Har precis skaffat mig en Xi5 och har tidigare skrivit lite trådar med frågor om installation osv.
Jag har iaf använt motorn några gånger och ankringen har endast släppt en gång tidigare men då var det bara att ankra om.
I övrigt är ankringen jättebra.
Men idag när jag hade ankrat så fick motorn för sig att gasa runt båten 180 grader och sen bara lägga av. Dock blinkade
fortfarande gps-lampan som att ankring var aktiv. Men motorn gjorde inte något.
Provade att köra lite och ankra om några gånger men samma sak, den indikerade aktiv ankring men gjorde inte något.
Provade även heading lock i det läget och det blev samma sak, gjorde inte någon korrigering men lampan blinkade som aktiv.
Fick dra ur strömmen och vänta en stund och starta om, då tog det en liten stund innan gps-signalen tändes.
Sen fungerade det resten av kvällen.
Kan även märka ibland när man kör med lite fart och heading lock att om man trycker till vänster så kan motorn gå vänster för
att sen kompensera till höger så att man i praktiken justerade kursen åt höger istället.
Kan det bli såna här fenomen om det är taskig gps mottagning av någon anleding?
Borde inte gps-lampan slockna om motorn inte kan navigera/ankra, likaså om den släpper ankringen borde väl
inte lampan fortsätta att blinka????
Som sagt har bara använt motorn några gånger och det är första frontmonterade elmotorn för mig så jag har inte så där
jättebra koll på saker och ting, som kanske märks. Kanske är självklarhete egentligen. :-)
Jag har iaf använt motorn några gånger och ankringen har endast släppt en gång tidigare men då var det bara att ankra om.
I övrigt är ankringen jättebra.
Men idag när jag hade ankrat så fick motorn för sig att gasa runt båten 180 grader och sen bara lägga av. Dock blinkade
fortfarande gps-lampan som att ankring var aktiv. Men motorn gjorde inte något.
Provade att köra lite och ankra om några gånger men samma sak, den indikerade aktiv ankring men gjorde inte något.
Provade även heading lock i det läget och det blev samma sak, gjorde inte någon korrigering men lampan blinkade som aktiv.
Fick dra ur strömmen och vänta en stund och starta om, då tog det en liten stund innan gps-signalen tändes.
Sen fungerade det resten av kvällen.
Kan även märka ibland när man kör med lite fart och heading lock att om man trycker till vänster så kan motorn gå vänster för
att sen kompensera till höger så att man i praktiken justerade kursen åt höger istället.
Kan det bli såna här fenomen om det är taskig gps mottagning av någon anleding?
Borde inte gps-lampan slockna om motorn inte kan navigera/ankra, likaså om den släpper ankringen borde väl
inte lampan fortsätta att blinka????
Som sagt har bara använt motorn några gånger och det är första frontmonterade elmotorn för mig så jag har inte så där
jättebra koll på saker och ting, som kanske märks. Kanske är självklarhete egentligen. :-)
Kommentera