2-takt eller 4-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-takt eller 4-takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2-takt eller 4-takt

Hej! Jag går lite i tankarna att sälja min mercury 10 hk -01 2 taktare, och istället köpa en 4-taktare, för att dom är lite smidigare att trolla med såklart!

Nu vill jag höra fördelar och nackdelar med 4-takt, skriv gärna vad ni själva har, och vad ni har för erfarenheter av 4-takt?

Vet inte om jag bara fått för mig detta, men är det inte så att en 2-taktare 10 hk går fortare än en 4-taktare 10 hk? givetvis med samma båt osv.

Har hört en massa rykten om att det är jättebökigt att ha en 4-taktare, för då måste man ställa om ventiler osv. lite då och då, stämmer det?

MVH/Fredda.

Finns inga nackdelar med fyrtakt jämfört med tvåtakt de är överlägsna helt enkelt kolla på bilar hittar du någon på marknaden som har tvåtakts motor? (förutom möjligen EU moped bilar då)
    Finns ett skäl till detta du får byta olja visst men på en tio hästare är det knappast en betungande kostnad byt du kommer aldrig ångra dej mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flygfisken Visa inlägg
      Hej! Jag går lite i tankarna att sälja min mercury 10 hk -01 2 taktare, och istället köpa en 4-taktare, för att dom är lite smidigare att trolla med såklart!

Nu vill jag höra fördelar och nackdelar med 4-takt, skriv gärna vad ni själva har, och vad ni har för erfarenheter av 4-takt?

Vet inte om jag bara fått för mig detta, men är det inte så att en 2-taktare 10 hk går fortare än en 4-taktare 10 hk? givetvis med samma båt osv.

Har hört en massa rykten om att det är jättebökigt att ha en 4-taktare, för då måste man ställa om ventiler osv. lite då och då, stämmer det?

MVH/Fredda.
      En nackdel är vikten, på en liten båt kan det "ställa" till med mkt Dvs det kan vara dags att gå upp några hks i effekt.
      sigpic

Kommentera

En sak som faktiskt är en nackdel beroende på hur man förvarar båt och motor är ju att en 4-taktare är MYCKET mer stöldbegärlig.

Därför känner jag mig "ganska" säker med min 15 HK Suzuki från -92, men ändå låser jag fast den i båten och även släpet det står på är låst.

Men jag skulle nog ändå helst vilja ha en 15 HK 4-taktare ändå, de går så tyst och fint när man trollar.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

en två taktare sotar ju igen ifall du trollar för mycket med den. om du nu ska trolla då dvs

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Finns inga nackdelar med fyrtakt jämfört med tvåtakt de är överlägsna helt enkelt kolla på bilar hittar du någon på marknaden som har tvåtakts motor? (förutom möjligen EU moped bilar då)
            Finns ett skäl till detta du får byta olja visst men på en tio hästare är det knappast en betungande kostnad byt du kommer aldrig ångra dej mvh
            Beror ju helt klart på vad man skall använda motorn till! Bilar är ju ett riktigt slitfordon som bara används till transport och bruk från punkt A till B. Men vill man tex ha ett lekfordon, race etc är tvåtakt överlägset.

I detta fallet är nog 4-takt bäst rent motormässigt. Sen tillkommer pris frågan, vad man vill betala. Även vikt och stöldrisk är faktorer att se till.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Ventiler?

Ok, men måste man inte hålla på att ställa om diverse ventiler ganska ofta? har iaf hört ett sånt rykte...

Jag ska väl använda motorn till att både trolla och ta mig fram ganska fort! återigen, skiljer sig farten mellan en 2-takts 10 hk och en 4-takts 10 hk?

Kommentera

Använd drivankare så kan du nog trolla bra med din 2-taktare.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Skulle välja 4Takt för den användning Du anger men gå upp i styrka då en 4Takt väger mera och inte är lika rapp som en 2Takt vilket sänker fartprestandan om Du väljer samma styrka, ersätt Din 10hk 2T med en 15hk 4T så har Du ett bra paket

Inte behöver Du hålla på och meka sånt det är bara elaka rykten från dem som vill baktala 4Takt och försvara sin användning av 2T, byt olja i motorn och växelhuset 1 gång per år och stift varannat så är det bara att köra på och skulle något paja och Du inte vill/kan meka själv så lämna till verkstan.

Dock är det som sagts ovan mera risk för stöld med en 4T och Du får tänka på hur Du förvarar motorn om den ska köras/förvaras liggandes då oljesumpen måste vara neråt annars rinner oljan in i cylindrarna och då har Du problem

Enda fallet som det inte är bra att välja 4T är om vi pratar 1 cylindriga små snurror för dem går så grymt illa att det är sorgligt, då är det bara 2T som gäller och så kör man dem på Alkylat soppa och bio olja så är man snäll mot miljön iaf (alla 2T motorer UTOM dem nya miljöklassade som E-tech och Optimax bör i dagsläget köras på Alkylat soppa som sänker dem mest farliga utsläppen med +80%, speciellt med tanke på att Alkylat höjer prestandan på motorn ganska rejält) men en 15 hk är 2 cylindrig så då går det fint med 4T
                  Senast ändrad av Rospigg; 2007-02-16, 21:38.

Kommentera

Du ställer ventilerna vid service, och detta är om jag inte kommre ihåg helt fel viktigast på de med mer än två förgasare.
                    Själv skulle jag aldrig köpa en 2-takt då dom drar bra mkt mera bensin och dagens 4taktare väger inte lika jävligt som förr.
                    Varning: Fiske är beroendeframkallande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 849 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus