Måla utombordare i stöldförebyggande syfte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måla utombordare i stöldförebyggande syfte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måla utombordare i stöldförebyggande syfte

Någon som "fulat" ned sin utombordare för att göra den mindre stöldbegärlig?
    Jag har en yamma 30hk från -97, iofs inte fyrtaktare och 10 år gammal och jag funderade om man kanske skulle måla riggen knallrosa eller dra bort alla dekaler från kåpan för att göra den mindre åtråvärd att stjäla.
    Nu kanske inte min motor är så het, men ni som har nya fyrtaktare i öppen båthamn, har ni funderat på att låta funktion gå före form och spöka ut er motor så den ser ut som den är gammal/dåligt skick etc..(kosmetiskt)

Någon som har funderingar eller kommentarer kring detta?

ps. Att båttjuvar är slödder och att det borde vara skottpengar på de som inte kan skilja mellan mitt och ditt är självklart och behöver inte diskuteras.

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
    Någon som "fulat" ned sin utombordare för att göra den mindre stöldbegärlig?
    Jag har en yamma 30hk från -97, iofs inte fyrtaktare och 10 år gammal och jag funderade om man kanske skulle måla riggen knallrosa eller dra bort alla dekaler från kåpan för att göra den mindre åtråvärd att stjäla.

Någon som har funderingar eller kommentarer kring detta?

ps. Att båttjuvar är slödder och att det borde vara skottpengar på de som inte kan skilja mellan mitt och ditt är självklart och behöver inte diskuteras.
    Ta vägarna förbi ett dagis med motorn. Dela ut några burkar färg och se hur kreativiteten flödar! Se bara till att de inte målar över delarna som är gjorda av zink för då får du problem.

Undrar vad det skulle kosta att motivlacka den på en riktig firma? Det skulle kunna bli häftigt..

Kommentera

Ursprungligen postat av MJL Visa inlägg
      Ta vägarna förbi ett dagis med motorn. Dela ut några burkar färg och se hur kreativiteten flödar! Se bara till att de inte målar över delarna som är gjorda av zink för då får du problem.

Undrar vad det skulle kosta att motivlacka den på en riktig firma? Det skulle kunna bli häftigt..
      Det finns bilder upplagda i fotoalbumet på en motivlackad motor. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem det är som lagt upp de bilderna...

Kommentera

Jag menar ju inte att göra motorn snyggare, utan fulare
        Typ rispa kåpan, dra bort klistermärkena och måla riggen spygrön...allt för att den ska bli oattraktiv och svår att sälja.

(andrahandsvärdet blir förstås lidande )

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
          Jag menar ju inte att göra motorn snyggare, utan fulare
          Typ rispa kåpan, dra bort klistermärkena och måla riggen spygrön...allt för att den ska bli oattraktiv och svår att sälja.

(andrahandsvärdet blir förstås lidande )
          Om man andå skall måla den i stöldförebyggande syfte kan man ju lika gärna göra det snyggt ?

Jag diggar flowerpowermotorna som setts på fiske.nu stenhårt

EDIT; på finafisken.net tipsar dom om att ta bort kåpan. Skall tydligen vara riktigt krångligt att få tag på en ny och man måste uppge en del "pappers"nummer o.s.v.
          sigpic

Kommentera

Kanske inte nödvändigtvis behöver vara ful, men däremot annorlunda och lätt att identifiera. Då blir det knepigare att sälja den...

Kan man inte tex. spraya motorns ID nummer (eller delar av det) över kåpa och rigg. Anväder man mallar för tecknen och sprayar med vit färg så kan det se ok ut(?)

Trist att göra den allt för ful då du kanske vill sälja den en vacker dag.

Jag antar att du har ett bra lås på motor OCH båt? Om så är fallet, undrar hur stor risken för stöld är på en väl låst, äldre och såpass stor motor? (Man knatar ju inte direkt iväg med en under armen). Förtöja den brevid grannens sprillans nya Buster med 40hk 4 takts och samtidigt se till att ha bättre låsanordning kan väl också vara en idé? )

Kommentera

Är inne på precis just den iden för min nya trollingmotor. tjyvpack är precis som fisk allt som glänser drar till sej uppmärksamhet, dock svider att "grisa" en motor för 28000 kr känns dessvärre nödvändigt i storstaden mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Om man andå skall måla den i stöldförebyggande syfte kan man ju lika gärna göra det snyggt
                Klart det skulle vara roligare att göra det snyggt, eller allra helst lämna orginal och fin. Tanken var dock att "komoflera" en nyare motor så den ser sunkig ut och inte värd att stjäla.

Kommentera

Skulle aldrig risa ner mina prylar för att få dom mindre stöldbegärliga..
                  Har en bra försäkring, dubbla godkända motorlås och gör det så besvärligt som möjligt för den som vill sno prylarna.
                  Det tycker jag räcker..
                  Vill dom ha prylarna så tar dom det oavsett hur många lås du har eller hur ful motorn är!
                  Skulle inte tro att motorn blir lätt såld heller när du vill byta!?
                  [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av MJL Visa inlägg

Går finfint att måla zink om man grundar med etch primer från international.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42