Dyrt med elmotor(montering), tips på verkstäder etc? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyrt med elmotor(montering), tips på verkstäder etc?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har dålig koll på vad en marinelektriker kan ta i timman... och jag vet som sagt inte vad det är för typ av båt... kolfiberbåtar leder ström kräver annan installation än en glasfiber eller aluminiumpulka...

    Det blir dyrt... men så fungerar det nog klanderfritt i flera år också.

    Kommentera


    • #12
      Dessutom ska jobbet utföras i Stockholm/mälardalen... :-) Då har vi ett timpris från 2350kr per påbörjad timma... Jag bor 20 mil därifrån och kan bara ta 1380:- per timma...

      Kommentera


      • #13
        Gjorde också min installation själv. Fick kränga av den bockade frontplåten till min Buster M1 för att komma åt att dra muttrar till snabbfästet. Var ju inte lika kul att sätta tillbaka plåten men det gick. Sen var resten enkelt. Sätta på en 70ah kontakt till motorn. Borra upp honan till den och sätta fast. Sätta dit automatsäkring. Sen var det bara tuta och köra. Tog en kväll. Kör också med litiumbatteri. Mer husbyggare än marinelektriker, men är läskunnig så det är inte särskilt svårt att montera.

        Kommentera


        • #14
          Om du köper (och har plats för) en batterilåda med inbyggd säkring, några extra 12v uttag mm så kostar den delen ungefär en tusing
          Den enda el du behöver fundera på då är att kablarna från motorn skall kopplas till plintarna på batterilådan.

          Minn Kota - Batterilåda med indikator - MKR-20 Trolling Motor Power Center batterilåda för batterier på 75-115 Ah, med indikator ...



          Återstår att montera snabbfästet till elmotorn på båten. Eventuellt underlättar det om du sätter en kraftig metallplatta i fören, det beror på hur båten ser ut. Jag testade först med en kopia av plattan i plyfa för att få hål och vinklar rätt.

          Click image for larger version

Name:	mk.jpg
Views:	637
Size:	2,10 MB
ID:	2601397

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Tänk på att du inte får fiska medans motorn körs i vatten där det fria handredskapsfisket får bedrivas. Det ses som trolling. Det går att köpa trollingkort i mälaren dock.
            ---------------------------------------------------------------------------

            Hej Xerup;

            Jag har trollingfiskat på Mälarens s.k. enskilda frivatten och även beviljats undantag från paragraf 5 i Mälarstadgan. Kanske beror det på att jag haft bra kontakter med professor Gunnar Svärdson på Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm samt redaktör Olle W. Nilsson hos Svenskt Fiske, Fritidsfiskarna..


            Old Firehand
            Leif Engström

            https://www.google.com/search?rlz=1C...h=699&dpr=1.25


            Senast ändrad av Old Firehand; 2023-06-06, 08:30.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Jag vet inte vad det är för båt eller vilka förutsättningar som finns för att montera en elvisp i fören på det tänkta ekipaget... är det 12, 24 eller 36 volt? 24 och 36 kräver väl att man är godkänd att arbeta med starkström och fler batterier innebär helt enkelt högre kostnad.

              Starkströmsföreskrifterna gäller inte i fritidsbåtar, de räknas som en produkt och inte en anläggning.

              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Jag har dålig koll på vad en marinelektriker kan ta i timman... och jag vet som sagt inte vad det är för typ av båt... kolfiberbåtar leder ström kräver annan installation än en glasfiber eller aluminiumpulka...

              Det blir dyrt... men så fungerar det nog klanderfritt i flera år också.
              Varför skulle en båt i kolfiber kräva en mer avancerad installation än en i aluminium som leder betydligt bättre?

              Kommentera


              • #17
                Kolfiber påverkas inte av galvaniska strömmar men leder ström. Aluminium kan ätas upp snabbt som tusan vid en dålig installation. Vet man inte vad som kan gå fel ska man absolut lämna till någon som vet hur man inte gör fel.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Kolfiber påverkas inte av galvaniska strömmar men leder ström. Aluminium kan ätas upp snabbt som tusan vid en dålig installation. Vet man inte vad som kan gå fel ska man absolut lämna till någon som vet hur man inte gör fel.
                  Jag förstår.
                  Jag tolkade det som att du ville lägga glasfiber och aluminium i samma kategori, men då är jag helt med på hur du menar.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

                    Starkströmsföreskrifterna gäller inte i fritidsbåtar, de räknas som en produkt och inte en anläggning.
                    Okej.

                    Här finna lite tänkvärt att läsa om båtel.

                    Kommentera


                    • #20
                      Hej, jag glömde att svara på detta och tyckte att hela kalaset var för dyrt. Typ så här såg offerten ut iaf (lod behöver jag inte).

                      Känns tråkigt att betala 60k när själva motorn bara kostar 20k.

                      Kommentarer?
                      Click image for larger version

Name:	IMG_0820.jpeg
Views:	409
Size:	109,4 KB
ID:	2624442

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 837 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                      1 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      721 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      665 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      308 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Arbetar...
                      X