E-tec evinrude 30hp rorkult , trimma? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

E-tec evinrude 30hp rorkult , trimma?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• E-tec evinrude 30hp rorkult , trimma?

Jag köpte en quintrex 435F 2017, återförsäljaren sa max 30hp så det blev då denna,, men nu när jag läser på plåten i båten står det 40 hp allytså ej 30hp?
    Kan den ändå bara vara GK för 30hp?

Vad byter jag till om jag vill ha mer fart?
    40hp kostar fäl mer än vad farten ökar så därav frågan om min går att trimma?
    Eller vilken rorkult på 50-60hp är lättast och bra?

Tips å tankar?

Står det på båten att den är godkänd för 40 så kommer försäkringsbolaget tycka att det är okej och båten klarar absolut av det... men till vilken nytta?

Låt säga att du får ut 5 knop mer på toppfart... för tiotusen spänn mer (om du hade fått välja vid nyköp)

Vid 40 hästar och uppåt föredrar jag styrpulpet... men det är jag och det finns många som förespråkar rorkult med större motorer.

Behåll den som den är och sluta stressa på sjön :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Står det på båten att den är godkänd för 40 så kommer försäkringsbolaget tycka att det är okej och båten klarar absolut av det... men till vilken nytta?

Låt säga att du får ut 5 knop mer på toppfart... för tiotusen spänn mer (om du hade fått välja vid nyköp)

Vid 40 hästar och uppåt föredrar jag styrpulpet... men det är jag och det finns många som förespråkar rorkult med större motorer.

Behåll den som den är och sluta stressa på sjön :-)
      Jo, absolut sundast.
      nu kostar det säkert 35-40k att byta och då tar man ju hellre en 50hp...
      men är det ej konstigt att återförsäljaren sa max 30hp,, och han fick ej sälja motorn?

Tänkte att vissa motorer är ju strypta, så är denna det?

Styrpulpet, jo jag funderade ju på det innan, men det stjäl så mycket plats,,, -5 spön , draglådor, fika korg solstol , ekolod,elmotor,, ja och tjejen och ibland nån hund.
      kanske måste byta upp mig helt, finns en silver eagle brx med 250hp motor på ps auktion, som kanske ej blir svindyr....

Kommentera

http://www.lundinsmarin.se/ är experter på optimering & kan många ggr programmera om dom.
        Brukar ligga på ca 5000

Bäst är att ringa

Kommentera

Har en Honda 50 big tiller på en Scandica 440 vp. Det är bra sprutt på den men katamaranskrovet överplanar i hög fart å det är lite otäckt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr Morgan Visa inlägg
            Har en Honda 50 big tiller på en Scandica 440 vp. Det är bra sprutt på den men katamaranskrovet överplanar i hög fart å det är lite otäckt.
            Trimma ut mer :-D

Kommentera

Och min första trådkapning,, flåt Abe,, Xerup_ jag vågar inte mixtra med powertrimet i hög fart, vid hög trim studsar båten, vid låg så går den perfekt tills den överplanar och skär åt sidan. Har sånadäringa trimplan på också, har inte mixtrat med dom . Så jag håller mig inom gränserna när jag är ute å åker, en tredjedels gaspådrag kanske,,. Läskigt att snedöverplana i 30 knop.

Kommentera

Tråkigt att säljaren sa max 30 om 40hk är sanningen. Hör med Lundins marins som nån sa. Tror dock att inte att E-tec 30 är en nedtrimmad 40 så som det varit länge på Yamaha och likaså på Mercury 50/60hk, vilka båda kan fixas av Lundins marin vad jag förstår. 10 hästar är inte hela sanningen, väljer man 40 före 30 får man ofta en större cylindervolym och märkbart bättre vrid på köpet.

Hade 2015 en alltför klen 25 (planade ej med 3 fiskegubbar ombord) på en båt för Max 30 och funderade länge på en E-tec 30 eller en Yamaha 30hk där jag i det senare fallet hade trimmat den mha Lundins. Blev ett nytt ekipage istället med Mercury 50…

Kommentera

Tack alla
                  Är det Lundins i Eskilstuna?
                  Jag kan ju ringa och fråga dem om ev trim.

Kommentera

Ring men tveksamt om de kan göra så mkt åt en e-tec 30

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 864 visningar
                    0 gillar