2-takt eller 4-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-takt eller 4-takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Du är ju för go Du elanen

Har inte sagt att varken Du eller grabben ljuger och har Du uppfattat det så så ber jag om ursäkt men av dina inlägg framgick inte att båtaran stod på land så då utgick jag ifrån att dem låg kvar i sjön, men står dem så tätt på land så borde Du ringa brandkåren för dem har åsikter om sånt och kan få det ändrat så att utrymmet mellan båtarna blir större och livet blir enklare för dina älskade båtmekar

Har som sagt flera vänner i den branschen vissa som varit det i över 30 år och det är inget som helst fel på deras skallar, för enligt Dig så borde dem ju sitta på tokhuset allihopa pga alla bensinångor, kanske därför dem har extra bra ventilationsystem på verkstäder för att slippa sånt ??

Det är just av hänsyn till min gode vän båtmeken som jag lämnar in motorn för service redan på hösten så han har vintern på sig att jobba i lugn och ro, dessutom levererar jag min båt till varvets egen brygga så dem bara behöver lyfta upp med stora kranen och lägga på trailern och rulla in hela ekipaget i verkstan, helt utan att handlyftning

Visst är jag en mönsterkund då ??

Kommentera

Piggen, lätt chockad här lämna in på vinterförvaring och fullservice!
      Å sen alla skärgårdsbor som gnäller hur jävligt det är därute med fastighetsskatter och jobb! mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Piggen, lätt chockad här lämna in på vinterförvaring och fullservice!
        Å sen alla skärgårdsbor som gnäller hur jävligt det är därute med fastighetsskatter och jobb! mvh
        Självklart, bara för att jag kan göra jobbet själv så betyder det inte att jag alltid gör det speciellt inte med nya maskiner där garantin ännu gäller och så har det varit några år nu, när den väl gått ut så fixar jag själv och småsnurrorna fixar jag hemma på backen

Men jag brukar lämna in min framåt skiftet nov/dec då dem hunnit meka undan alla sommrgästernas motorer och har fått det lite lugnare, man måste ju stöda sina lokala företag för att dem ska överleva

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Självklart, bara för att jag kan göra jobbet själv så betyder det inte att jag alltid gör det speciellt inte med nya maskiner där garantin ännu gäller och så har det varit några år nu, när den väl gått ut så fixar jag själv och småsnurrorna fixar jag hemma på backen

Men jag brukar lämna in min framåt skiftet nov/dec då dem hunnit meka undan alla sommrgästernas motorer och har fått det lite lugnare, man måste ju stöda sina lokala företag för att dem ska överleva
          Haha anade det mvh!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Och med lösningsmedel som dödar skallen.
            Har du möjligen hjälpt till mycket med mekandet ?
            kalleh

Kommentera

Nuså

Vill bara säga till eventuella undrandes att, jag igår köpte en Mercury 02a 15 hästare, hade gått otroligt lite, grymt fint skick på den

Det blev alltså en 2-taktare igen, och det känns riktigt bra! Jag skulle bara vilja veta var det där avgastestet tog vägen som nån i tråden skulle göra? för inte släpper väl en 02a Mercury ut mer avgaser än en 87a Mercury?

Ha det Gott.

Kommentera

Utsläppen vet jag inte men den drog mer soppa i alla fall, hittar inte den tidningen nu men lycka till med motorn!
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Kalleh, med din kommentar är det nog åt andra hållet. Målaryrket har ju rensat på folk. Inte många som lever idag. Inte ens med dom nya färgerna mår dom nåt vidare. Rospigg, misstänkte att du missförstod om upptagning. Att det finns folk som hänger kvar i sina branscher hur dåligt man än mår. Är väl så för dom flesta som inte hittar nåt annat jobb och har utbilning för. En gammal båtmek på ålderns höst är väl inget för en nysatsning direkt. Sen finns det ju alltid ett litet jobb runt hörnet som kan inbringa en slant. Som i dom flesta hantverksyrken.
                  Rospigg, hur kan man ha tid att ringa brandkåren när båtarna oftast ligger långt ute nånstans. Finns inga tidsmarginaler. Bara jaga på hela tiden som jag har förstått. Man har väl själv sett hur det ser ut på marinorna. Speciellt Bullandö, och även min egen båtklubb (Grödinge). Inte är det mycket utrymme precis. Knappt så man kan gå emellan. MVH Gunnar J.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Kalleh, med din kommentar är det nog åt andra hållet. Målaryrket har ju rensat på folk. Inte många som lever idag. Inte ens med dom nya färgerna mår dom nåt vidare. Rospigg, misstänkte att du missförstod om upptagning. Att det finns folk som hänger kvar i sina branscher hur dåligt man än mår. Är väl så för dom flesta som inte hittar nåt annat jobb och har utbilning för. En gammal båtmek på ålderns höst är väl inget för en nysatsning direkt. Sen finns det ju alltid ett litet jobb runt hörnet som kan inbringa en slant. Som i dom flesta hantverksyrken.
                    Rospigg, hur kan man ha tid att ringa brandkåren när båtarna oftast ligger långt ute nånstans. Finns inga tidsmarginaler. Bara jaga på hela tiden som jag har förstått. Man har väl själv sett hur det ser ut på marinorna. Speciellt Bullandö, och även min egen båtklubb (Grödinge). Inte är det mycket utrymme precis. Knappt så man kan gå emellan. MVH Gunnar J.
                    Det där med brandkåren var mera i förebyggande för i min båtklubb så fick vi för några år sedan påbackning av brandkåren (en medlem som var brandman) att båtarna låg för nära och att det skulle vara visst avstånd mellan för att dem skulle kunna ta sig fram med sina bilar och med utrustning om något hände och för att minska spridningsrisken om en båt börjar brinna, det kan även bli katastrof rent ekonomiskt då försäkringsbolagen kan vägra betala ut på båtklubbens försäkring om man inte följt reglerna för uppställning och då är det stora pengar och många bedrövade båtägare.

Hos oss står nu båtarna i dubbla rader efter varandra med breda gator mellan raderna och minst 1m mellan varje båt i sidled, så där är det inga problem att komma fram med en större bil och att röra sig runt varje enskild båt, men som sagt så blev det efter att brandkåren och försäkringsbolaget skällt på klubben.

Kanske värt att kolla sånt även på andra båtklubbar och marinor för det är inte kul om olyckan är framme och man dessutom inte får ekonomisk ersättning pga något sådant.

Kommentera

Visst i förebyggande är helt rätt på alla fronter. Rospigg bara att vänta in våren. Båtsuget är grymt just nu. En liten jolle med åror hade räckt.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 874 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58