Olja till Mercury Optimax! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olja till Mercury Optimax!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Får ringa dem på måndag! Tack för svaren än så länge.

/K

Ps. Någon som har nummer till dem?

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Låter bra at Du inte tänker göra det

Jag köper från lokala varvet som drivs av en gammal bekant = bra priser så jag har inte finkammat marknaden men kan Du få det priset som nämdes ovan så är det bra tycker jag.

Om det finns 10L dunk så borde ju Marine Power kunna tala om vilka ÅF som säljer det, eller om Du kan beställa från någon grossist som dem kan tipsa om annars har jag inga bra tips.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
      Får ringa dem på måndag! Tack för svaren än så länge.

/K

Ps. Någon som har nummer till dem?
      Dem är inte lätta att nå på tel men har har Du en ÅF nära Dig http://www.eliassons-batvarv.se/ dem borde kunna hjälpa Dig med antingen bra pris eller ett tel nr till Marine Power.

Då Du bor där Du gör kolla om det är billigare i DK inte så långt över ju

Kommentera

Noterat!

/K

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Dem är inte lätta att nå på tel men har har Du en ÅF nära Dig http://www.eliassons-batvarv.se/ dem borde kunna hjälpa Dig med antingen bra pris eller ett tel nr till Marine Power.

Då Du bor där Du gör kolla om det är billigare i DK inte så långt över ju
        sigpic

Kommentera

Hej alla!

Har köpt en Mercury Optimax 200 hk. Och till den behövs ju motorolja och har förstått att det som gäller till den är speciell Optimax/DFI Oil. Vart kan man köpa det till bra pris eller större volymer? Sett på ett par ställen 4 liters för kring 280 kr.

Så vet ni om vart det går att få tag på 10 liters eller större eller vart det går att få bra pris så hör av er.

Mvh Kristian Seth
          Tror inte det finns större än 4-liters dunkar att köpa, men följ rådet och ring runt och hör om ett bra pris för en hel låda med 6 x 4 liter.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Coolt med stor rova, vilken båt sitter den på?

Kommentera

Väldigt lätt att bli nyfiken vadför båt den sitter på?

Tycker du att Optimax är bättre än tex yamaha fyrtaktare? Du verkar mycket påläst

Kommentera

Skall sitta på en Askeladden 635 WA.

Köpte den för 2 månader sedan och har jobbat med den lite till och från. Monterat in dubbla batterier och laddare med landström, akterdäcksbelysning (LED-dioder), vindrutetorkare (intervall), stereoanläggning med fjärr, byggt om bakre stuvfacket med bland annat hyllor och belysning, monterat dit spöhållare, gjutit om stolsfästena, byggt och monterat bord i ruffen tillsammans med diverse "måsten", har nu även 220 v + 12 i kabinen, monterat VHF-antenn på aktern, Plotter/lod Lowrance LCX-27C +VHF Uniden UM 525 vilket inkluderar mistlurssignal med ditmonterat mistlur för både ljudsignal och avlyssning. Alla trädetaljer är oljade och slipade, dragit om den mesta elen (inkl ett flertal strömbrytare på panelen) i kanaler och krympslangat alla kontakter samt uppsäkrat det mesta. Från början fanns även fjärrstyrt ankarspel, 170 l bränsletank, 60 liter vattentank, spis, rostfri ho, 3-delat kapell (nu impregnerat), dusch på aktersdäck, toalett, bord i sittbrunnen, helt justerbara och gasdämpade stolar, härdad glasruta, rostfria spöhållare, klass 3 ögla m.m.

Vet inte om Optimaxen är bättre, svår fråga. Men det som gjorde att jag valde den är, lägre bränsleförbrukning vid marchfart, billigare att köpa, inte lika stöldbegärlig (lägre premie), lättare att sköta, bättre tryck vid gaspådrag, tillgång till SmartCraft system.

Nackdelarna skulle väl vara ljudnivån, förbrukning vid högre varvtal.

Ursprungligen postat av Markusx Visa inlägg
                Väldigt lätt att bli nyfiken vadför båt den sitter på?

Tycker du att Optimax är bättre än tex yamaha fyrtaktare? Du verkar mycket påläst
                sigpic

Kommentera

Låter ju som rena drömbåten i mina öron

Optin är en jättebra motor som levererar rejält med kraft och drar lite soppa och inte har dem "klassiska" 2T problemen har kört min som enda maskin till trolling och 6-7 tim på tomgång är inga problem den smäller upp i varv utan minsta problem när det är dags att åka hem

Ljudnivån är inget problem varken på tomgång eller i marschfart, däremot kan den låta lite mera på maxvarv men det bör man inte köra på ändå för då är den inte lika snål längre, jag marschar min 75.a på ca 1000-1200 rpm under maxvarv (25kn) och har då en förbrukning på ca 0,7 l/nm vilket jag tycker är OK och ingen större skillnad mot den Yama F60 jag hade på båten tidigare annat än att den då marschade bara 21kn så ett lyft med motorbytet.

Har Du det Smart Craft instrumentet med Troll controll eller Speed controll eller har Du kanske båda på 200.an ??
                  Jag har Troll controll på min och det är grymt smidigt vid trolling att kunna styra motorvarvet med en nogrannhet på 10 rpm per knapptryckning, den kommer att bli Din bästa kompis när Du vant Dig vid att använda den och låta bli reglaget

Hoppas Du berättar hur det funkade när Du har testat lite framöver.
                  Senast ändrad av Rospigg; 2007-02-19, 00:15.

Kommentera

Verkar fint med WA och ett kul projekt att utrusta den...

Kommentera

Skall sitta på en Askeladden 635 WA.
                      Låter som en fantastisk båt!!! Letar själv efter en större HT eller kabinbåt runt sex meter. Du som verkar vara insatt i havsfiske på västkusten -vad kan du rekomendera för båtar som klarar att åka en rejäl sväng ut på vårat härliga hav!?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 881 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58