Jag gillar helt klart 4t för komforten, men man kan inte komma ifrån att tvåtaktarna är slitstarka och enkla att ha att göra med....Sen som tidigare nämnts är det synd att stöldrisken är så stor på motorerna.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
2-takt eller 4-takt
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av AriWord!
Flygfisken: Jag rekommenderar verkligen en liten 4-taktare, fy fasen vad gött det är alltså! Blir aldrig någon gamm-motor igen. Det där med ventiler, det vet jag inte ens vad det är. Antar att det sitter innanför den silverfärgade kåpan på min honda
Kommentera
-
Jojon har svårt att läsa det som skrivs. Din uppfattning är just din egen. Men verkligheten är nåt helt annat. Bensinen blir inte så billig om du lägger ihop vad en fyrtakt i längden kostar i service och värdeminskning. För inte att tala om när motorn blir äldre. Och miljösvineri av äldre båtmotorer gäller bara dessa riktigt gamla brytarmotorer. Kör man på bioolja blir det ingen blårök heller. 800 kr i timmen tar båtmotormekanikerna. Och då utan dessa dyra reservdelar som ska till. Tvåtaktare är bra mycket billigare att äga. Varningens finger för dessa överlyckliga 4-takts ägare. Vänta när nåt mankerar och när motorn fått några blemmor genom åren.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggJojon har svårt att läsa det som skrivs. Din uppfattning är just din egen. Men verkligheten är nåt helt annat. Bensinen blir inte så billig om du lägger ihop vad en fyrtakt i längden kostar i service och värdeminskning. För inte att tala om när motorn blir äldre. Och miljösvineri av äldre båtmotorer gäller bara dessa riktigt gamla brytarmotorer. Kör man på bioolja blir det ingen blårök heller. 800 kr i timmen tar båtmotormekanikerna. Och då utan dessa dyra reservdelar som ska till. Tvåtaktare är bra mycket billigare att äga. Varningens finger för dessa överlyckliga 4-takts ägare. Vänta när nåt mankerar och när motorn fått några blemmor genom åren.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggJojon har svårt att läsa det som skrivs. Din uppfattning är just din egen. Men verkligheten är nåt helt annat. Bensinen blir inte så billig om du lägger ihop vad en fyrtakt i längden kostar i service och värdeminskning. För inte att tala om när motorn blir äldre. Och miljösvineri av äldre båtmotorer gäller bara dessa riktigt gamla brytarmotorer. Kör man på bioolja blir det ingen blårök heller. 800 kr i timmen tar båtmotormekanikerna. Och då utan dessa dyra reservdelar som ska till. Tvåtaktare är bra mycket billigare att äga. Varningens finger för dessa överlyckliga 4-takts ägare. Vänta när nåt mankerar och när motorn fått några blemmor genom åren.
jag räknar bara på soppaförbrukningen.
Förut: 25-30L om dan =300kr.
nu 10L om dan =110kr
med ca 70 fiskedagar per år, (minst) blir det alltså en besparing på ca 200kr/dagen * 70 det blir 14000 per år i mitt fall
värdeminskning vet jag inte heller, tycker att 4-taktare står sej väldigt bra beg, man får ju betala runt 30-35k för en 10 år gammal honda
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flygfisken Visa inläggNu ska väl sägas att jag inte alls har nån speciellt gammal 2-taktare, min är en 2001a Mercury som drar lite soppa, bra mycket mindre än alla äldre motorer jag testat innan!
Jag skulle nog fortsätta köra med din 10hk mercury för det är en av de bästa tvåtakts motorerna som finns i den storleksklassen. Den är tvärspolad så den går tyst och vibrationsfritt på låga varv för att vara en tvåtaktare, dessutom startar den bra. Minus är avgaserna och röklukten. Du skall ut med mycket pengar om du skall byta till fyrtakt och man kan fråga sig om det är värt pengarna. Om du skall köpa en fyrtakt skall du söka en som har så stor cylindervolym som möjligt. På en 10-15 hk tycker jag det borde vara över 300 cm3 så du får tillräckligt med fart då det är flera personer i båten .
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggVäljer du att byta till 4takt se till att installera en timräknare en mycket bra grej för underhåll och service samt andrahandsvärdet på en 4taktare.
Trollar du mycket byt olja var 100ade timme byt olja och filter var 200ade timme då mår din motor bra anledningen är att låga varv förorenar oljan fortare än höga varv, anteckna dessutom allt gjort åt motorn under tiden du äger den mot vad timräknaren säger så har du en väl underbyggd "servicebok" sånt är alltid bra vid försäljning i framtiden mvh
tamtam min motor har gått 500/tim per år i 10 år = 5000 tim. Fungerar fortfarande klanderfritt tack vare täta oljebyten. Vanligaste orsaken till haveri på hondorna är fruset vatten i kanalerna, får vara noga med att köra ut allt vatten innan vinterförvaringen. Kamremsbyte börjar nog bli dax också efter 5000 timSenast ändrad av jojon80; 2007-02-21, 19:26.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av suprasumo Visa inläggJag skulle nog fortsätta köra med din 10hk mercury för det är en av de bästa tvåtakts motorerna som finns i den storleksklassen. Den är tvärspolad så den går tyst och vibrationsfritt på låga varv för att vara en tvåtaktare, dessutom startar den bra. Minus är avgaserna och röklukten. Du skall ut med mycket pengar om du skall byta till fyrtakt och man kan fråga sig om det är värt pengarna. Om du skall köpa en fyrtakt skall du söka en som har så stor cylindervolym som möjligt. På en 10-15 hk tycker jag det borde vara över 300 cm3 så du får tillräckligt med fart då det är flera personer i båten .
Kommentera
-
Jonas 37, ja om man har nån som är duktig och kan hjälpa en ja. Men hur många har det av dom som har båtmotorer som kan få hjälp av polare. Är heller ingen världsmästare. Men har och haft en massa motorer. Och har som sagt en son som jobbat på en auktoriserad båtmekverkstad. Faktiskt en av dom mest välkända. Han om något vet vad det handlar om när det gäller dessa fyrtaktare. Han är idag inom reservdels branchen för båtmotorer. Han både ser och hör en del också. Och jag lägger inte dövörat till jag heller.
Har man ingen hjälp blir det svinkostnader. Eller ta Sunes Cykel och Sport på landet som båtmek som en del gör. Då blir det annan timlön. Men jobbet blir därefter. Är inget jag hittar på utan är väldigt vanligt fenomen på vischan. Och då är Västerås antagligen vischan.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 849 visningar
0 gillar
|