akut hjälp inställning ventilspel honda BF50!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

akut hjälp inställning ventilspel honda BF50!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Helt rätt grudor, att ventiler/kolvar ska stå i rätt läge är väldigt viktigt. Tyvärr fuskas det lite på verkstäderna här, därför lika bra att göra det själv om möjligt.

det där med förgasarsyncringen hade jag inte en aning om, men min motor har ex antal tusen timmar bakom sej så det är säkert dax!

jag är jättetacksam om all info jag kan få i ämnet, har du tid och lust så maila mej jättegärna med all information du kan bidraga till på jojon80@hotmail.com

tack på förhand / johan

Ursprungligen postat av grudor Visa inlägg
    Nu är det ju så att det är ju inte bara att ställa in ventilspelet! Du skall ju göra detta när ventilerna/kolvar står i rätt läge också. Annars blir det väldigt o bra! Jag har en verkstads handbok till denna motor där jag kan kolla spelet åt dig, tyvärr är jag ej hemma nu men i morgon kan jag kolla! Ett tips är ju att köpa en verkstads handbok till denna motor på förslagsvis www.adlibris.com Kostar ju bara ett par hundringar! Att göra fel kan bli dyrt!
    Efter ventildpelet är fixat bör du å synka förgasarna. Motorn i fråga går ofta dåligt på låga varv pga av o synkade förgasare. rätt ventildpel=viktigt annars kan det bli dyrt och livslängden minskar på motorn. Rätt synkade förgasare=viktigt annars tjuvstannar motorn och går inte 100% bra.

Kommentera

Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro!
      Men 3st Vakumklockor(ca 800-1000kr)och en VERKSTADS MANUAL är ett måste.... och att man är någolunda händig!
      Man kopplar in klockorna mellan Cylindern och förgasaren, en V-klocka mellan varje då=3 i detta fall!

Sedan kör man motorn på tomgång och sjusterar varje förgasare så alla V-klockor visar samma värde(vad värdet är skit samma) bara de visar samma. Nu får alla cylindrarna lika mycket bensin... Vips du har en ny motor....ja ja iaf nästan. Nu har jag aldrig grejat med en Hona 50hk men det är ju ungefär samma med alla motorer.

hur ofta man bör göra detta bör ju stå i instruktions boken. troligen oftare än du!
      har du insprutning kan du glömma detta. Men på en 96:a är det inte insprutning va???

Kommentera

Allt det här står på CD-manualen. Jäkligt bekvämt att printa ut den/de sidorna du skall jobba med. Sen kan du slänga dom eller spara dom om dom inte blivit ner-oljade förståss. En verkstadshandbok är alltid lite knepigare att ha liggande på motorn när man meckar. Blir oftast full i oljesöl och fläckar som snart gör det svårt att studera vissa bilder. Om verkstadsboken dessutom bara handlar om en eller ett fåtal modeller så måste du köpa ny bok om du senare byter till "fel" storlek (ex.v en större) av samma märke. CD-manualen är suveren i det fallet, alla modeller från 2-130hk och 1976-2005´s årsmodeller. Finns också nyare CD för 2006-2007 årsmodeller, men onödigt så länge men har garranti på motorn kvar (garrantin blir förvärkad om du går in och skruvar själv, det får man inte glömma bort).
        mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

När man synkar förgasarna ser man till att gas-spjällen öppnar lika mycket på tomgång, så att du får samma vacuum i insugningsrören, sen kan du behöva justera bränsleblandningen med luftskruvarna för att motorn skall gå optimalt. Båtmekarna har ett instrument så att värdet för alla cylindrar syns samtidigt. Detta underlättar massor.
          Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Jonas ante mej att impellern var felfri de håller länge på moderna motorer med hus av rostfritt jojon står inte spelet på nån lapp under kåpan min Yamaha har en spec där för ventilspel i alla fall (om du inte kollat så noga)
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

har inte lyckats hitta nån info så det slutar väl att man får lämna in för kalaset. Man får ju hoppas att verkstan vet vad sysslar med iaf.. Då får dom synka förgasarna på en gång. Kan inte bli så värst dyrt

Kommentera

annars kanske du kan dra iväg ett mail till honda? eller fråga en verkstad? dom kanske svarar på det.
                Konstigare saker har ju hänt

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
                har inte lyckats hitta nån info så det slutar väl att man får lämna in för kalaset. Man får ju hoppas att verkstan vet vad sysslar med iaf.. Då får dom synka förgasarna på en gång. Kan inte bli så värst dyrt

Kommentera

Ett annat tips är att du kan ju lyfta på locket och kolla om ventilerna står väldigt olika. Mitt tips är att om dom står ganska lika så behöver dom inte justeras.

Kommentera

På tal om förgasare synkronisering. Lärde mig ett knep av en "äldre herre", som skruvat en del. Istället för "vaccumklockor" använde han en slang där ena änden placerades i förgasarmynningen samtidigt som han "lyssnade" i den andra änden. Sedan justerade han förgasarna tills det att de lät "lika". Något "skeptisk" till metoden kollade jag den utförda justeringen med "klockor" och den var "spot on".

/ Wikström
                    Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
                      Helt rätt grudor, att ventiler/kolvar ska stå i rätt läge är väldigt viktigt. Tyvärr fuskas det lite på verkstäderna här, därför lika bra att göra det själv om möjligt.

det där med förgasarsyncringen hade jag inte en aning om, men min motor har ex antal tusen timmar bakom sej så det är säkert dax!

jag är jättetacksam om all info jag kan få i ämnet, har du tid och lust så maila mej jättegärna med all information du kan bidraga till på jojon80@hotmail.com

tack på förhand / johan
                      Jojon dina driftproblem KAN ha att göra med en uppbyggnad av gamla bensinrester i förgasarmunstyckena, skulle jag tro är troligare än osynkade förgasare iaf.
                      Nån som vet om "injection cleaner" medel funkar mot detta? ska iaf göra det mot igensatta insprutningsmunstycken på bilar
                      En taskig tomgång kan också vara ett tecken på en sliten kamaxel men det troligaste är väl att de behöver ställas, troligen behöver de justeras med brickor vanligt på bilmotorer kanske knepigt om inte annat be verkstan kolla spelet innan de gör något hör du ett "tickande" ljud ifrån den?
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 884 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58