Motorguide xi3 bananas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorguide xi3 bananas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorguide xi3 bananas

Hej,
    i augusti blir 2 år jag köpte min frontmonterad elmotor. Fick skicka tillbaka den pga GPS problem (snurrade bara runt som en galning) tillbaka till mig juni 2022. Har använt det förra året en del men märkte redan då att ibland beteende sig konstigt men kommer inte ihåg vad det var exakt men det påverkade inte så mycket och har jag inte fördjupat mig i den.
    Förvarades inomhus (+20 grader), tog fram igår. Kontrollen fungerade inte då jag bytte batteri och då funkade den. Gick ut på sjön och skulle gått framåt men helt plötsligt bara gasade den på och blev helt okontrollerbart. Fick stänga av från säkringen. Gick vidare med bensinaren och när framme vid fiskestället gick över till elmotorn att fiska runt ön. Där också helt plötsligt går på max hastighet och går inte att göra ngt. Stänger av och på, ibland den funkar, ibland piper bara motorn typ 3gg sen tyst några sekunder och sen piper 3gg osv, ibland tar inte emot ngn kommando alls.
    Sen gjorde en gg samma sak med att den gick på max hastighet men jag lät den gå så par minuter då vi skulle åt det hållet ändå och överhettade vid + sladden vid säkringen så att plasten smällde och säkringen löstes ut.
    Idag försökte jag testa i garaget och verkar väldigt konstigt. Se bifogad video. Ibland den funkar bra i många minuter (har inte testat och väntat mer än 5-7 minuter).
    Är det jag som gör ngt fel? Behövs kalibreras efter batteribyte av kontrollen? Är det fel på motorn?

Här kommer videon

Kommentera

Ganske typisk oppførsel når den mister GPS-lås. Åpne topplokket og sjekke at strømledningen (de tykke) ikke ligger inntill GPS-mottageren.

Click image for larger version

Name:	MotorGuide-Kabelwicklung-GPS-Modul.jpg
Views:	1035
Size:	212,4 KB
ID:	2622244
      Team Colibri

Kommentera

Tusen tack Team Colibri! Ska kolla om jag får öppna upp det eller måste jag skicka in det…

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
          Tusen tack Team Colibri! Ska kolla om jag får öppna upp det eller måste jag skicka in det…
          4 st skruvar underifrån. Du ser vart de sitter på bilderna ovan. Det är gjort på 5 minuter och ofta fel från fabrik. Det var det på min Xi5:a och den bar sig också konstigt åt i början. Nu får den ett spel kanske en gång om året och det kan jag ta...

Kommentera

Låter rent av livsfarligt, står man och fiskar och motorn plötsligt drar fullt i sidled kan man ju åka i drickat - reklamera. Antar det finns en utförlig disclaimer med tanke på att det är en amerikansk produkt, skulle kunna ge enorma skadestånd annars.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Låter rent av livsfarligt, står man och fiskar och motorn plötsligt drar fullt i sidled kan man ju åka i drickat - reklamera. Antar det finns en utförlig disclaimer med tanke på att det är en amerikansk produkt, skulle kunna ge enorma skadestånd annars.
              En kollega var nyss på jakt efter en ny elmotor då han var less på att hans Xi5 bara stod och snurrade runt.
              Butiken han var till sa att de numera avråder kunder från att köpa motorguide, trots att de har dem i sortimentet. Tydligen har fler butiker också börjat göra det.

Kommentera

Man ska alltid sitta ner i båten. (Små båtar då)
                Har inte förstått modet med dessa nya fiskeracers ?
                Blir en hel generation som får helt felaktig bild vad god sjömanskap är!
                Måste ju vara massvis som druttat i vattnet..

Ett kastdäck på en 4-5 m båt är i mitt tycke vansinnigt..
                Senast ändrad av Najad; 2023-04-26, 09:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
                  Man ska alltid sitta ner i båten. (Små båtar då)
                  Har inte förstått modet med dessa nya fiskeracers ?
                  Blir en hel generation som får helt felaktig bild vad god sjömanskap är!
                  Måste ju vara massvis som druttat i vattnet..

Ett kastdäck på en 4-5 m båt är i mitt tycke vansinnigt..
                  Man skal selvfølgelig bruke egnet flyteplagg i båt, men kastedekk på båter i den størrelsen fungerer helt fin. Feks i min som har kastedekk både foran og bak.

Click image for larger version

Name:	tmp17070_9731.jpg
Views:	537
Size:	68,7 KB
ID:	2622419
                  Team Colibri

Kommentera

Ja flytväst är en självklarhet..inte på fotot dock.
                    Dessa båtar med kastdäck är ett mode taget från Usa men det tar inte bort att risken ökar för olyckor och ofrivilliga vattenbad.
                    Hoppas dom som är ute själva på vårkallt vatten både använder torrdräkt och säkerhetslina.
                    He he...många nog som tycker man är gammeldags men har man sett hur fort det kan gå fel så...ja.

Sen förstår jag absolut varför däcket är populärt..men om man tar två likadana båtar en med och en utan kastdäck ,allt annat lika..är jag inte så säker på att den med får mer fisk.. Nu är det här bara min personliga uppfattning...så behöver inte tas nån notis om..

​​​​​​

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus