Problem vid montering av drivaxel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem vid montering av drivaxel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem vid montering av drivaxel

Hallå skulle kolla till impellern, skruvade av så jag kunde dra ut växelhuset och drivaxeln som följer med. Gjort det förut och fått tillbaks utan problem.

nu råkde drivaxeln fara ut från växelhuset och jag tro jag har försökt med allt att få tillbaks det, utan resultat.. drivaxeln + huset skulle behöft komma in ca 1-2cm till, har det hänt någon av er, väldigt tacksam för tips på hur jag ska få ihop det.

Motorn är en Evinrude 2hk 2takt från -78

Kollade sprängskiss på boats.net. Och det ser inte ut som det är någon mutter som håller pinionen på plats på axeln. Men det känns väldigt konstigt. Om axeln kärvar i motorn så drar man ju axeln ur växelhuset istället.

Jag skulle inte försöka få ihop det med våld. Risken är stor att man förstör något.

Går det snurra proppellern så drivaxeln går runt? Håll emot lite på axeln så det inte bara är friktion som snurrar den. I så fall bör ju pinionen sitta på axeln.

Jag skulle nog börja med att ta bort impellerhuset och kollat om det är något som lossnat/lagt sig på tvären där så det inte går att få ihop det.
    Är allt ok där skulle jag tömma ur växelhusoljan och hoppas på att man kan lysa in och se om det är pinionen som ligger fel och inte vill hoppa på ordentligt. Om det är så kan man försöka pilla den tillrätta genom hålet så man slipper riva växelhuset.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
      Kollade sprängskiss på boats.net. Och det ser inte ut som det är någon mutter som håller pinionen på plats på axeln. Men det känns väldigt konstigt. Om axeln kärvar i motorn så drar man ju axeln ur växelhuset istället.

Jag skulle inte försöka få ihop det med våld. Risken är stor att man förstör något.

Går det snurra proppellern så drivaxeln går runt? Håll emot lite på axeln så det inte bara är friktion som snurrar den. I så fall bör ju pinionen sitta på axeln.

Jag skulle nog börja med att ta bort impellerhuset och kollat om det är något som lossnat/lagt sig på tvären där så det inte går att få ihop det.
      Är allt ok där skulle jag tömma ur växelhusoljan och hoppas på att man kan lysa in och se om det är pinionen som ligger fel och inte vill hoppa på ordentligt. Om det är så kan man försöka pilla den tillrätta genom hålet så man slipper riva växelhuset.
      tredje stycket, menar du att om jag har växelhuset löst och drivaxeln i, sedan vrider propellern för att se om drivaxeln snurrar?
      Tror inte att drivaxeln går runt, jag tömde ur oljan och lyste, såg då att där drivaxeln jängar i (är det det som är pinionen?) sitter helt snett så inte så konstigt att det inte gick att få till.

ska göra ett försök senare.

Stort tack för hjälpen, nu känns det lite ljusare

Kommentera

Ja det var precis så jag menade. Om delarna sitter rätt bör det vara bra ingrepp och lågt motstånd att snurra på grejerna.
        Om drivaxeln inte snurrar är det inget ingrepp. Går det trögt eller är låst sitter något på tvären.

Pinionen är drevet på axeln.

Ok då är axeln gängad direkt i drevet. Det funkar ju också.

Förhoppningsvis har du inte dragit i det för hårt med korsgängor, så det går att få isär igen.

Kolla ordentligt i växelhuset så det inte ligger nåt shims och skramlar runt där inne. Men de kan ju löst positioneringen på nåt sätt så det inte behöver shimsas.

Det bästa hade nog varit att öppna det då så du har koll på att det blir rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
          Ja det var precis så jag menade. Om delarna sitter rätt bör det vara bra ingrepp och lågt motstånd att snurra på grejerna.
          Om drivaxeln inte snurrar är det inget ingrepp. Går det trögt eller är låst sitter något på tvären.

Pinionen är drevet på axeln.

Ok då är axeln gängad direkt i drevet. Det funkar ju också.

Förhoppningsvis har du inte dragit i det för hårt med korsgängor, så det går att få isär igen.

Kolla ordentligt i växelhuset så det inte ligger nåt shims och skramlar runt där inne. Men de kan ju löst positioneringen på nåt sätt så det inte behöver shimsas.

Det bästa hade nog varit att öppna det då så du har koll på att det blir rätt.
          Sådär, inte hunnit kolla på motorn förs en nu, fick inte ihop det först till jag kom på att pinionen kanske inte skulle vara i "golvet" utan i taket, tack för hjälpen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 874 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus  
          Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58