Går dåligt på halvgas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Går dåligt på halvgas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Går dåligt på halvgas

    Hejsan allihop!

    ​​​​​​Införskaffade nyss ett ekipage med en Suzuki 15 hk 4-takt från 2005. Den har bara gått cirka 20 timmar och ser ny ut innanför kåpan.

    Jag började med att serva den: impeller, oljor, bränslefilter och oljefilter. När jag sedan provkörde den gick den jättefint på tomgång och låga varv. Men så fort jag ökar gasen lite går den ojämnt, ryckigt och misständer. Drar jag däremot på med fullgas går den helt perfekt igen.

    Förgasaren verkade ju misstänkt. Men efter att rengjort den flera gånger med tryckluft och bromsrengöring (eller vad det nu heter) kvarstår samma problem.

    Är det någon här som har någon idé på vad det kan vara? De får ju tillräckligt med soppa på fullgas, så bränslepumpen fungerar antar jag.

    Vad säger ni? Börjar bli rätt fiskesugen nu...


  • #2
    Provat byta stift?

    Kommentera


    • #3
      Kör du på 95 eller 98 oktan ? En del äldre går sådär på 95
      borde visserligen problemen följa med hela vägen i varvtalet

      Kommentera


      • #4
        Stiften är bytta, det glömda jag att skriva.

        Tja, att den inte vill ha 95 oktan på just halvgas känns ju rätt märkligt.

        Kommentera


        • #5
          Vatten i soppan? Rengjort tank, filtret i tanken, bytt soppa? Kör fullt blås i 10-15 min och ”rensa systemet” och se om det blir bättre

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jonti Visa inlägg
            Stiften är bytta, det glömda jag att skriva.

            Tja, att den inte vill ha 95 oktan på just halvgas känns ju rätt märkligt.
            var det beläggning av torkad bensin får du inte rent med bara tryckluft/bromsrengörlng småkanaler och lågfartsmunstycke får du rensa med koppartråd typ.

            mellanregister och toppfart går ju inte över samma kretsar i en Förgasare,på fullt spett är det bara huvudmunstycke/nål/luftskruv som kan påverka

            Kommentera


            • #7
              Ja ibland är det till att göra rent förgasaren flera gånger och peta lite i kanalerna.
              Jag skulle gjort rent igen iaf, ibland flyttar bara smusten på sig en bit känns det som.

              Kommentera


              • #8
                Ok! Tack för svar!

                Bensinen är ny och jag har testat med två olika tankar.
                jag har kört på fullgas i cirka 20 min, men det blev ingen skillnad för det :/

                Jag har tänkt att lämna in den på ultraljudstvätt under veckan, hört att det ska vara riktigt bra. Är det något ni kan rekommendera?

                Kommentera


                • #9
                  Gör ett försök först att dra igenom kanaler med en bit koppartråd , skala av en kabel bara
                  lämnar en del förgasare till braigasen i Göteborg för service och han gör båda delarna för beläggningen kan sitta bra om det är det som jävlas för dig

                  Kommentera


                  • #10
                    Va försiktig med dagens 95 oktan. En släkting har en Mercury 75hp 2-takt från 07 , dom kan inte köra på 95 längre pga den är utspedd med ”miljö etanol?” .

                    Dom kontaktade Mercury och fick till svar att dom skulle byta till 98 istället.

                    Efter 2010 årsmodell så funkar det med 95 pga annat material i packningar / o ringar.

                    Innan 2010 så torkar dom ut.

                    Jag är inte helt hundra på detta men kan vara värt att kolla upp.

                    mvh

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 818 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Nextline, 2023-09-26, 18:29
                    0 svar
                    133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                    1 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    702 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Arbetar...
                    X