Okey, då blev de lite krångligare
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Evinrude 30hk-87 problem efter den va på väg att nypa.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Atletarn Visa inläggOkey, då blev de lite krångligare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
Ja, något. Appropå att mäta kompet i motorn. Har du dragstart så kommer du behöva dra flera gånger för att få rätt värde på varje cylinder. Tändstiften ska vara ur, men det vet du nog redan. Typiska värden på en frisk motor är 8-10 bar, d.v.s. 115-145 psi och det skall inte vara mer än max 10% skillnad mellan cylindrarna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Atletarn Visa inlägg
När jag mätte kompen så lät jag det andra tändstiftet sitta i och sen samma med andra cylindern. ska båda va ur när jag mäter så det är öppet i ena cylindern?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
Yes, alla stiften ur och sedan in med kompmätaren, en cylinder i taget.
Kommentera
-
Ok får prova det
När du har ersatt de skadade delarna och skruvat i nya tändstift på din gamla 2-takts 30 hkr Evinrude-motor från 1987 kan det vara dags att ersätta den gamla oljan med Castrol Biolube så ska du se att motorn håller i 20 år till....
Old Firehand
Leif Engström
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
Hej Atletarn;
När du har ersatt de skadade delarna och skruvat i nya tändstift på din gamla 2-takts 30 hkr Evinrude-motor från 1987 kan det vara dags att ersätta den gamla oljan med Castrol Biolube så ska du se att motorn håller i 20 år till....
Old Firehand
Leif Engström
Kommentera
-
Vad är det för skillnad på den och andra lite dyrare oljor då?
Förr köpte jag vanlig 2-taktsolja på närmaste bensinmack...
När jag bytte oljan till Castrol Biolube slutade det ryka om min gamla Evinrude 2-takts utombordare. Motorn slutade dessutom att hacka, hosta och gå i "otakt"....
Det var båttävlingssåkarna Carl-Gunnar Höglund och Mikael Hammarstedt som rekommenderade mig att slopa den gamla 2-taktsoljan och gå över till Castrol Biolube ....https://www.google.se/search?q=Carl-...=1567072913483
Lite dyrare betyder inte lite bättre!
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-03, 15:53.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
Hej Atletarn;
Förr köpte jag vanlig 2-taktsolja på närmaste bensinmack...
När jag bytte oljan till Castrol Biolube slutade det ryka om min gamla Evinrude 2-takts utombordare. Motorn slutade dessutom att hacka, hosta och gå i "otakt"....
Det var båttävlingssåkarna Carl-Gunnar Höglund och Mikael Hammarstedt som rekommenderade mig att slopa den gamla 2-taktsoljan och gå över till Castrol Biolube ....
Lite dyrare betyder inte lite bättre!
Old Firehand
Leif Engström
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Kommentera
-
Om du har dragstart så bör du dra 6-7 gånger så hårt du kan för att få upp trycket, dra tills kompmätaren inte går högre. Om det hade varit 70psi så hade motorn inte startat. Om du har tur är det ¨bara¨ kolvringarna eller kolven som tagit skada, då räcker det med att byta dom. Om du har mindre tur så behövs också cylinderloppen honas. Skulle tippa på att det räcker med ett kolvbyte då motorn faktiskt går igång även om den är svårstartad
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 852 visningar
0 gillar
|