pluskabeln från elmotorn då.
                Ja jag har kollat på dessa färdiga batterilådor. Den från Minn Kota har ju inbyggd automatsäkring, men är ju svindyr.

                Det jag inte gillar med dessa lådor är storleken. En av fördelarna med att ha ett Lithiumbatteri är att storleken på batteriet är betydligt mindre än bly. Den fördelen försvinner om man använder dessa stora lådor.

                Om jag tolkar dig rätt så har du då ingen säkring när du laddar? Kunde man inte satt säkringen på pluskabeln mellan batteriet och lådan?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av DIFAnders Visa inlägg
                  Har ännu en fråga kring ämnet...typ

                  Till batteriet har jag tänkt att fästa två olika snabbkopplingar: en som passar Biltema-laddaren och en som passar Minn Kota motorn.

                  Kan båda snabbkopplingarna vara kopplade till batteriet samtidigt? Jag menar alltså om t ex Minn Kota snabbkopplingen (MKR-12) kan sitta på batteriet (med motorn frånkopplad förstås) när jag laddar batteriet.

                  Antar då att jag behöver två säkringar?
                  Varför inte bara byta kontakt på laddaren så att du har samma där?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av DIFAnders Visa inlägg

                    Ja jag har kollat på dessa färdiga batterilådor. Den från Minn Kota har ju inbyggd automatsäkring, men är ju svindyr.

                    Det jag inte gillar med dessa lådor är storleken. En av fördelarna med att ha ett Lithiumbatteri är att storleken på batteriet är betydligt mindre än bly. Den fördelen försvinner om man använder dessa stora lådor.

                    Om jag tolkar dig rätt så har du då ingen säkring när du laddar? Kunde man inte satt säkringen på pluskabeln mellan batteriet och lådan?
                    Ja Lithium är ju att föredra, missade att det var ett sådant du tänkt skaffa, utgick från att du skulle ha ett vanligt 80ah marinbatteri.
                    Som nephilim är inne på blir det ju då enklast att även montera en mkr12 anslutning på laddaren till batteriet.
                    Poängen med säkringen till elmotorn är ju att rädda elmotorn från att brinna upp om den skulle t. ex trassla in sig i sjögräs, tampar eller liknande, även mot kortslutning i båten. ser inte riktigt någon poäng med att säkra upp batteriet vid laddning?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 822 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    709 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    644 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Arbetar...
                    X