Jag valde iaf gel, det nedan... klarar många laddcykler och djupa urladdningar. AGM kan ta laddning snabbare/hög spänning bättre än gel men är ofta inte lika tåliga för djupurladdningar (fast det finns även AGM traktionsbatterier om man letar). Titta utöver Ah även på Wh-värdet så får du en indikation på hur mycket kräm det har i sig.
Ta t ex detta 80 Ah med hela 900Wh, ett billigt batteri har som jämförelse inte ens hälften tillgängligt givet angiven Ah.
Exide säger Wh = Tillgängliga Watt-timmar vid 20 timmars urladdning utan att överskrida det rekommenderade urladdningsdjupet
(vilket är en långsam urladdning/förbrukningstakt, Wh-värden även vid 10 respektive 5 timmar vore önskvärt)
80Ah/900 Wh 149E, jäkligt billigt i den "butiken" ovan!
LiFePo4 är ju bättre på flera sätt men relationen pris/tillgängliga Wh kan vara ganska låg...
100Ah/1280Wh för 672 Euro... fast lätta och snabbladdade har jag förstått!
Ta t ex detta 80 Ah med hela 900Wh, ett billigt batteri har som jämförelse inte ens hälften tillgängligt givet angiven Ah.
Exide säger Wh = Tillgängliga Watt-timmar vid 20 timmars urladdning utan att överskrida det rekommenderade urladdningsdjupet
(vilket är en långsam urladdning/förbrukningstakt, Wh-värden även vid 10 respektive 5 timmar vore önskvärt)
80Ah/900 Wh 149E, jäkligt billigt i den "butiken" ovan!
LiFePo4 är ju bättre på flera sätt men relationen pris/tillgängliga Wh kan vara ganska låg...
100Ah/1280Wh för 672 Euro... fast lätta och snabbladdade har jag förstått!
Kommentera