Kreativa förslag på inspektionslucka för montering av elmotor och andra frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kreativa förslag på inspektionslucka för montering av elmotor och andra frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kreativa förslag på inspektionslucka för montering av elmotor och andra frågor

Hej ärade medlemmar!

Jag är precis nyreggad på denna sajt och detta för att jag, som många andra trådar jag sökt igenom, har en fråga om hur ni skulle lösa en montering av en elmotor på min båt?

Båten är en Uttern S52 Exclusive och min tanke är att nu montera en elmotor i fören på den, främst för smidig ankringsfunktion och glida lugnt och sakta fram längs vasskanter och dylikt. Det finns en finfin plattform i fram på båten som lämpar sig väl, tror jag, för montering av elmotor. Mitt problem är att det inte finns någon lucka eller öppning där för att komma åt och fästa motorn underifrån med bult, brickor och annat.
    Jag har därför tänkt att borra upp en öppning och helt enkelt sätta dit en inspektionslucka, och det är här mitt största problem kommer. Där jag vill ha luckan är det inte plant utan rundat, eller konkavt, och det verkar inte finnas rundade/konkava inspektionsluckor på marknaden. Så min första och största fråga är om ni har några bra eller kreativa lösningar på detta?

Där jag har tänkt att ha luckan har jag borrat ett hål för att känna om det var tomt där innanför. När jag tryckte in ett smalt vasst föremål kände jag att det finns skum där. Detta gissar jag på bara är att gröpa ur och när jag sedan är färdig kan jag trycka in annat med bra flytförmåga där, som typ frigolit, små petflaskor eller annat? Har ni andra åsikter, tankar eller idéer?

Jag bifogar några bilder på hur det ser ut i fram på båten där jag tänkt att ha motorn så det blir enklare att bilda sig en uppfattning. Min egna tanke just nu är att inte ha en riktig inspektionslucka utan att sätta en kabelgenomförare för t ex genomföring av styrkabel till båtmotor. Finns ju fortfarande ett mindre hål då i den gummigrejen men det är då iaf inte en rund öppning på 10cm.

Hoppas på hjälp!
    Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

// Jonas

Sätter du en mindre inspektionslucka bör det inte vara problem. Du behöver ju bara få in handen.
    Skulle det glipa när du satt fast den kan du ju fylla glipan med sikaflex eller annat lämpligt. När du gröper ur skummet så skit i o lägga in något annat gör varken från eller till. Är ju inte särskilt mycke du kommer ta bort.
    Glöm inte o lägga in en rostfri plåt som förstärkning så du bultar genom glasfibern och plåten. Styvar upp hela monteringen rejält o blir mindre kraft som glasfibern utsätts för.

Sätter du en sån kabelgenomföring där lär du ångra dig. Kommer varken se bra ut eller vara funktionellt.

Kommentera

Tackar så mycket för råden! Får nog bli en lucka då och som du skriver fylla på med Sikaflex vid glipan. Får bara försöka hitta en så "djup" lucka som möjligt så att det är något som garanterat går in i öppningen så Sikaflex'en har något att lägga sig på.
      Du har nog så rätt med att strunta i att fylla upp med något också.
      Ska inte glömma en plåtbit för extra stadga och avlastning för glasfibern!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 842 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus  
      Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52